L
Luddenovia
Hej. Jag är fjorton och ett halvt år och letar efter en egen hund. Vi har en cavve där hemma, men eftersom jag vill träna freestyle på hög nivå vilket min cavve inte vill så skulle det passa perfekt med en egen. Jag har funderat på raser ganska mkt och behöver hjälp! Mina två favorit raser är bordercollie för de är så lättlärda och verkar ha i allmänheten ett bra humör. Men den enda kenneln i Skåne: somollis har prio på halkning och jag är inte så förtjust i att arbeta med det plus att det inte finns möjlighet för mig Att träna det. Fast der finns ju bc på blocket som säljs enligt skks regler och där föräldrarna inte gillar vallning.
Den andra rasen är tollare. De är oxå lättlärda, i den storleken som jag vill ha och jag gillR rasen helt enkelt. Men jag har hört dåliga saker om temperamentet. Att de är arga och så. Jag tror inte att alla är det men kan ändå behöva er åsikt.
Eller om ni har ngt annat rastips! Hunden ska vara medelstor, aktiv, lättlärd, sammarbetsvilli och viktigast av allt! Den ska kunna bli lämnad hemma utan att bli galen som vår nuvarande hund. Den ska inte skälla och nafsa o sånt
Tacksam för svar
Den andra rasen är tollare. De är oxå lättlärda, i den storleken som jag vill ha och jag gillR rasen helt enkelt. Men jag har hört dåliga saker om temperamentet. Att de är arga och så. Jag tror inte att alla är det men kan ändå behöva er åsikt.
Eller om ni har ngt annat rastips! Hunden ska vara medelstor, aktiv, lättlärd, sammarbetsvilli och viktigast av allt! Den ska kunna bli lämnad hemma utan att bli galen som vår nuvarande hund. Den ska inte skälla och nafsa o sånt
Tacksam för svar