Jag behöver skräckfilm!

Riley

Trådstartare
Jag är medveten om att det den senaste tiden startats uppskattningsvis 2204 trådar där man söker film- och serietips, så jag tänker inte vara sämre än att starta den 2205:e!

Som rubriken lyder, jag är på jakt efter skräckfilm/rysare eller möjligen någon bra psykologisk thriller á la Funny Games till kvällen, och har några få krav som lyder enligt följande:

1) Den måste vara gjord på 2000-talet och gärna efter typ 2004-2005, jag fixar inte gammal film.
2) Inget splatter eller gore, jag föredrar jumpscares eller mer subtil, psykologisk skräck.
3) Inget som har något med zombies, vampyrer, varulvar eller sci-fi att göra. (28 Dagar Senare, Dawn of the Dead och dylika filmer är dock fantastiska, men det är inte skräck i mina ögon.)

Filmsällskapet vill ogärna se östasiatiska filmer med vitsminkade tjejer, men eftersom det är jag som startar tråden går det alldeles utmärkt att bortse från hans önskemål. :devil:

Jag gillar typ första Paranormal Activity, Rec, The Haunting in Connecticut, Insidious och Drag Me To Hell (innan de spårade ur och blev komedier), The Amityville Horror och The Grudge. Så något åt det hållet.

Några tips? Jag försökte IMDB:a och gå igenom alla miljarder listor men insåg att jag inte riktigt har allt det tålamodet och tiden.
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Barnhemmet gillade jag för ett par år sedan i alla fall, det kanske kan vara något? :idea;
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Såg en del av Sinister för ett tag sedan (var dödstrött :p) och den verkade iaf lovande.
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Sinister är mitt bästa tips om du inte redan har sett den!
Mycket obehaglig stämning kombinerat med en hel del jumpscares.

Jag tyckte också om Insidious, men denna är snäppet värre!
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Dead silence tycker jag är rätt bra. Har hört kompisar som pratat om en film som heter the unborn och de tyckte den var läskig som bara den.
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Barnhemmet är ju underbar, kanske kan Don't be afraid of the dark vara något? Har inte sett den än, men det är ju Guillermo del Toro.

Rest Stop fullkomligt älskade jag när jag såg den (läs: låg på golvet och halvgrät av skräck och ville att den skulle ta slut), men det var några år sedan. Kompisen jag såg den med har sett om den och då var den tydligen förfärligt dålig.

Och bara för att jag måste, Reeker och Are You Scared är fantastiskt usla och roliga. Men ja.

Finns någon mer som var rätt bra, men eftersom det enda jag kommer ihåg är att ett par cyklade i skogen så.. ja, kanske inte så hjälpsamt.
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Jag är medveten om att det den senaste tiden startats uppskattningsvis 2204 trådar där man söker film- och serietips, så jag tänker inte vara sämre än att starta den 2205:e!

Som rubriken lyder, jag är på jakt efter skräckfilm/rysare eller möjligen någon bra psykologisk thriller á la Funny Games till kvällen, och har några få krav som lyder enligt följande:

1) Den måste vara gjord på 2000-talet och gärna efter typ 2004-2005, jag fixar inte gammal film.
2) Inget splatter eller gore, jag föredrar jumpscares eller mer subtil, psykologisk skräck.
3) Inget som har något med zombies, vampyrer, varulvar eller sci-fi att göra. (28 Dagar Senare, Dawn of the Dead och dylika filmer är dock fantastiska, men det är inte skräck i mina ögon.)

Filmsällskapet vill ogärna se östasiatiska filmer med vitsminkade tjejer, men eftersom det är jag som startar tråden går det alldeles utmärkt att bortse från hans önskemål. :devil:

Jag gillar typ första Paranormal Activity, Rec, The Haunting in Connecticut, Insidious och Drag Me To Hell (innan de spårade ur och blev komedier), The Amityville Horror och The Grudge. Så något åt det hållet.

Några tips? Jag försökte IMDB:a och gå igenom alla miljarder listor men insåg att jag inte riktigt har allt det tålamodet och tiden.


The Human Centipede, sjuk(t) obehaglig :D
Lämnade mig inte oberörd.

Final destination, fristående, 1-5, lättsmälta, lite underfundiga, underhållande tonårsfilm.

Eden lake, ett par campar och kommer ivägen för extremt osympatiska ungdomar, realistisk och obehaglig - personlig favorit.
Kvarlämnade långvarig obehaglig känsla.

Instängd, ett gäng tjejer utforskar en grotta, klaustrofobisk och obehaglig - personlig favorit.
Kvarlämnade långvarig obehaglig känsla.

Wolf Creek, ett gäng ungdomar träffar på störd snubbe, realistisk.

Cube,1 -3, ett måste för skräckfantasten som inte sett dem.


Sinister var ok.

The cabin in the woods, underhållningsrysare som inte lockade mig att stänga av. Dock med inslag av varelser etc
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Tack för tips!

Instängd och Cube är ju raka motsatsen till vad jag är ute efter (här skulle det vara en smiley för tonens skull, men no way Jose pga. smileybytet) och Final Destination är väl inte direkt skräck i mitt tycke, dock vill jag minnas att jag gillade Eden Lake och Dead Silence men hatade The Human Centipede och Wolf Creek (fast skådisarna som spelar respektive psykopater var fantastisk!).

Men det ser ut som om det får bli allraminst Sinister och Barnhemmet, får kolla The Unborn också!
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Mama och Shutter thaiversionen. Fast mama flippar på slutet men bra fram tills dess. Och Woman in Black!! Vi har dessutom ganska jättelik smak på skräckfilmer.
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Sinister ska vara bra. Jag såg en del av filmen, utan ljud, när jag satt bredvid en person på tåget som kollade på den. Även utan ljud var den obehaglig och då såg jag inte ens halva filmen..
The Haunting in Connecticut är en av de värsta filmerna jag sett. Än idag har jag inte släppt hur fruktansvärt mycket den skrämde mig..
Smiley verkar lite småläbbig.
Den nya filmen "Mama" ska man tydligen inte se utan sällskap och jag behövde inte ens se trailern för att inse hur äcklig den är. En bild räckte. Vet inte ens om jag kommer våga se den.. Jag är så ruggigt paranoid efter att ha sett en bra skräckfilm.
One Missed Call, den japanska versionen, är äcklig som fan rent ut sagt. Melodin etsar sig fast för alltid. Ni som sett den vet nog vad jag menar :3
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Vi verkar ha lite samma smak vad gäller skräckisar så några ex. är Case 39, Woman in Black , The Omen & The Ring.

Sinister & Mama (som redan blivit tipsat om, har inte hunnit se dem själv än dock men de verkar bra!)

Gissar på att du sett de andra Paranormal Activity med, annars tycker jag dem var riktigt bra också!

Alla dessa tycker jag var rikigt läskiga! och hellst vill man (jag) nog ha sällskap när man ska se dem.^^ Case 39 får jag nog säga var den bästa & läskigaste av dem!

Chernobyl Diaries som tipsades om håller jag med om riktigt läskig första gången!, man sitter som sagt och väntar på att något ska hoppa fram^^ dock är den kanske lite mer åt det hållet du inte ville ha, utan att säga för mycket;) men ändå bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Lägger till & tipsar om Skeleton Key med! dock stor risk att man får spegelfobi för ett tag efteråt;) hehe
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

The last house on the left kanske är något för dig?


Och appropå den kom jag på ytterligare en: I spit on your grave - den är otroligt medryckande. Jag är fortfarande redo att nita alla jordens män, säg bara tid och plats så dyker jag upp ;)
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Men hallå, jag ville ju INTE ha en massa våld och gore. (gammal ; )-smiley här) Skulle för övrigt kunna tänka mig att nita både männen och kvinnan, hämnd av den typen för att jag som tittare ska få sympatier för henne känns inte så... fräscht.

The Last House on the Left var dock bra, fast den kändes mer som thriller än skräck. Chernobyl Diaries och Silent Hill gillade jag också, har dock inte riktigt förlåtit den sistnämnda för att inte leva upp till spelens stämning...

Celija: Vi har nog ganska jättelik smak, ja, för jag älskar också Shutter (originalet)! I normala fall tycker jag att de stora asiatiska skräckfilmerna är bra på jumpscares men inte den där genomgående obehagskänslan, men Shutter är undantaget.

Det blev i alla fall Barnhemmet och Sinister igår, gillades!
 
Sv: Jag behöver skräckfilm!

Var bra länge sen jag såg den, men jag minns den som sådär psykiskt läskig iaf, fast bra! Såg att den är gjord 1999... men kanske ett undantag? : P
House on haunted hill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp