Sv: Jag behöver ett snabbt svar!!!
Det har funnits en tråd här om bästa och sämsta köp man gjort,
och mitt ABSOLUT SÄMSTA KÖP DOM SENASTE 20 ÅREN ÄR EN PRESTIGE. Nog ska man kunna ta en skritt-tur i duggregn utan att sadeln ser helt förstörd ut????????

Säger hon som trots att hon provat 70 sadlar inte funnit någon som passat till sin häst......Diabolical_Kitten skrev:Är du dum eller? Om man kan något om olika läder vet man att man kan garva läder på olika sätt och viussa läder är känsligare än andra. Det som skiljer sig mellan Prestige och Jacson:
Prestige har bättre infärgningsoljor med mer näringsämnen för lädret och längre infärgning = färgen håller längre, lädret blir mer följsamt och blir snabbare mättat (krävs inte lika mkt smörjning eller skötsel)
Prestige har annat läder, Jacson har vanlig nöthud, medan Prestige har kalvskinn och bättre nöthud av en bättre klass. Kalvskinn är mkt känsligare och ändrar färg snabbare och är mindre slitsamt.
Läder som är naturligare är bättre (och dyrare att få fram och därför har man det på de flesta dyra sadlar) och är mkt mer följsamt och tar till sig balsam och olja bättre än läder som är väldigt behandlat.
Det enda läder som inte är känsligare, som håller färg i otaliga år och som är slitstarkt och ser görfint ut efter många många år användning är buffelhud. Men då det är ganska svårtillgängligt och dyrt att framställa och färga in är det ganska få tillverkare som erbjuder det som alternativ vid sina sadlar.
Jag känner väldigt många som har Prestige, och de ser inte gamla ut även om de har haft dom i 3-4-5 år. Det är väl bara du som inte har skött din som man ska.
Och om du tycker POrestige är hårda plankor till sadlar får ju du tycka det, men det har ju inget med kvaliten att göra. Vissa trivs bättre i hårdare sadlar, även om jag inte tycker Prestige är någon av de märkena som ahr hårda säten.
Ska vi snacka plankor ska vi väl dra upp Jean Luc och New England sadlar... DÄR har du hårda sadlar, de är ju minst lika hårda som Stubben.
Så jag upprepar: Är DU dum eller? För du visste ju uppenbarligen inte det jag just skrev, annars hade du inte kläckt ur dig det där. Inse när du är besegrad PennyLane, du kan i princip inget som sadlar, du gnälelr när du inte får hjälp och du gnäller när du får hjälp. Du gnäller om att ingen annan här på Buke har insett vad som är bra med Jean Luc, hallå?! Realitycheck: många har så dåliga erfarenheter av Jacson att de inte tänker prisa dom till skyarna, även om det är svårt för dig förstå. Dessutom har ens tränings/tävlingsnivå inget med val av sadel att göra, även om du tror att det har betydelse. För du vet PL, de flesta hästmänniskor skiter fullständigt i om hästen tävlar 140 eller om den rullar under bommarna istället, alla vettiga hästägare vill ha en bra sadel till sin häst. Och jag lovar, bara för att man inte vill lägga 25 000 på en sadel betyder inte att man måste läggsa 7000 på en sadel som tappar färgen efter några ridturer, inte har bra originalstoppning (eller ens godkänd om jag ska säga så) och som dessutom har en sämre bom än lite dyrare märken. Det finns ett mellanting faktiskt, tro det eller ej, och det heter begagnat och det heter 10 000 prisklassen. Och då får man en sadel som håller 20-30 år utan att bli ful.
Det har funnits en tråd här om bästa och sämsta köp man gjort,
och mitt ABSOLUT SÄMSTA KÖP DOM SENASTE 20 ÅREN ÄR EN PRESTIGE. Nog ska man kunna ta en skritt-tur i duggregn utan att sadeln ser helt förstörd ut????????