Jag är inte välkommen någonstans

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått förslag på att jag borde gå på daglig verksamhet. Hur mycket kan jag då påverka mina arbetsuppgifter? Vad får jag i lön? Får jag tjänstepension? Får jag semester? Jag har tidigare gått på en form av daglig verksamhet men det var mer som ett vuxendagis. Vi drejade, snickrade, höll på med textil o.s.v. Det är nog inte den typen av daglig verksamhet som förslagsgivaren syftade på, men det är den bilden jag har av det.
För att vara berättigad till daglig verksamhet ska man ha sjukersättning på heltid.
Är det något missförstånd tro, att det som menades är någon annan form av kommunorganiserad praktik/sysselsättning? Arbetsmarknadsenhetens insatser kanske, det är väl mer som någon form av individuellt anpassad praktik?
 
För att vara berättigad till daglig verksamhet ska man ha sjukersättning på heltid.
Är det något missförstånd tro, att det som menades är någon annan form av kommunorganiserad praktik/sysselsättning? Arbetsmarknadsenhetens insatser kanske, det är väl mer som någon form av individuellt anpassad praktik?
Nej det stämmer inte. Ej förvärvsarbete eller studier i kombination med t.ex. autism gör en berättigad till det.
 
Jag söker några jobb då och då (eftersom jag har jobb har jag råd att vara kräsen) och även om jag tycker att de passar mig som handen i handsken är det otroligt få som hör av sig.
Det är rätt nedslående så jag känner med dig.
Dessutom är många via rekryteringssida vilket känns opersonligt och som att jobbet är flera steg längre bort än när man skickar in sin ansökan direkt.
 
Jag inbillar mig inte ett ögonblick på att jag skulle beviljas sjukersättning ö.h.t. Oavsett så är jag inte där i processen än för att ens ansöka.
Men du har ju haft sjukersättning och bostadstillägg förut skrev du ju? Då bör du ju ha chans att få det igen?
 
Vad krävs för att man ska få jobba på Samhall? Jag har en ytligt bekant som efter många års psykisk sjukdom hamnade där, och hen verkar trivas. Hen var tidigare arkitekt men sjukdomen har dragit ner arbetsförmågan för mycket för att det ska vara aktuellt igen. Vad jag har förstått så är det inte krav på heltid och att arbetstagarna får stöd om det behövs. Plus möjlighet till utomhusjobb? Kanske inte det mest stimulerande, men i väntan på att en bättre möjlighet dyker upp?
 
Nej det stämmer inte. Ej förvärvsarbete eller studier i kombination med t.ex. autism gör en berättigad till det.
Det var tydligen mer generöst formulerat än jag mindes. Det jag sett är beslut på att sjukersättning på deltid inte ger DV, men då var det väl för att den personen jobbade på sina arbetsföra 25% som hen inte fick något att göra den övriga tiden.

Men nu har ju TS ett jobb, så då är det ändå inte aktuellt av det skälet.
 
Några av kvinnorna jag jobbat med, utlandsfödda med bristfällig svenska och som står långt ifrån arbetsmarknaden har fått jobb på samhall. Och tjänar hyfsat på det. De är alltså i princip friska men har svårt/nästan omöjligt att få jobb. Samhall har kritiserats, bl.a av Riksrevision att det krävs lönsamhet så de vill ha friska och starka. Inte de utsatt och de som behöver Samhall mest.

https://www.svtplay.se/video/31029838/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-for-svag-for-samhall

https://fastighetsfolket.se/2021/04/29/samhall-kritiseras-for-att-handplocka-frisk-personal/
 
Tyvärr kan man komma i kontakt med blodiga köttbitar när man jobbar i matvarubutik. Jag skulle aldrig klara av att jobba i kassan av den anledningen. Och när jag själv handlar så går jag alltid omvägar runt kött och chark. Tittar inte i andra kunders korgar.

Jag har sett att de sökt folk till vår lokala butik här också men inte sökt av den anledningen.
Köttet är ju väl förpackat och du behöver väl knappt titta på det, det passerar dig så snabbt? Det kanske skulle kunna vara ett sätt för att dig att närma dig den där fobin där den begränsar dig som mest. Att behöva gå omvägar runt charken låter inte riktigt hälsosamt.

Just livsmedelsbutiker söker väldigt ofta folk och jag tror att det är ett helt okej jobb. Det måste vara roligt att jobba med sånt som bara kräver att man är trevlig, hjälpsam och noggrann.
 
En enda sak vill jag fika in och det är att fobi är fobi! Det är inte ett litet obehag som man kan bita ihop och klara sig igenom.
Även om vissa uttalande säkert är i all välmening så måste man förstå att fobi är något väldigt svårt att lida av.
 
En enda sak vill jag fika in och det är att fobi är fobi! Det är inte ett litet obehag som man kan bita ihop och klara sig igenom.
Även om vissa uttalande säkert är i all välmening så måste man förstå att fobi är något väldigt svårt att lida av.
Fast oavsett fobi så blir man aldrig av med den om man inte utsätter sig för den, klart det inte är lätt dock och det har väl ingen heller påstått.
 
Fast oavsett fobi så blir man aldrig av med den om man inte utsätter sig för den, klart det inte är lätt dock och det har väl ingen heller påstått.
Precis, och det kräver ett ständigt pågående arbete så det inte "tappas" och går tillbaka till fobi igen, för det är väldigt lätt. I alla fall är det min upplevelse av fobier och svårigheter med rädslor för saker och sådant jag har svårt för att klara av.
 
Absolut har jag haft, hanterbart dock numera eftersom jag utsätter mig för det. En av de vanligaste fobierna, ormar. Även vatten, att simma alltså, som orsakades av en traumatiskt händelse i barndomen.
Jag får hjärtklappning av att läsa om, se min fobi på tv, i tecknad form, i leksak mm.
Det begränsar mitt liv,
Ju mer jag har försökt utsätta mig för det desto värre har det blivit.
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med hur man pratar om andras fobier.
Det är dessutom skillnad på stor rädsla och fobi.
Stor rädsla har jag för en massa saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Skola & Jobb Jag studerar nu mitt sista år på min utbildning och letar efter jobb när skolan är slu. Fick precis ett svar från en av mina ansökningar...
Svar
17
· Visningar
2 383
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp