Jag behöver lite hjälp här...

S

SessCa

Jag håller på att skrive ner allt en häst kostar under ett år. Men försökringar, utrustning, träning ock så vidare för att sedan visa för min pojkvän så han får se att vi faktiskt har råd att ha en häst. Man kan iof inte räkna ut exakt, men jag överdriver lite i kalkylen så kommer det förmodeligen tävka det mesta. :)

Det jag har fastnat på är vaccinationskostnaderna för botulism, influensa, stelkramp och virusabort. (är det några mer vaccinationer man bör göra?)

Ungerfär vad kostar vaccinationerna? behöver inte vara någon exat summa men på ett ungefär. För jag lägger ändå på ett par kronor i slutändan.
Och om ni har någon annan kostnad ni kan komma på som man offta glömmer bort. Tack på förhand. :)
 
botulismvaccinet kostar ca 200 kr
hästinfluensa + stelkramp kostar 150 kr
och bara influensavacc kostar 122 kr
+ veterinärens avgifter

Virusaborten vet jag inte....
 
Jaaa... Det är ju svårt att göra glädjekalkyler när det gäller hästar. Under 30 000 kr om året kommer jag inte. Tur att min sambo också håller på. Då blir det inget tjafs eller gnäll när man får leva på filmjölk i slutet av månaden!
 
Hovslagare har jag fått med. då räknar jag med vad det kostar om man ska ha nya skor varje gång han kommer. vilket man offta inte behöver.


Det är ju svårt att räkna ut vad hästen kommer att kosta exakt. och första året med häst blir det alltid massor med extrautgifter eftersom att man då behöver handla på sig ALLT! ofta då sadel och täcken osv.


Funderade också på vad täckprover och foderanalyser kostar.
 
En höanalys tror jag kostar ca 300 kr (som jag sett pris på, men det skiljer sig säkert)
Min häst behöver nya skor varje gång hovis kommer :)
Här betalar jag 200 kr för stelkramp, 200 kr för influensa, då ingår veterinärens kostnader, han åker ut (men har bara ca 7 km till oss så han tar kanske ingen reseersättning)

Har du fått med:
stallhyra
hovis
foder+mineraler+tillskott
strö
avmaskning
vaccination
försäkring
veterinärkostnader
utrustning
el, vatten, slitage om du har eget stall
ev massage/kiropraktor-behandlingar
hyra/kostnad för transport
klippmaskin
bensin till/från stallet + när du kör med transport
träningar
tävlingar
ev licenser
kostnad för hästpass, (registrering), kostnader för andra värdepapper osv om du behöver det
kostnad för besök hos tandläkare, sadelmakare osv
ev anläggningskort om du utnyttjar ngn ridanläggning
medlemsavgift i ngn ridklubb

då har du nog fått med allt :)
 
Öhh...
Om du ska övertala din pojkvän att skaffa häst så ska du kanske inte ta upp ALLA kostnader utan "mörka" endel belopp lite! He, he...
Huvudsaken är väl att du/ni vet OM ni har råd?
Låter lite taskigt kanske, men de flesta killar brukar backa ur om de får veta ALLA kostnader. Man kan ju berätta endel i taget, gå lite försiktigt fram?
Även fast vi har egen gård med stall, "gratis" hö och spån, så törs jag inte själv räkna ut vad allt kostar med tex försäkringar, träningar, transport, resor, tillbehör mm. (Vi har 4 hästar)
Och defenitivt inte för min man!
:crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
 
Kalkylen är mest för min egen skull. Vissa utgifter (vaccinationer osv) kommer att vara mörkerlagda för sambon ett tag framöver. :o

Jag vet ju att vi har råd att hålla häst. det är bara han och hans dumma skalle som tror att vi inte har råd. :D

Fast han har minnen efter sin systers häst som tydligen kostade en bra bit över 10.000 i månaden. :eek:
 
Botulismvaccinet beror lite på om du har möjlighet att samvaccinera. Jag hade oturen att missa när grannarna vaccinerade förra året och fick då betala 5 vaccinationer för min enda.. Alltså blev det 500 kr +resekostnaden... Resekostnaden har för mig varit väldigt varierande beroende på hur mycket jobb veterinären har haft i närheten.. Han kör trots allt 8 mil för att hälsa på hos oss...
 
Här har det blivit ämdrat så oavsett om du är ensam eller 5 får du betala 200 kr/häst
 
Att räkna hur mycket foder kommer kosta är nästan omöjligt. Då måste jag veta exakt vad hästen kommer att äta under ett helt år. :/

Jag har kollat runt på priser på stö och halm brukar vara det billigaste. Men hur mycket alm går det åt till en häst egentligen.

har bara haft mina hästar på spån tidigare och det spånet har jag fått gratis från sågverket. då har man offta ingen koll på mängderna det går åt.

Så när man köper kutterspån hur mycket brukar det gå åt då? (finns det andra varianter av spån att köpa?)

Försöker söka så gott det går på internet men jag vte inte riktigt vart jag ska söka. :crazy:
 
Ang spånet så har jag min häst på kutterspån. Köper förpackat av ett företag här i närheten. Där kostar ca 20 kg spån (1 säck) 39:-, jag tar ca 1 i veckan. Har då en box på 3*4 m, och en häst som är lite grisig av sig..Allt måste ju vara med i beräkningen.. ;) Man kan också ha hästen på råspån, men kommer inte ihåg fördelarna med det...
 
Ca en bal om dagen lägger jag in. Åk och kolla inna du köper. I vårt stall har ägarna eget hö och det varierar enormt beroende på vilket fält det är taget ifrån. Vissa balar är superfina och andra trillar sönder så fort man tittar på dem.
Köper du fin långstråig halm (som dessutom dammar mindre och är bättre för hästen) så blir det mindre att mocka ut.
När det är smuligt så lyckas hästarna röra runt det mycket mer.

Mina kostnader.
Stall foder och strö 2250 kr
försäkring 550 kr
träning 1000 kr

+ vaccin etc. (jag sköter hovarna själv så jag slipper kostnaden för att få honom verkad.)

Räknar med minst 4000 kr /månad.

har varit till kiropraktorn och tandläkaren nyligen, kostade ca 2000 kr tillsammans. Hans sadel behöver stoppas om, blir väl 1000-1500 med koll av häst och sadel inräknat.
Veterinär, självrisken är 2000 kr. Kört till klinik + lån av transport tre gånger ca 2000kr

Så jag får nog räkna med minst 50 000 kr om året. Huvaligen.
 
*suck* ja inte blir man lycklig av dessa kalkyler. mellan 30- och 35.000 kommer det att kosta och då finns inga foderkostnader förutom hö med. och även höpriserna varierar ju så jag räknade med den dyraste jag hittade i annonser, men den var duå annalyserad så det är ju en kostnad man slipper i så fall.

Jag blev lite chockad av halmpriserna. dom flesta häromkring (iaf i annonserna jag kollat på) Tar mellan 2-och 3 kr för ett kilo halm! Är inte det väldigt mycket?
Vänninan talade om att hon köpte jättefint halm för under kronan. :o

Eller är det bara jag som blivit bekväm av att haft mina tidigare 2 hästapållar uppstallade. Där allt har ingått, man behöver ju inte tänka på priserna på samma sätt då. :smirk:
 
I sista Hästmagazinet fanns en "köpa-häst-special" med bla uträkning på ett år. Det var nog ingen glädjekalkyl heller.
 
Synd att jag inte köper hästmagasinet längre. dessutom känns det tryggare att göra en kalkyl efter kostnaderna där jag bor. dessutom så har jag så tråkigt om dagarna så det är skönt att få något att forska i.
 
ALLA kalkyler tenderar att bli 'glädjekalkyler'. Dvs hur man än räknar så blir det alltid en massa extra utgifter.

Mina hästar har hitills i år, dvs på 2½ månad kostat 30 500 kr. Kalkylen tog upp foder, strö, vaccination, tandrasp, avmaskning, hovslagare, equiatriker, försäkring, vitamintillskott och andra tillskott etc. Men det sprang ju snabbt iväg iom valackens veterinärbesök. Och det är ju inte bara veterinärkostnaderna i sig, utan bandagematerial, PG-skoning, bensin till/från veterinären, medicin, diverse extragrejer (som paraffinolja när han var förstoppad etc). Avmaskning mer än beräknat iom att träckprov visade blodmask. Ökad ströförbrukning för de stått inne etc etc.

Men valacken (eget stall, ingen stallhyra) kostar som följer i kalkylen som gäller för dagen:

15 kg hösilage/dag = 1162 kr månad
0.3 kg betfor/dag = 31 kr månad
0,5 kg Krafft Breed/dag = 132 kr/månad
Vitamin, vitlök etc = 50 kr/månad
Ledtillskott = 395 kr/månad
Skoning var 7:e vecka = 900 kr/månad (PG beslag)
Vaccination och tandrasp 1 gng/år = 167 kr/månad
Försäkrig 414 kr/månad
Avmaskning 50 kr/månad
Equatrikerbesök 6 ggr/år = 250 kr/månad

Blir totalt strax under 3800 kr/månad

Dock som sagt så är det sällan det inte blir något extra. veterinärbesök, träning, utrustning, nya grejer till stallet, påfyllning av stallapoteket osv osv. Det drar iväg himla lätt.

DESSUTOM, jag skulel faktiskt AVRÅDA att mörka summor för en sambo. Iaf om det är av gemensmma pengar de kommer att tas. JAG skulle bli ganska arg om min sambo ville börja spela golf, och jag var tveksam om vi hade råd, och han lägger fram en kalkyl som visar att vi har råd och jag säger att "okej älskling, spela du golf". Och så visar det sigs en att det eg kostar dubbelt så mycket som kalkylen. Man kan ju inte räkna med oförutsedda händelser, men jag tycker inte man ska mörka t ex en vaccination som det var frågan om. En sak om man har 'egna' pengar i förhållandet ändå (Dvs t ex delar på räkningarna och sen splittar det som är kvar) men är det delad ekonomi så tycker jag faktiskt inte man ska mörka utgifter man vet om..
 
Självklart ska man inte gömma undan kostnader som kommer att drabba oss båda.
Vi har kommit överens om att hjälpas åt med vanliga månadskostnader så som stallkostnad, foder och försäkringar.(det är inget jag begärt av honom, det är ett val han själv gjort för att stötta mitt livsintresse så som jag stöttar hans.) Men övriga kostnader kommer jag att själv stå för.

Det är ju INTE min första häst så jag är medveten om kostnaderna och jag har klarat av dom på egen hand tidigare.

Anledningen till att jag inte vill visa honom ALLA monstruösa kostnader är för att jag vet att han då kommer att hindra mig från att köpa häst. Inte för att han tror att jag inte kommer ha råd, utan för att han vill att jag ska lägga mina pengar på mer "betydelsefulla" saker. Han har inte riktigt begripit hur stor del hästarna har i mitt liv.


Nu känns det ändå som om det här hästköpet inte kommer att bli av då vår ekonomi blivit sämre och jag/vi kommer kanske bli tvugna att använda oss av mina sparpengar till hästen för att kunna finansiera flytten till hösten. :(
 
Glöm inte att tandläkaren ska komma en gång om året ungefär....
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Läste dagens tidning imorse och höll på att få fnatt, det är visst ett stall som erbjuder stallplats, foder, strö, VACCINATION, SKONING...
2
Svar
31
· Visningar
2 483
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp