Bukefalos 28 år!

Att vilja jobba lägre procent?

gadriel

Trådstartare
Jag studerar nu mitt sista år på min utbildning och letar efter jobb när skolan är slu. Fick precis ett svar från en av mina ansökningar att de vill att jag kommer på intervju (tillsammans med ett gäng andra som också sökt).

Jag vill helst inte jobba heltid, av flera orsaker, bl a så håller jag samtidigt på att starta upp ett eget företag som jag vill ha vid sidan om och som är inom det jag utbildat mig till.

Nu till frågan, de flesta jobb som ligger ute är på heltid. Är detta hugget i sten? Kan man fråga om det finns möjlighet att jobba 60-80 % eller är man mindre attraktiv då?

De flesta jobb inom min bransch är säsong och dessutom lågt betalt och egentligen är inte min utbildning krav för att jobba inom detta, men man är väldigt önskvärd när man har min utbildning (jag är väldigt överkvalificerade med andra ord).

Detta skulle vara lite av ett "nöd-jobb" i väntan på att hitta ett högre betalt och ett som jag egentligen är utbildad till eller, eftersom det är svårt att hitta dessa jobb, i väntan på att jag får skjuts på mitt företag som egentligen är det jag vill jobba med i framtiden.
Jobbet kommer troligtvis inte vara det minsta hjärnstimulerande för min del och jag kommer troligtvis bli extremt uttråkad men jag är ändå ganska övertygad om att jag kan göra ett bra jobb och trivas om jag kan jobba en lägre procent (så jag kan få min stimulans på de egna uppdragen) och har trevliga arbetskollegor.

Så, ska man vara rak från början och säga att man är väldigt intresserad att jobba där men att jag har en egen verksamhet och därför önskar att jobba en lägre procent? Alternativt bara säga att man vill jobba en lägre procent (tror dom att man är sjuk eller något liknande då?)

Så vitt jag vet har företaget som erbjuder jobb inte den tjänsten jag har i mitt företag, det skulle därför inte konkurrera med deras verksamhet.

Det kan mycket väl vara så att jag alltid komma behöva jobba en viss procent utanför mitt egna företag men det känns helt ok för min del, då har jag en säker fast inkomst varje månad.


Hur hade ni gjort?
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

På min arbetsplats är det "Heltid är en rättighet, deltid är en möjlighet" som gäller.
Jag hade lagt fram på det sättet, och sagt att jag inte nödvändigtvis behöver jobba heltid. En del tycker att det är bra, andra tycker tvärtom.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Jag tycker att du ska ta upp att du helst önskar jobba deltid men att du även kan nämna att du ändå är flexibel (om du är det dvs).

Däremot är det svårt att veta hur just den arbetsplatsen du söker kommer att ta detta. Att du endast vill jobba 60-80% kan ju vara både bra och dåligt, beror ju helt på hur situationen eller planerna för företaget ser ut.

Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara ristat i sten, vi har exempelvis förhandlat och kompromissat med tid när vi pratat om anställning av nya medarbetare.

Summa summarum så är det svårt att säga, är det säsongsbetonat så kan det ju också vara känsligare, då kan det ju vara så att dom vill ha in folk som kan jobba mycket under just den perioden. Beror lite på vad det är för jobb, period osv. Men oavsett så tycker jag att du kan ju ta upp diskussionen med dom, höra vad dom säger, om det är något som dom kan tänka sig osv.

Lycka till :)
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Jag upplever att det är olika på olika arbetsplatser så det är svårt att ge ett generellt svar.
Om du säger att du helst vill jobba deltid kan det göra dig mindre attraktiv för vissa arbetsgivare men mer attraktiv för andra.
Du får nog helt enkelt känna av lite hur hårt du ska gå fram om det. Sen beror det ju på hur gärna du vill ha jobbet.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Jag har valt att jobba deltid i form av 75%. Är dock inom förskolans värld och där det inte alltid det funkar sammanlagt att bara ha heltidstjänster i ett arbetslag.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

*kl*

Tack för era inputs :)

Normalt sett tror jag att dom gärna vill ha heltid inom branschen överlag men detta är en större kedja och inget familjeföretag så det är väl lite fler personal i omlopp så att säga.

Om jag har tur så tycker dom att jag har så hög kompetens att jag vore en tillgång till dom även om jag jobbar en lägre procent, jag skickade in ansökan för bara några dagar sedan (sista dagen ansökan gick ut) så de verkar ju hyffsat intresserade men det är ju svårt att veta hur många andra som sökt och hur många dom vill ha. Annonsen var inte platsspecificerad så därför är det inte helt uppenbart vad dom söker just i "min" stad.

Jag tror jag får fundera igenom det hela. Jag vet ärligt talat inte om jag vill ha jobbet om det är heltid (svårt att få allt att gå ihop utan att bli totalt ihjälstressad) men det beror också lite på hur lång säsong dom räknar med. Jag får tänka igenom om jag har råd att tacka nej och hoppas att något annat dyker upp om de bara vill ha på heltid.

Det är nog bra som ni säger att man känner av lite, jag behöver också själv fråga en del om jobbet för att höra vad det är dom verkligen söker. Jag gillar egentligen inte kedjan som sådan alls men det är ett jobb och även om jag inte gillar kedjan så kan det ju vara en bra arbetsplats men jag hoppas ju att intervjun ska ge en bättre bild av hur stämningen är där osv.

Att lägga fram det som att jag helst jobbar deltid men är flexibel låter som en bra formulering :) Jag kan ju tänka mig att jobba extra om det är mycket att göra osv, och jag kan även tänka mig att jobba färre men längre dagar så ganska flexibel är jag nog ändå. Det är mest att jag inte vill jobba 9-18 varje dag som jag gjorde förra året, dessutom har jag över 4 mil till jobbet, de tider man är hemma hinner man inte komma igång med något vettigt än mindre hinna jobba med annat vid sidan om.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Kolla upp så att företaget inte anser att du bryter mot lojalitetsplikten om du har ett företag i samma bransch som du jobbar inom.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Good point. Hur kollar man det? Eller det är något jag får fråga på plats kanske.

Jag lär nog ändå säga att jag tar uppdrag så har jag lagt mina kort på bordet. Är det ett problem så får jag tacka nej i så fall. Arbetsplatsen jag var på i somras inom samma bransch men ett familjeföretag, tyckte det var ok även om de har precis samma tjänst, men däremot så skulle jag ju aldrig få för mig att ragga kunder på jobbet och det förstod han också. Förra året hade jag dock inte kört igång än men de vet att jag ska köra igång och erbjöd ändå sommarjobb i år.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Fråga nån på plats vad företaget anser men där verkar du ju redan ha det klart med det företaget om det blir det så då borde det inte vara några problem. Dock för att försäkra sig mot eventuella framtida problem kan det vara bra att få en överenskommelse om det på papper för alla eventualiteters skull.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Ja det är nog bra att få på papper att det är lugnt i så fall så har man ryggen fri. Så länge de inte har den tjänsten så kan jag ändå inte "stjäla" kunder från dom så det borde inte vara något problem men man vet ju aldrig vart dom drar gränsen.

Det var företaget från förra sommaren som var ok med det, men jag har inga planer att jobba där den här sommaren. Men jag hoppas att även den här arbetsplatsen är ok med det :).
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

På mitt jobb får man alltid heltidstjänst (jobbar i vården). MEN vi har även alltid rätt att ta tjänsteledigt några procent. Jag har arbetat heltid, 90% och 85% och nästa år blir det nog 75% om det funkar ekonomiskt :p

Det kanske går att göra något liknande hos er?
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Tack för ditt svar :)

Ja, det kan ju också vara en möjlighet, ska ha det i åtanke :)
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Även jag arbetar inom vården o vi har inga möjligheter att få tjänstledigt med kortare arbetstider om det inte rör sig om lagstadgade rättigheter som föräldrar t ex.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Får ni inte ? Vet flera här i kommunen som sänkt sin procent pga tjänsteledigt.

Kortare arbetstid får inte vi heller, jag jobbar i ett av kommunens resursteam. Grovt förklarat så har mitt team 7 arbetsplatser som vi cirkulerar på liknande inringning. Vi SKA ha jobbtider före alla timvikarier då vi är skyldiga att göra vår årsarbetstid. Vi har ett saldokonto som räknar plus och minustid, hur vi ligger under året spelar ingen roll bara timmarna stämmer vid årsskiftet. En bokare bokar våra jobb och arbetsplatser, så allt syns i en kalender online. Vi jobbar allt ifrån 2 timmar till 12 timmar per arbetspass, dag/kväll/natt ingår i våra skyldigheter.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Vi jobbar allt ifrån 2 timmar till 12 timmar per arbetspass, dag/kväll/natt ingår i våra skyldigheter.


men alltså DET måste ju vara vansinnigt olagligt. Att kräva att någon ska arbeta ett pass på 2 timmar?
Alltså jag tycker 5 är mininum för vad som är rimligt. På mitt förra jobb (hemtjänsten, dåliga villkor i övrigt) blev timmisar aldrig inkallad för mindre än 4 timmar. De flesta har ju en bit till jobbet, så någon måtta får det väl vara.


Mitt jobb har för övrigt också väldigt stränga regler om tjänstledigt. Endast det som är lagstadgat.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

Svärmor är en av de som bokar, dock inte mitt område. Frågade faktiskt henne en dag om det finns något minimum men tydligen inte eftersom man är anställd för obekväm tid och täcka upp när det behövs. Däremot är enhetscheferna sjysta med att ge minst 3 timmar och bokarna tar oftast de som bor närmast. Har man tur så lyckas dom kombinera ihop tiden med någon annan avdelning på samma arbetsplats. Tex 13-15 på A och sen 15-20 på B.

I min kommun har vi 4 bokare som bokar hemtjänst, äldreboende och socialpsykiatri. Dessa 4 bokare har varsitt område i kommunen som de sitter med mån-fred 06.30-15.30 för att täcka upp vikarier till. Inga arbetsplatser får ringa in vikarier när bokarna finns på plats , utan endast på kvällar och helger om det behövs.
 
Sv: Att vilja jobba lägre procent?

men alltså DET måste ju vara vansinnigt olagligt. Att kräva att någon ska arbeta ett pass på 2 timmar?
Alltså jag tycker 5 är mininum för vad som är rimligt. På mitt förra jobb (hemtjänsten, dåliga villkor i övrigt) blev timmisar aldrig inkallad för mindre än 4 timmar. De flesta har ju en bit till jobbet, så någon måtta får det väl vara.


Mitt jobb har för övrigt också väldigt stränga regler om tjänstledigt. Endast det som är lagstadgat.

Det finns inget olagligt i att bara kalla in någon för 2 timmar. Ingen lag reglerar hur få timmar du ska jobba. Däremot kan det vara en fråga om kollektivavtalsbrott då avtalet kan säga att om man blir inringd ska man ha minst X-antal timmar. Den frågan får man då reda ut med sitt fackförbund.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
798
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 836
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 285
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp