Jag blir galen!!!

Barnardo

Trådstartare
nu är min käraste, allra bästa vän dålig igen! :( sedan hon fick alger för sitt kvickdrag i våras blev hon bra och symptomfri hela sommaren, men hon har bara inte orkat lika mycket.
till hösten var vi alla fast beslutna med att göra allt så bra för pållan som möjligt. allt foder har vattnats innan vi gett henne det, hon har fått stå på kutterspån, plus att hon får äppelcidervinäger för luftvägarna.
men igår när jag tog in hästar fick jag höra det jag fruktat så mycket: hostandet. jag gick för att kolla henne och såg att hon bukandades... VAD SKA JAG TA MIG TILL!!!???
 
Byt ut spånet till appers strö i alla boxar se till att INGEN sopar när hästarna ska in el står inne, borsta av lera ute, se till att ge henne hösilage och vitlök.
Helst av allt ska du ha henne i en ute box eller på lösdrift.
Våran Gullan blev symtoms fri då vi bytte till pappers strö å så går de ute hela dygnen nu, men nu står de uinne pg av att min häst är halt men de funkar utmärkt ingen hostning alls!

Lycka till!
 
istället för att riskera hästens hällsa genom att ha den på stall, bytt stall så hästen kan stå på lösdrift.

Eftersom det är stallmiljön som orsakar hosta, om det inte är en travare, då kan de helt enkelt bara vara träningen som orsakat det.
 
Vet du att hästmassörer kan hjälpa host-hästar att bli bättre? Ta kontakt med en duktig där du bor!
 
Läser i en annan tråd att du inte har täcke på hästen så här års även om den är klippt!! Inte att undra på att den blir sjuk....... :crazy:
 
:crazy: Elakt men sant...är det så, då får hon nästan skylla sig själv...:crazy:

En förkylning kan lätt sätta sig på luftvägarna, kan ju ta min gamla pålla som exempel. Hon hade astma (som krävde medicinering vissa perioder, framf. höst och vinter), så fort minsta förkylning kom så blev hon dålig...
 
nej, hon är inte klippt... så det är inte därför. ingen av hästarna på gården är klippta
 
Tja om hästen ansträngs för hårt kan väl lungblåsorna tänjas och i värsta fall spricka, och detta leder ju till kvickdrag, om än orsakad av överansträngning. Men detta är ju oftast då hästen har en mild förkylning t.ex. och man anstränger den för mycket...

Barnado: Det enda sättet att göra ALLT ni kan för hästen, är att slå upp uteboxar eller en lösdriftshall i hagen, och köpa in hösilage. Innan ni provat detta kan ni tyvärr inte säga att ni "gjort allt".

Dock så får du inte bli helt urflippad pga hostandet. Ibland hostar de, och det kan bero på att de satt i halsen, ngn slarvat med att sopa in damm i boxen osv.. Min häst kallar jag symptomfri, men nån gång ibland så kan hon hosta till. Fast det är väldigt sällan. *pepp pepp*
 
Det där stämmer inte alls....inte får dom kvickdrag för att dom överansträngs, isåna fall skulle väl var o varannan travare ha det då???? och jag har aldrig haft nån sån häst, däremot halsproblem, men det är inte kvickdrag, utan ofta förslappat gomsegel...kvickdrag får dom om dom utsätts för dåligt hýgiensikt foder/stallmiljö/allergier

skulle lungorna spricka/tänjas pga ansträngning så lär det vara nån annan orsak som ligger bakom det...förmodligen det jag skrev i andra stycket.
 
Ja nu säger jag inte att det är vanligt. Men de kan visst få kvickdrag(eller vad man nu vill kalla det, samma följder blir det iaf- ang lungblåsorna) av att ansträngas för hårt(och då snackar vi rejält hårt), om de har en förkylning eller liknande.
 
okej, hon ansträngs dock inte alls för tillfället, just nu rids hon inte ofta, och om hon kommer ut någon gång så är det nästan bara skritt som gäller.
så någon överansträning kan jag inte säga att hon fått kvickdrag av!!!

jag har tänkt försöka prata med de riktiga ägarna och höra med dem om de inte kan rusta upp den förrådsdel de har i ett hörn av ladugården och ha det som någon slags ligghall. det finns mycket mark här, så man skulle lätt kunna göra någon form av lösdriftsliknande. jag vet nämligen två pers som vill ha sina hästar på lösdrift, och det är nästan aldrig svårt att få tag på folk som vill ha sina dräktiga ston eller liknande på lösdrift...
för visst måste man ha någon form av ligghall till hästarna om de ska gå på lösdrift? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Miikan89
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 777
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 278
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 113
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp