Jag behöver hjälp !!

R

_rexon_

Hej jag behöver hjälp! Jag har börjat rida ett Varmblod som inte har blivigt riden på säkert 4-5 år. Han är 13 år och jag red honom för första gången i går. Helt ärligt det kändes som att rida på en kamel.. Det är nu jag behöver hjälp har ni tips på vad jag kan göra så han får lite mer balans och förstår tygeltagen. Han är ungifär som en unghäst förutom att han inte slängde av mig. Han är ju jätte snäll, Men jag behöver hjälp med att få i gång han igen:laugh:
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Jobba från marken och lär honom tygeltagen där. Sen skritt i skog och mark. På ridbana rekommenderar jag skritt, ridvägar, påbörja lite böjning, flytta bakdel/framdel, sidoförflyttningar och lite volt. När hästen stabiliserat sig kan du börja med att gå upp i trav ett par steg och sen sakta av. Utöka trav sakta så hästen hinner med och inte tappar sig. När den är stabil och kan hålla takt i trav gör du samma övningar i trav som i skritt. Därefter är det dags för galopp. Låt det ta tid! Ha inte bråttom.
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Hej jag behöver hjälp! Jag har börjat rida ett Varmblod som inte har blivigt riden på säkert 4-5 år. Han är 13 år och jag red honom för första gången i går. Helt ärligt det kändes som att rida på en kamel.. Det är nu jag behöver hjälp har ni tips på vad jag kan göra så han får lite mer balans och förstår tygeltagen. Han är ungifär som en unghäst förutom att han inte slängde av mig. Han är ju jätte snäll, Men jag behöver hjälp med att få i gång han igen:laugh:


Men Kameler är ju underbara:D:D Jag har en... fast iof så kommer han i skepnad av fuxfärgad halvblod:laugh::laugh:
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Jobba från marken och lär honom tygeltagen där. Sen skritt i skog och mark. På ridbana rekommenderar jag skritt, ridvägar, påbörja lite böjning, flytta bakdel/framdel, sidoförflyttningar och lite volt. När hästen stabiliserat sig kan du börja med att gå upp i trav ett par steg och sen sakta av. Utöka trav sakta så hästen hinner med och inte tappar sig. När den är stabil och kan hålla takt i trav gör du samma övningar i trav som i skritt. Därefter är det dags för galopp. Låt det ta tid! Ha inte bråttom.

Men det är bara det att han stannar ofta han har ju som sagt inte blivigt riden på 4-5 år .. Så han har ingen "motor" han skrittar knappast framåt när jag rider honom
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Det låter inte bara som att hästen inte blivit riden på mycket länge utan även som att han kanske när han blev riden inte reds av någon duktig ryttare eftersom han inte går fram för skänkeln.

Jag hade börjat om från början från backen: sök på trådar om unghästutbildning och inridning för det är samma principer du får ta till användning; hästen ska gå framåt för rösthjälper, stanna för rösthjälp, kunna flytta sig åt sidan, m.m. och inte förrän detta fungerar från marken sätter man sig i sadeln och använder rösten igen. Så småningom börjar man kombinera rösten med andra hjälper (t ex skänkel) tills hästen förstår att skänkeln och röstkommandot betyder samma sak. Inte förrän då kan man sluta med rösten och använda enbart skänkel. Mycket kortfattat beskrivet.

Det kräver otroligt mycket av dig att få hästen att förstå och något du ska tänka på är att inte ge dubbla kommandon. Ett av de vanligare felen är att ryttaren bromsar hästen (många gånger omedvetet) när den går framåt. Tänk noga på vika signaler du ger hästen.

Lycka till!

;) Krocket
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Grattis du har fått möjligheten att utvecklas med svensk varmblodig travhäst :)
Det är en lång väg att gå men så lärorik :)

Hoppas du trivs med hästen, börja från grund. Läs unghästböcker om inridning och börja som med en unghäst. Ta hjälp av vettig tränare.

Ut i skogen,där lär du han framåtdrivande hjälper. På ridbanan brukar dem i naturen vara lite mindre arbetsvilliga än i skogen där har dem lite mer fart.

Har hästen ridits innan , inte kört något ?
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Det låter inte bara som att hästen inte blivit riden på mycket länge utan även som att han kanske när han blev riden inte reds av någon duktig ryttare eftersom han inte går fram för skänkeln.

Jag hade börjat om från början från backen: sök på trådar om unghästutbildning och inridning för det är samma principer du får ta till användning; hästen ska gå framåt för rösthjälper, stanna för rösthjälp, kunna flytta sig åt sidan, m.m. och inte förrän detta fungerar från marken sätter man sig i sadeln och använder rösten igen. Så småningom börjar man kombinera rösten med andra hjälper (t ex skänkel) tills hästen förstår att skänkeln och röstkommandot betyder samma sak. Inte förrän då kan man sluta med rösten och använda enbart skänkel. Mycket kortfattat beskrivet.

Det kräver otroligt mycket av dig att få hästen att förstå och något du ska tänka på är att inte ge dubbla kommandon. Ett av de vanligare felen är att ryttaren bromsar hästen (många gånger omedvetet) när den går framåt. Tänk noga på vika signaler du ger hästen.

Lycka till!

;) Krocket

Tackar :D:bow::bow::bow:
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Grattis du har fått möjligheten att utvecklas med svensk varmblodig travhäst :)
Det är en lång väg att gå men så lärorik :)

Hoppas du trivs med hästen, börja från grund. Läs unghästböcker om inridning och börja som med en unghäst. Ta hjälp av vettig tränare.

Ut i skogen,där lär du han framåtdrivande hjälper. På ridbanan brukar dem i naturen vara lite mindre arbetsvilliga än i skogen där har dem lite mer fart.

Har hästen ridits innan , inte kört något ?

Okej det är bara det att vi har kollat efter en tränare men alla ska minst ha 300 kr för 45 min :O så det blit lite dyrt .. Men jag ska definitvt läsa i böcker och se ;D Tack för svar :bow::bow:
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Varsågod. en fråga bara: Hästägaren kanske kan hjälpa dig eller?
Han kan inget om ridning han har bara haft dom för att han skulle ta hand om honom ett tag men han har aldrig ridigt honom , han har varit på foder innan men då var det en tjej som misshandlade honom typ ..
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Grattis du har fått möjligheten att utvecklas med svensk varmblodig travhäst :)
Det är en lång väg att gå men så lärorik :)

Hoppas du trivs med hästen, börja från grund. Läs unghästböcker om inridning och börja som med en unghäst. Ta hjälp av vettig tränare.

Ut i skogen,där lär du han framåtdrivande hjälper. På ridbanan brukar dem i naturen vara lite mindre arbetsvilliga än i skogen där har dem lite mer fart.

Har hästen ridits innan , inte kört något ?

hmm travare om några brukar ju ha skyhög arbetsmoral och drivkraft - MEN på ridbanan brukar de ofta inte vara tillräckligt musklade och tränade för att orka jobba på de vis många ofta kräver. de krävs för mycket för tidigt.. jag har aldrig mött en ras representread som travaren att vara så otroligt arbetsvillig och viljan att vara ryttaren till lags är jättestark. man kommer långt på det bara de får hinna med och muskla på sig så de är väl förberedda för uppgiften.

är det där du känner att de inte vill jobba? för att de inte kan?? för att de inte får möjligheten.

men många tror att de räcker att de tävlat på travet och sen skritta i skogen så ska de orka bära sig i ett ridhus på små volter - det är ju två helt olika arbeten.
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Varför så bråttom med att hoppa upp och rida honom?Han behöver arbetas från marken jättemycket.Så lägg ridningen på hyllan ett tag.Det kommer att löna sig i längden det lovar jag.Lycka till.
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Det är inte jag som har travaren ?
Visst fattar jag sälv att dem inte är i tillräckligt form för att gå jobb på ridbanan och dem är enklare att rida i skogen då.
Men hon säger ju att hästen saknar motor.
Då kan det vara bra att skippa ridbanan och bara rida i naturen och lära hässten saker i början.
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

jahapp då förstår jag, har hästen sprungit någonsin på banan ?:)

Han hade bara typ gått premie och kval lopp sen blev det massa strul tydligen ..Han sa att det var därför han köpte honom..
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Varför så bråttom med att hoppa upp och rida honom?Han behöver arbetas från marken jättemycket.Så lägg ridningen på hyllan ett tag.Det kommer att löna sig i längden det lovar jag.Lycka till.

Ja det ska jag prova. tack för tipset :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
248
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp