Jag behöver er hjälp nu..

Gabriol

Trådstartare
Jaa, vi tar allting från början nu.

När min pålle gick på bete i somras fick han mugg (antagligen överkänslig mot något i gräset), muggen blev så småningom lymfangit.
Han behandlades med antibiotika, hade jodopax omslag och jag var ute o gick med honom. Benet blev efter ett tag helt bra igen.

Han fick då vila från ridningen ett längre tag, eftersom muggen inte gick bort direkt när muggen gick bort.
Han har väldigt ont på muggen, så han går inte att rida då. :(

Sen började hela magen svullna upp, det såg ut som om revbenen spändes upp. Han var jättetjock om man såg han framifrån fast revbenen syntes tydligt. Han fick även väldigt mycket "hängmage". Denna "förvandling" gick väldigt snabbt, på ett par veckor.

Ringde veterinären, han trodde att det var mask.
Pållen var avmaskad efter konstens alla regler, men jag hade missat att Ivomec inte tar bort bandmask.
Veterinären strev ut ett speciellt avmaskningsmedel som pållen avmaskades med.
Strax efter det bytte han stall.

Magen började då gå ner, tills han hade normal hull och revbenen sjönk liksom in igen.
Men, hängmagen är fortfarande kvar.
:crazy: Den känns hårt och uppsvälld.

Trodde att den skulle gå bort, men det gör den tydligen inte.
Får inte tag i veterinären, ska ringa i morron igen.

Men, snälla hjälpa mej, vad kan detta vara?
Varför är hans mage så? :( :crazy:

Han får 10-11 kg hö om dagen.
analys:

Smältbart protein 66
energi 6.8
Ca 3.8
P 2.1
Mg 1.1
K 12.4

Höet är inte av bästa kvalitet (lite dammigt), söker febrilt efter nytt.

Han får förutom det ca 1 dl vetekli för att hålla igång magen + 3 dl betfor för att få ner vitlökspulver.

Han går ute i en stor hage 9-10 timmar om dagen med kompisar. Rör sig alltså ganska mycket.

Håller nu på att sätta igång honom igen, men han känns lite seg. Kan ju tänka mej att det är magen som är orsaken.
Trodde att magen skulle försvinna när han fick röra mer på sig..

Även benet där han har lymfangit är nu väldigt svampigt igen, men all mugg är borta. Varför?

Åh, tack för att ni orkade läsa allt. :smirk:

Kan nån hjälpa mej komma på vad detta beror på?

/ Zofia
 
Mycket frågetecken kring din fråga...

Saknar alla tidsintervaller, hur länge vilade den, hur länge hade den vilat när magen började "svullna, hur lång tid tog det från avmaskning tills den började bli bättre, hur länge har den vilat nu, hur länge har du ridit nu.....ja, mer info kan vara en god ide för att få en helhetsbild...
 
Hmm..bara en liten fundering..Ska han verkligen ha så mycket protein, om han bara tränas lite lugnt nu skulle nog jag ha dragit ner på högivan, pga dess höga innehåll av protein, (& relativt lågt energiinnehåll). Idealiskt sporthästhö ligger på ca 45 i SRP..
Om hästen går ute dygnet runt kanske den behöver så mycket som 10 kg hö om dagen, men det är mest pga att hästen då gör av med mer energi..och eftersom ditt hö innehåller så pass hög proteinhalt så kanske du isåfall ska leta rätt på ett hö med lägre proteinhalt..
Ta hjälp av någon och sätt ihop en välbalanserad foderstat, så kan du iallafall utesluta det sen..
Lycka till!
 
Hej!

Foderstaten är uträknad till honom.
Han är väldigt svårfödd och tappar hull väldigt lätt.
11 kg till honom är uträknat till lätt arbete, han får ca 9-10 kg nu (svårt att veta eftersom jag inte har stenhård koll på hur mycket han får i sig i hagen, det läggs ut 3 kg, det är 3 hästar.)

Proteinöverskott från grovfodret är inget att oro sig över efter vad jag har hört och proteinbrist yttrar sig ju genom uppsvälld mage.. :smirk:
 
Han vilade 1 ½ månad i somras, sen tog jag upp ridningen igen.

Red ca 1 ½ månad innan han fick lymfangit.
Han vilade då ca 2 månader. (var ute o gick med honom o skrittade i bland barbacka)

Nu efter att magen tycktes gå ner mer o mer har jag börjat sätta i gång honom igen.
Men eftersom magen inte blir bättre så kommer jag inte att börja träna honom förrän han är helt frisk..

/ Zofia
 
Kan det vara antibiotikan som ställt till besvär?

Fråga veterinären, detta är nog en för svår fråga för "hemmaveterinärerna". :)
 
Lymfangit blir ibland kroniskt, och det kan ju hända att så blivit fallet för din häst.

Angående uppsvullnaden med magen hade fick låter i mina öron som foder/näringsbrist av det betet han gick på.

Hängmage har alla hästar mer eller mindre som inte har några bukmuskler eller när bukmusklerna slappnar av, så det ser jag inte som något konstigt.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 340
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 661
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 224
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp