Jag blir galen nu.

I

Isis

Jag vet att det finns flera trådar om kissande katter men inget liknande vårt fall.

Drar hela historien för att ge en inblick.

I somras fick vi hem honom som kattunge. Vi var fodervärdar eftersom uppfödaren ville ha en kull efter honom. Allt var frid och fröjd och maken till sällskapssjuk och harmonisk kisse hade jag aldrig skådat! Han var som vår bebis han ville bli buren jämt och följer oss vart vi går.
När han var 5 månader togs han på utställning och efter att han kom hem så hittade vi en kissfläck på mattan. Veckan innan han skulle fylla 6 månader brakade helvetet lös. Han kissade överallt. inga markeringskiss utan vanliga kissningar var det. Uppfödaren tog hem honom till sig för att ta sin kull och hos henne kissade han inte en enda gång. Tror han stannade hos henne i 1 månad ungefär.

Eftersom han slutade kissa hos henne så beslutade vi att ta hem honom igen. Vi bytte allt han har kissat på här hemma för att minska riskerna för att han skulle fortsätta. Det var ingen billig historia.. :crazy:

Men så fort han kommer hem till oss så fortsätter han att kissa men bara i sängen. Så han får sängförbud vilket han skötte bra. Men snart började han kissa på andra ställen i stället plus några enstaka olycksfall i sängen. Med uppfödarens tillåtelse kastrerar vi honom och rensar bort allt han kissat på en gång till. Han fortsätter att kissa men vi ger det några veckor så kastreringen får börja verka.
I detta läge börjar vi tvivla på om vi vill behålla honom så uppfödaren ger oss lite tid att tänka, annars tar hon tillbaka honom. Efter Juldagarna så verkar han ha slutat kissa. Allt känns jättebra och vi ger det några veckor men han har bara kissat där han ska förutom en gång i torktumlaren. Men där ska han ju inte ens vara så vi brydde oss inte om det..

Vi bestämmer oss för att behålla honom och skriver oss som ägare på katten.
Men snart så börjar kissandet igen och nu är det lika illa. han kissar fel varje dag! Skötbordet t ex har han tagit som sin toalett så vi får byta blöja på golvet. Han kan ligga innanför tröjan på mig och ha det jättemysigt för att sedan resa sig och gå iväg och kissa på fel ställe och sen komma tillbaka och mysa ner sig hos mig igen. Jag förstår verkligen ingenting?

Jag trodde katter kissade för att de inte mår bra men denna katten visar absolut inga tecken alls på att inte må bra?!
Vi har provat att byta kattsand utan resultat. Vi gör allt han ber om och mer än så bara för att han ska vara nöjd men det hjälper inte.

Nu ger jag snart upp. Kan meddela att han varit hos veterinären också utan att de hittat nåt fel.

Vad gör man i denna situation?
 
Sv: Jag blir galen nu.

Är katten ensamkatt?
Tycker det verkar som att kisseriet beror på separationsångest/ensamhet då han som du skrev också är otroligt fäst vid er.
Just att han kissar i er säng kan vara ett typiskt tecken på det då det luktar om er där och han försöker förstärka/bibehålla "bandet" mellan er när han är ensam/under psykisk stress.
Kanske får han mindre uppmärksamhet om ni fått barn än ni kunde ge honom innan?
Om han aldrig var ensam hos uppfödaren så kan det vara orsaken till att han inte kissade där.

Edit: Läste lite slarvigt, såg att han kissat även när du är hemma. Hur länge har ni haft barnet?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir galen nu.

Angående vad du kan göra så skulle jag testa Feliway (http://www.feliway.com/se/), om inte det hjälpte så skulle jag fråga uppfödaren om det går att lämna tillbaka honom då han verkade vara mindre stressad där.
Eventuellt skaffa en kattkompis till honom om ni har ont om tid att ge honom uppmärksamhet, det verkade som han var er "bebis" innan och nu har ni en egen? Det kan vara tungt för vissa katter, speciellt eftersom han verkar vara lite "over-attached" (kommer inte på ett bra svenskt ord) mot er vilket en del i din text verkar tyda på.
 
Sv: Jag blir galen nu.

Vi har två barn och de fanns här när han kom till oss.
Eftersom han är så otroligt sällskapssjuk så har vi tänkt på att han kanske känner sig ensam. Men det som inte stämmer då tycker jag är:

1. Han har alltid någon att leka och gosa med när han vill.
2. När vi myser kan han gå ifrån oss för att kissa.
3. Han visar inga andra tecken på missnöje. Han är så en otroligt trygg och harmonisk liten kurris :)

När han kissar så är det ju som du säger. Det är alltid på något som luktar oss. Sängen, kläder, filtar, leksaker mm.

Han är ensamkatt. Tanken var när vi fick honom att ta en av ungarna efter honom men nu vågar vi inte skaffa en till katt. Tänk om det inte går över och vi i värsta fall sitter med två kissande katter? Men den stora skillnaden mellan oss och uppfödaren var att han hade kattkompisar där som han fungerade så himla bra med...
 
Sv: Jag blir galen nu.

Hmm, jag skulle nog testa Feliway för att se om det blev bättre iaf. :)
När han lät bli att kissa utanför under juldagarna, inföll det med något speciellt - att ni var hemma mer eller mindre?
Annars kanske ni kan ta katt på foder ifrån uppfödaren och se om det blir bättre? Då kan ni ju lämna tillbaks den om det inte skulle fungera och ta ställning då.
Eller kanske testa att bli akut/jourhem för ett katthem? Finns snälla och sociala katter som behöver ett tillfälligt hem innan de får ett eget då alla katthem är fulla och då kan ni se om det blir bättre när han får sällskap.
 
Sv: Jag blir galen nu.

Jag vet inte om jag är knäpp när jag tror så här men jag tror att anledningen till att han hade ett uppehåll i kisseriet under nästan 4 veckor var för att det var under den tiden som vi tvivlade starkt på om vi kunde behålla honom.
Jag tror han ville stanna hos oss och försökte visa det. Han var extra mammig och hoppade upp i sängen flera gånger utan att kissa. Som om han ville bevisa att han kan. När jag gick utanför dörren så satt han och skrek vid dörren tills jag kom hem, även om de andra var hemma. Men så fort jag skrev mig som ägare på honom blev han som vanligt igen.
Kan inte komma på nåt annat som hände under de veckorna.

Kan ju prova Feliway men jag tyckte att enligt hemsidan verkade det vara för katter som markeringskissar, det gör ju inte han.

Annars kan det ju vara en bra idé att vara jourhem. Då gör man ju samtidigt lite nytta.
 
Sv: Jag blir galen nu.

Feliway/feromonerna lugnar ner katter över lag, det är meningen att det ska hjälpa i alla situationer där katten upplever stress. :)
Tänkte skaffa det själv imorgon då jag är jourhem åt en katt som inte är accepterad av en av mina permanenta katter. Tanken är att stressen ska minska inom kattgruppen och att det efter ett par veckor går att ha honom lös tillsammans med mobbarkatten.
 
Sv: Jag blir galen nu.

Min ene katt hade problem med stressblåsa (FIC) och det märktes överhuvudtaget inte på hans beteénde. Han var precis som vanligt och verkade glad och nöjd. Tyvärr kan det vara mycket svårt att ta reda på vad det är som katten inte mår bra av.

Det finns förutom Feliway ett annat medel till stressade katter som heter Zylkéne. Jag har inte provat det själv men om du googlar hittar du info.
 
Sv: Jag blir galen nu.

Ja precis han kastrerades i början av december.
 
Sv: Jag blir galen nu.

Jag ska prova det. Har hört från flera att det är bra men jag har ju aldrig tänkt på min katt som stressad så jag har aldrig trott att det skulle vara något för oss.
 
Sv: Jag blir galen nu.

Tack jag ska googla lite på det och höra om veterinären kan kolla han för stressblåsa.

Tänk om djuren ändå kunde säga vad som är fel. Vad pengar man hade sparat.. :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 052
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp