Jag är så stolt över jycken!

nevin

Trådstartare
Var ute på sista kvällsnixen för en stund sedan då jag misstänkte att smällandet kommer igång snart. Det knallade lite men han reagerade inte mycket då det är så mycket andra ljud ute just nu, dessutom var det en del personer vi kände med oss, så det tog lite fokus med.

Nu är vi inne iallafall, hund och husse ligger i sängen och äter godis, och fönstret är öppet. Normalt brukar vi hinna stänga, men just idag hade vi glömt det och naturligtvis ska det börja smällas nu då..... Jättesmäll utanför fönstret och hunden flyger ju så klart upp och undrar över ljuden.... Men han skakar inte, tar fortfarande godis och svansen är inte riktigt så låg som den var till nyår!

Nu har jag stängt fönstren, ljudet på tv:n fick bli lite högre och hunden ligger i sängen igen, lugn och fin, lite fundersam, men långt ifrån nervös :)

Skönt att det är lugnt, han är inte överförtjust i ljuden, och till nyår hade vi otur när de började smälla jättetidigt. Hundens sista promenad för dagen var vid femdraget (han vägrar gå ut när det börjar smälla) och just då drog nån av en jättebomb precis på andra sidan ån..... Vi har haft lite jobb med att kunna gå ut när det är mörkt efter det, och nu först har han hållt sig helt lugn även på kvällen.

Så för att fortsätta på den trenden ska vi inte gå ut mer ikväll, utan bara ha en lugn och skön hemmakväll med lite glass och godis!

Sv: Jag är så stolt över jycken!

Väntade bara på en "fyrverkeri-tråd" i Valborg. :)

Ni alla som hade skott/fyrverkerirädda hundar senaste nyår, vad har ni gjort för att minska/eliminera problemet? Minns att jag uppmanade till det då. :idea:

LIA

Jag kan börja svara då!

Jag har inte gjort mer än att först och främst jobba med mina egna förväntningar inför smällandet, jag tror att min hund reagerar mer på mina reaktioner än själva smällandet nämligen.

Hans kvällsrädsla har vi tränat bort genom att vi går kortare turer på kvällen, pratar bara med varandra och försöker att inte göra en sak av att han emellanåt vill hoppa upp på oss och vilja vända hem. Vi har också en liten gård på baksidan av huset där han alltid nattkissar, och där har jag stått och hängt en del med, mest för att visa hur ofarligt det är, och att det är ganska skönt att bara lyssna på stan!

I går var vi ute en stund på kvällen, lyssnade på talet, det hördes några smällar. Men jag gjorde inget alls, bara stod där och lyssnade på talet, vilket fick hunden att vara jättelugn med. Han stod och studerade en flygande mås en stund, det var det enda.

Kvällsrädsla? Jag har inte läst något om det, därför min undran.

Jag tror som du är inne på, att en orsak till skotträdda hundar är smitta från ägaren. Man förväntar sig att hunden ska bli rädd och då blir den förstås det.

LIA

Nja, efter nyår var han rädd för/vägrade att gå ut när det var mörkt, efter att vi råkade ut för rejäla smällar på kvällen under nyårsafton. Tror jag skrev nåt om det i mitt ursprungsinlägg...

Ja, visst påverkar man hunden genom sitt beteende, det har jag märkt väldigt tydligt nu. Han är ju fortfarande inte alls glad i smällarna, men när han ser att vi inte reagerar så tar han det med mer ro än förut :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Nota
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Vi har ett helt gäng idioter här i stan som tycker att det är skitkul att gasa upp både a-traktorer, bilar och motorcyklar tills det... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 362
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023