jag är så j''la ARG!!!!!!!!!!!!!!!!

M

maria126

jag köpte min häst för 1 år sedan och jag har haft problem med den förra ägaren nästan ända sen jag tog hem henne, hon VÄGRAR skriva på ägarbytet...:mad: bara för att jag har henne ståendes på ett travställe, jag lovade henne att jag inte skulle ha henne inom travet och jag håller vad jag lovat.. hon passar inte inom travet men hon e en jävel på att hoppa:D , så va jag och en kompis hemma hos den gamla ägaren för att få papperna på skrivna .hon var på väg att skriva på papperna när min kompis sa att vi hade upptäkt att hästen hade fel frysmärkning så då ville hon ta tag i det själv iochmed att hon står som ägare ÄN.. visst ringde hon stc och fick reda på att det skulle tas ett dna på min häst... och nu så fick jag ett jä''la majl av henne att jag hade lovat henne att jag inte skulle ha hästen inom avel eller travet :confused: det var ju inget tal om avel ,, för hon sa till mig när jag skulle bestämma mig för om jag ville ha henne så sa hon att där var en annan som ville komma och titta på henne för dom skulle ha henne till AVEL.... så nu vill hon nog inte skriva på papperna längre för nu så sitter hon i danmark och gömer sig eller nått....
VAD SKA MAN GÖRA ÅT EN SÅN HÄR MÄNNINSKA????????????:confused: :mad:

Sv: jag är så j''la ARG!!!!!!!!!!!!!!!!

jag köpte min häst för 1 år sedan och jag har haft problem med den förra ägaren nästan ända sen jag tog hem henne, hon VÄGRAR skriva på ägarbytet...:mad: bara för att jag har henne ståendes på ett travställe, jag lovade henne att jag inte skulle ha henne inom travet och jag håller vad jag lovat.. hon passar inte inom travet men hon e en jävel på att hoppa:D ,
Man kan ge hästen permanent startförbud, så är det problemet löst.

hästen hade fel frysmärkning så då ville hon ta tag i det själv iochmed att hon står som ägare ÄN..
Alltså har hon angivit fel nr? eller stämmer det mot namnet hos STC?

Har ni kollat upp på travsport.se VILKEN häst ni har? man kan söka på nummret enbart för att få fram namn & härst.

Genom att du har (förhoppningsvis) kvitto på köpet så kan du, om du kontaktar STC och förklarar problemet, få hästen överskriven via dom.

Skall inte papprena skrivas på samma dag som man köper hästen?

Men herregud!!
Du har väl köpt hästen eller?? Då är den DIN, och det är DU DU DU som bestämmer över henne? :confused:

men herrgud va jobbigt det måste vara för dig .. har du btalt hela hästen å så eller ??
som sagt ni kan ju sätta start förbud på henne ju då kan hon inte startas

Man bör ju skriva på ägarbytet vid köpet. Du har all rätt till att använda din travare till trav och avel, för det finns väl inget kontrakt där det står att du endast får använda din travare till allroundridning, eller? Nu skriver du ju att du inte vill det, men om du hade velat så har du din fulla rätt. Jag tycker att du ska ta kontakt med någon duktig advokat med inriktning på häst. Det finns många sådana och de har varit med om liknande förut. Det är ju väldigt viktigt att du står som ägare på hästen.

Har du underskrivet köpekontrakt på hästen ?
Ring isf till STC och berätta läget så hjälper de nog dig.
Hon ska inte stå som ägare på en häst som hon inte äger.
Så enkelt är det!
Vilken människa! :o

-knapplån-

Det jag är mest fundersam över är när du säger att det är "fel" frysmärkning. Kolla upp via www.travsport.se och se vilken häst hon har angivet och vilken häst ni har. Kan bli en massa strul om man har otur.

Du kan PM'a om du vill ha vidare hjälp

Men varför skrevs inte ägarbytet på när du köpte hästen?

Blir faktiskt förvånad när jag hör hur många det är som slarvar med så viktiga köp som hästköp.

Är det inte självklart att när man byter pengar mot en häst, får man alla nödvändiga papper som hör till hästen? Inklusive ett m e m omfattande avtal på köpet?

Här är ju egentligen två problem_
1) ägaren vägrar skriva på ägarbytet. Kan du bevisa att hästen är din? Har du kvitto på köpeskillingen och/eller ett köpeavtal? Skicka in till STC så är hästen din även i deras register. Förklara att säljaren inte skriver på ägarbytet.
2) Fel märkning? Kan det vara så att hästen faktiskt är fel häst? Att den går under annat namn? Om ni slår på hästens frysmärkning, stämmer signalementet?

Har du kvitto på hästen eller ett köpekonrakt? Jag skickade in kvitto o ägarbytespapprena på min travare när jag inte fick förra ägaren att skriva på.

Jag gjorde så, eftersom att det varit många ägare mellan den reg. ägaren och mig. Så skickade jag in kvittokopia och förklarade läget att det var många som ägt hästen emellan. Dom skickade då en förfrågan till den reg. ägaren (med kopia til mig) och frågade om mitt påstående stämde, och om reg. ägaren inte skulle opponera sig inom ett vissst datum skulle hästen övergå i min ägo. Så skedde då. Men om reg. ägaren skulle ha protesterat så vet jag inte hur det skulle ha slutat. (I mitt fall så var den reg. ägaren = uppfödaren och han blev så glad att han fick veta att hästen fortfarande levde så han ringde upp mig och berättade om hästens första tid i livet och sände även foton när han var någon timme gammal):love:

det var så här att den gamla ägaren ville inte ge ut sina pers uppgifter så hon skulle skicka in ägarbytet själv och dum som jag var gick jag med på det:mad: jag har kvitto på hästen och där står det bara att jag köpte henne för 8000:- inget om att jag fick ha henne till avel eller trav,, och jag har pratat med stc och dom säger bara att där finns inget att göra förutom att gå till domstol :( för "zessan" är fortfarande tävlingsbar så då räcker det inte att bara skicka in kvittot här e en bild på det lilla livet:love:

http://www.pixbox.se/pic_show_id5771039.html

Säljaren kan ansöka om permanent startförbud. Det kostar inget.
Har för mig att den blanketten går att skriva ut på STC's hemsida.
Sedan får hästen aldrig mer starta i travlöp. Enkelt & bra!

Har du kollat upp hästens reg.nr än?
Gör det!
Det är kanske inte ens den häst som du tror!
Stulna hästar?!
Hästen kanske har startförbud redan!
Man undrar ju lite VARFÖR har hästen ett annat nr än angivet?!

Snälla du, kolla det!
Någon förtvivlad kanske saknar sin häst! (och du har den ovetande)

Säljaren kan ansöka om permanent startförbud. Det kostar inget.
Har för mig att den blanketten går att skriva ut på STC's hemsida.
Sedan får hästen aldrig mer starta i travlöp. Enkelt & bra!

När jag köpte min så ringde jag stc för det blivit knas med påskrivten av ägarbytet. Då sa jag bara till dem att jag ville att hästen skulle ha permanent startförbud och då fick han det. Inte fyllde vi i massa papper inte

Blanketten finns ju av någon anledning iaf.....
Kan vara olika hur dom släpper genom.

Tror inte dom skulle gilla om du ringde och sa att järvsöfaks ska ha permanent startförbud :) Så det kollas nog en & två gånger

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 895
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 172
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejsan om det är någon här som är bra på typ juridik el liknande så är jag väldigt tacksam. I höstas så blev vi tillfrågade om att...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Skulle vilja ha några råd om kontraktsbrott? Allt började med att jag skuttade på en D-ponny som kanske inte var i det bästa skick...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: kokalolasosfofinontot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka