Jag är ingen snickare, håller detta?

Casteloro

Trådstartare
Jag är i full gång att planera mindre ligghall för två hästar, 4x6 meter. Öppning fram på 3 meter och öpping på ena kortsidan 2 meter. Men jag kan bara inte få till det och det är väl av den enkla anledningen att jag inte är särskilt händig och därmed inte vet vad som håller bra eller inte.

Min tanke från början var att använda jordankare precis som de är tänkt, som "hållare" åt hörnen och (vägg)reglarna med 1 meters mellanrum. Utanpå detta slås en bärlina/ram för att göra det hela mer balanserat, vilket även kommer att slås på i mitten och i överkant där taket kommer att ligga.

Vi funderade även på att öppna upp ankarna och göra en ram som agerar bärlina, och reglarna slås på där, men för mig känns det som om att det kommer att bli ostadigare än första förslaget?!

Hur låter detta? Är det möjligt att göra som det jag beskrev först?

Denna tråd handlar om bygge och konstruktion för bästa tänkbara hållbarhet. Egentligen inte hästrelaterat. Vill moderator flytta tråden till annat lämpligt forum är det upp till denna.

Tack på förhand!

Sv: Jag är ingen snickare, håller detta?

Jag är i full gång att planera mindre ligghall för två hästar, 4x6 meter. Öppning fram på 3 meter och öpping på ena kortsidan 2 meter. Men jag kan bara inte få till det och det är väl av den enkla anledningen att jag inte är särskilt händig och därmed inte vet vad som håller bra eller inte.

Min tanke från början var att använda jordankare precis som de är tänkt, som "hållare" åt hörnen och (vägg)reglarna med 1 meters mellanrum. Utanpå detta slås en bärlina/ram för att göra det hela mer balanserat, vilket även kommer att slås på i mitten och i överkant där taket kommer att ligga.

Vi funderade även på att öppna upp ankarna och göra en ram som agerar bärlina, och reglarna slås på där, men för mig känns det som om att det kommer att bli ostadigare än första förslaget?!

Hur låter detta? Är det möjligt att göra som det jag beskrev först?

Denna tråd handlar om bygge och konstruktion för bästa tänkbara hållbarhet. Egentligen inte hästrelaterat. Vill moderator flytta tråden till annat lämpligt forum är det upp till denna.

Tack på förhand!
Utan att gå in på hållfasthetsberängingar,så kan jag säga att jordankare är till för staket,ungefär.
Du måste ha betongfundament,som du gjuter själv eller köper färdiga.
Det är ganska stora lyftkrafter i en ligghall när det blåser och stormar.

Nej, det håller inte. Som PelleP skriver så är jordankare till för staket eller möjligtvis för ett litet fågelbord. Beijers har en hel del byggbeskrivningar och de har säkert någon för att bygga skjul som du kan utgå från när det gäller konstruktionen. Hittar du inte på nätet så har de små broschyrer i butikerna.

Jag har sett några gräva ner en stor spann med cement på lämpligt djup och stoppa ner stolpen i spannen. Så har de gjort med alla hörnstolparna. Sedan har de bara haft lekastenar om ligghallen är så lång att den behöver fler fästpunkter.
Men jag är heller ingen byggare så jag vet inte hur hållfast är på den konstruktionen.

Tack för länken! Den blir nyttig i planeringen!

Jag tänkte mig att det skulle fungera med jordankare om man använde sig av den största av dem som finns samt för att jag sett andra som använt sig av den metoden. Antar att det dock blir bättre att gjuta, som vi även var inne på och då måste vi förstås sätta oss ned och ta en ordentlig titt på hur många plintar som blir en bra grund till den dimension jag tänkt.

Det är ju inte så att det rasar efter två timmar om det skulle göras med jordankare men en vinter med mycket blöt snö så är takhöjden sänkt med två decimeter, sen kommer stormen Kerstin på hösten och då får ni hämta det hos grannen två kilometer bort.

Följ de anvisningar som finns i byggbeskrivningen vad gäller antalet plintar och hellre nån för mycket om ni blir tveksamma. Om man väl gräver och gjuter är det inte nån större kostnad eller så mycket mer jobb att göra en extra plint. Och tänk på att förankra taket ordentligt med balkskor eller motsvarande.

Utan att gå in på hållfasthetsberängingar,så kan jag säga att jordankare är till för staket,ungefär.
Du måste ha betongfundament,som du gjuter själv eller köper färdiga.
Det är ganska stora lyftkrafter i en ligghall när det blåser och stormar.

Vårt lyfte med tre "betongankare" i framkanten.:devil: Vet inte hur bonden ankrade sen , men i år har det stått pall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka