Jag behöver rashjälp!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Luddenovia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 210
L

Luddenovia

Hej. Jag är fjorton och ett halvt år och letar efter en egen hund. Vi har en cavve där hemma, men eftersom jag vill träna freestyle på hög nivå vilket min cavve inte vill så skulle det passa perfekt med en egen. Jag har funderat på raser ganska mkt och behöver hjälp! Mina två favorit raser är bordercollie för de är så lättlärda och verkar ha i allmänheten ett bra humör. Men den enda kenneln i Skåne: somollis har prio på halkning och jag är inte så förtjust i att arbeta med det plus att det inte finns möjlighet för mig Att träna det. Fast der finns ju bc på blocket som säljs enligt skks regler och där föräldrarna inte gillar vallning.
Den andra rasen är tollare. De är oxå lättlärda, i den storleken som jag vill ha och jag gillR rasen helt enkelt. Men jag har hört dåliga saker om temperamentet. Att de är arga och så. Jag tror inte att alla är det men kan ändå behöva er åsikt.
Eller om ni har ngt annat rastips! Hunden ska vara medelstor, aktiv, lättlärd, sammarbetsvilli och viktigast av allt! Den ska kunna bli lämnad hemma utan att bli galen som vår nuvarande hund. Den ska inte skälla och nafsa o sånt
Tacksam för svar

Sv: Jag behöver rashjälp!

Alla BC kennlar säljer helst sina hundar till vallning, de gånger det görs undantag är främst till redan aktivt hundfolk som tränat o tävlat bruks med tidigare hundar.
Både BC o Tollare är arbetsnarkomaner o för ingen utav dem är Freestyle som enda/huvudsaklig aktivitet tillräcklig.

Att oreggade BCs säljs på blocket "enligt SKKs regler" är lite missvisande, men det är blocket som kräver det, i klartext så betyder det att valparna inte får vara yngre än 8 v vid leverans.

Att en hund är lättlärd är inte alltid av godo, de lär sig oftast det vi inte vill att de skall kunna.

Både BCs o Tollare blir lätt oregerliga otrevliga monster utan rätt fostran o rätt stimulans.

Har du tittat på schapendoes?
de är en vallhund, men går att använda till allt...
De är en glad lättlärd hund, som är med på allt.
Har en enorm balans, och älskar att vara med människor...

Kunde ju vara kul att komma ut på tävlingar med en lite annorlunda ras...

* Jenny *

Som tidigare nämnt är både BC och tollare extrema raser som kräver väldigt mycket mer jobb än vad freestyle kan erbjuda. De kan mycket väl bli galna och freaka ut om de inte får arbeta så mycket som de vill. Det är bullshit att marknadsföra BC utan vall, bara för att föräldrarna inte har fått chansen att valla eller i ovanliga fall inte gillar att göra det, så betyder det inte att deras valpar inte kan gå och bli totala vallidioter. För att få tävla med en BC i utställningssammanghang och sådant måste den vara SKK reggad och det kan den bara bli om föräldrarna har avgett vallhundsprov och blivit godkända på det. Det är kanske inte vad du söker en hund för idag, men om 5år kanske du har fått upp ögonen för andra hundsporter och då är det ju bra att ha en hund som får tävla i de grenarna.

Finns väldigt många hundar som stämmer in på din beskrivning av vad du söker för hund; medelstor, aktiv, lättlärd, sammarbetsvillig...
Till exempel: Australian kelpie, Bearded collie, Berger des pyrénées, Korthårig collie, Dansk-svensk gårdshund (kanske för liten), Engelsk springer spaniel, Lagotto romagnolo, Portugisisk vattenhund, Pudel mfl

Jag har träffat ca 5 tollare, alla JÄTTE trevliga! Har inte märkt något med temperamentet. (fyra av dom var jag med i en vecka) Bc kan nog bli lite mycket... Min personliga åsikt (som jag nog kommer få lite skäll av) är att Bc är till för å valla och ska fortsätta vara vallhund. Tycker inte en Bc om å valla så ska den inte gå till avel. Annars, Kelpie?? :P Vet inte så mycket om rasen men det gör nog någon annan.. ;)

Min erfarenhet är tvärt om. Min fd tränare på Bhk hade tre tollare och två golden. Goldisarna var kanon. Tollarna nervösa, naffsiga saker som var ständigt i luven på andra. Hon övergick senare till Flatte och det har gått jättebra för henne. Hon hade inte mycket positivt att säga om de tre som hon hade.

Grannen hade Tollare. Den högg vår hund 4 gånger då den var på vifften och kom in till oss. Ägarna till den har berättat att hunden var väldigt osäker och nervös av sig och att de inte kunde starta några hushållsmaskiner som dammsugare, elvisp och hårblås utan att hunden bröt ihop.

Bekanta hade Tollare med den avlivades efter att ha huggit ett barn som satt still på en kökstol och åt. Den högg i ansiktet. Det var helt oproviserat då familjen satt still och åt och tiken låg på tröskeln till köket. Barnet fick bara skråmor men tanken att ha kvar hunden i familjen fanns bara inte.

Samtliga tränade sina hundar på Bhk, var engagerade i hundarna och det har motionerats ordentligt och liknade. En av dem (den sistnämda) Skulle användas till jakt men var för psykiskt svag för det. Alla har haft hundar innan/efter som fungerat bra så helt värdelösa på hund verkar de inte ha varit heller.

En vild chansning här men det verkar som de har avlats sönder lite. Många verkar tro att de är lika i lynnet med golden och Labbe, bara sötare och behändigare storlek.

Givetvis finns det helt fantastiska Tollare med. Men jag har hitills inte haft så bra erfarenhet på nära håll bara. Skönt att se att någon annan har en annan erfarenhet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈