Jag behöver ALL hjälp man kan få!

Mastermind

Trådstartare
Det är så att jag precis börjat i ett galoppstall och meningen är att jag så småning om ska börja med galoppen...

Jag vill ha alla möjliga tips, råd och tankesätt som går för att härda mig. Jag har aldrig varit rädd, men jag känner mig fruktansvärt osäker. Jag har aldrig ridit galopp innan, men jag vill verkligen göra det!

Jag är 20 kanske ska tilläggas...
Någon som är som jag? Eller ännu bättre, vill berätta hur ni gjorde i början? Det känns som sagt lite osäkert, jag har bara ridit vanliga ridhästar innan, och jag behöver massa, massa hjälp! Visst får jag viss hjälp från stället jag är på, men jag vill ändå ha stöd från andra likasinnade... Allt från hur man håller sig kvar på en bockig åring till att man rider stora löp... (det är säkert långt borta, men jag vill veta vad som väntar och vad som krävs!)

Det är ju inte som svarta hingsten-filmerna, att man sätter sig på en häst, åker med och vinner varenda lopp.... :/

Allt om galopp, ridning och fullbloden kort och gott! tacksam för svar!

Andrea

Sv: Jag behöver ALL hjälp man kan få!

DVS. jag ska börja rida galopphästarna "på riktigt"..... kanske var olkar... SNÄLLA nån, svara alla som kan :)

Okej, ska se vad jag kan komma på! Lite svårt när det inte är direkt specifierat men nått har du väl alltid nytta av.. ;)

Det bästa tipset jag skulle ge såhär rent spontant är träning. Rid så mycket du kan och så olika hästar som möjligt, det är då man lär sig mest! Sen är det inte så himla stor skillnad i själva ridningen, de är hästar de med. Men är oftast känsligare för vikthjälper än ridhästar.

Korta inte upp lädrena för mycket i början bara för att du rider en galoppör. Ha dem så korta att det känns bekvämt och att du har balans. (Vanliga hoppläder duger bra i början)

Kommer inte på så mycket mer generellt nu! Ställ gärna specifika frågor så är det lättare..

Lycka till! :)

Ta en sväng om www.unggalopp.nu o sök lite i gamla trådar så kanske du kommer fram ti8ll lite specifikare frågor... =) Men ni som är lite "yngre" inom sporten kanske kan dela med er av era "nybörjar-erfarenheter"

mm försöker tänka några år bakåt men min skalle är inte riktigt som den ska för tillfället så d fungerar inte så bra... :smirk: :angel: (Justerad av en häst.. *blää* :( )

Jag skulle GÄRNA gå nån kurs osv..

Typ... En "prova på" vecka på strömsholm tex. För hästarna borde ju vara ganska erfarna där, och kanske lite äldre.. och man tränar upp sig i lite sin teknik osv... För det är väl meningen att man ska få rida galopp där också väl.......?

Jag har bra balans, men är så himla liten o klen just nu, red igår, och aj aj vilken träningsverk jag har idag, och då red vi ändå vanligt, ut i skogen....

ÅÅÅH vad jag vill testa att spränga iväg på en galoppbana! Något jag inte dirket längtar efter är alla olyckor som man tycks vara tvungen att genomlida i början.. :/

tex. Hur TUSAN håller man sig kvar på en tossig bockande häst (som visst många fullblod gör rätt ofta...), när man har läder som är sådär himla korta? (ja, jag kommer rida i korta hoppläder i början, var så säkra!)
Jag har också hunnit tänka flera, flera gånger att jag börjat göra skillnad på "vanliga hästar" (jag tänker så...) och fullbloden... Känns konstigt liksom, ett halvblod har inte DET mellan öronen, att den vill springa, springa, springa... Men fullbloden HAR det där...

Sen.. vad bör jag veta om galopphästarnas skötsel i allmänhet? Jag vet redan att "back on track"-täcken, lindor osv är effektivt och används mycket, är det så att aluminiumskorna är sådär jättehala? På asfalt? På gräs? Där jag är och jobbar, (är typ halvtids-hästskötare/ryttare just nu) har de bara en träningsbana på gräs, och när det är blött ute av regn osv.. Då kan det ju knappast vara smart att rida fort där???

bara MATA mig med allt, allt allt... :)

Om du är osäker på din ridning skuille jag nästan tvinga dig att åka till strömsholm nu i november, har själv varit där ett par gånger och jag säger dig, folk som aldrig suttit på galopphästar kommer dit på torsdagen och sedan på söndagen åker de hem efter de ridit fort på banan. de kan stå sadla och allt man behöver veta " som nybörjare"

åk dit så lär du dig ännu mer. !:D

Sv: Jag skulle GÄRNA gå nån kurs osv..

Typ... En "prova på" vecka på strömsholm tex. För hästarna borde ju vara ganska erfarna där, och kanske lite äldre.. och man tränar upp sig i lite sin teknik osv... För det är väl meningen att man ska få rida galopp där också väl.......?
Har själv aldrig varit på en pröva på kurs, men har hört att de ska vara mycket bra!!

Jag har bra balans, men är så himla liten o klen just nu, red igår, och aj aj vilken träningsverk jag har idag, och då red vi ändå vanligt, ut i skogen.... Träningsvärk har vi alla nån gång.. :p Det kommer du snabbt bli van vid!

ÅÅÅH vad jag vill testa att spränga iväg på en galoppbana! Något jag inte dirket längtar efter är alla olyckor som man tycks vara tvungen att genomlida i början.. :/ Jag har ridit galoppörer i snart fyra år (dock mest hemmavid och inte så mycket på bana) och först i söndags råkade jag ut för en lite "allvarligare" olycka. Den kunde dock likagärna ha hänt med en ridhäst... Det jag menar är att så länge du inte gör mer än vad du känner att du klarar av och är redo för kommer du inte behöva genomgå en massa olyckor.

tex. Hur TUSAN håller man sig kvar på en tossig bockande häst (som visst många fullblod gör rätt ofta...), när man har läder som är sådär himla korta? (ja, jag kommer rida i korta hoppläder i början, var så säkra!) Hur håller du dig kvar på en bockande ridhäst? ;) Nej men allvarligt talat, man lär sig. Jag brukar försöka lätta lite i sadeln så att man inte sitter tungt ner för då har de lättare att skjuta en ur sadeln. Annars ner med hälarna upp med blicken flytta fram underbenen lite och försök driva framåt så de tänker på nått annat..
Jag har också hunnit tänka flera, flera gånger att jag börjat göra skillnad på "vanliga hästar" (jag tänker så...) och fullbloden... Känns konstigt liksom, ett halvblod har inte DET mellan öronen, att den vill springa, springa, springa... Men fullbloden HAR det där... Tänk inte så mycket på d! :D

Sen.. vad bör jag veta om galopphästarnas skötsel i allmänhet? Det varierar en del mellan stallen, ska se om jag kommer på nått specifikt... Jag vet redan att "back on track"-täcken, lindor osv är effektivt och används mycket, är det så att aluminiumskorna är sådär jättehala? De är nog lite halare än vanliga skor ja, men inte mycket. Halare på asfalt då, på gräs är d inte halare för där är grepp på skorna som fungerar ungefär som broddar.På asfalt? På gräs? Där jag är och jobbar, (är typ halvtids-hästskötare/ryttare just nu) har de bara en träningsbana på gräs, och när det är blött ute av regn osv.. Då kan det ju knappast vara smart att rida fort där???Det beror på hur väl dränerad osv banan är. (är inte så insatt i banskötsel..) Men de du jobbar hos har säkert full koll!

bara MATA mig med allt, allt allt... :)

Föresten, mitt internet försvann för ett tag :mad: , därför jag försvann från msn!

Fortsätt ställ frågor så ska jag svara så gott jag kan! :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka