Bukefalos 28 år!

Att vilja jobba lägre procent?

gadriel

Trådstartare
Jag studerar nu mitt sista år på min utbildning och letar efter jobb när skolan är slu. Fick precis ett svar från en av mina ansökningar att de vill att jag kommer på intervju (tillsammans med ett gäng andra som också sökt).

Jag vill helst inte jobba heltid, av flera orsaker, bl a så håller jag samtidigt på att starta upp ett eget företag som jag vill ha vid sidan om och som är inom det jag utbildat mig till.

Nu till frågan, de flesta jobb som ligger ute är på heltid. Är detta hugget i sten? Kan man fråga om det finns möjlighet att jobba 60-80 % eller är man mindre attraktiv då?

De flesta jobb inom min bransch är säsong och dessutom lågt betalt och egentligen är inte min utbildning krav för att jobba inom detta, men man är väldigt önskvärd när man har min utbildning (jag är väldigt överkvalificerade med andra ord).

Detta skulle vara lite av ett "nöd-jobb" i väntan på att hitta ett högre betalt och ett som jag egentligen är utbildad till eller, eftersom det är svårt att hitta dessa jobb, i väntan på att jag får skjuts på mitt företag som egentligen är det jag vill jobba med i framtiden.
Jobbet kommer troligtvis inte vara det minsta hjärnstimulerande för min del och jag kommer troligtvis bli extremt uttråkad men jag är ändå ganska övertygad om att jag kan göra ett bra jobb och trivas om jag kan jobba en lägre procent (så jag kan få min stimulans på de egna uppdragen) och har trevliga arbetskollegor.

Så, ska man vara rak från början och säga att man är väldigt intresserad att jobba där men att jag har en egen verksamhet och därför önskar att jobba en lägre procent? Alternativt bara säga att man vill jobba en lägre procent (tror dom att man är sjuk eller något liknande då?)

Så vitt jag vet har företaget som erbjuder jobb inte den tjänsten jag har i mitt företag, det skulle därför inte konkurrera med deras verksamhet.