jag blir GALEN !

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_hm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 306
A

Amanda_hm

När jag rider i paddocken, så blir jag tokig på min häst . Och det är inte bara ibland, det är varenda gång ! Jämt när man travar så drar han ner huvudet i marken o stannar oftast, samma sak i galoppen . Han galopperar ett varv, sen sticker huvudet ner och tvärnit . Och han är så himla stor och stark så tyglarna slits ur händerna på mig, och det slutar alltid med blåsor i händerna .
När vi är ute och rider så händer detta aldrig , då går han bara på som vanligt, finns så mycket roligt runt omkring ( och farligt ) så han har inte tid att bråka då . Jag har försökt att skänkla på honom när han drar ned huvudet, men då slutar det med att det går i 110, och det vill jag INTE . När han går på tygeln drar han inte ned huvudet, men han går inte på tygeln ett helt ridpass heller, och det är inte varje gång jag vill jobba honom på det sättet heller .
Hjälp mig någon, hur f*n ska jag bli av med detta ? Jag rider med gummisnodd ibland, då gör han inte så , men istället lyssnar han inte på handhjälp för fem öre då .
Help please ?

Sv: jag blir GALEN !

Det där är ju ett sätt att klaga, försök ta reda på vad det är han är missnöjd med, korrigera det och så försvinner problemen antagligen. Min meryttarhäst gör exakt sådär när hon börjar bli trött i huvudet. Har du provat att lätta på tygeln precis när du känner att han ska stanna och rid framåt direkt? Så han inte hinner stanna menar jag. Vad är det för sorts häst?

Han kanske tror att det visst är så du vill jobba honom? Tänk om det är därför han drar på tygeln? Varför vill du inte jobba honom så hela tiden då förressten? Har du en bild på när hästen går på tygeln och en där han går som han gör när han brukar dra kan du väl lägga in den så man får se?

Senast ändrad:

Du kan alltid prova med en "gräs tygel",sån som glupska små ponnisar får ha:p Då kan han definitivt inte dra ner huvudet.

tack för svaret :)
Jag har försökt det med att lätta på tygeln o driva på , men det funkar bara dom första gångerna och tillslut slutar det med att allt går jättefort .
när jag rider honom så går inte han på tygeln hela passet därför att vi inte bara tränar på det viset , han är ingen tävlingshäst, vi har kul tillsammans och när han går på tygeln så gör han det för att jag vill träna dom kroppsdelar som används då .
Han är ett franskt varmblod förresten , och jag har inga bilder nu, men jag skulle kunna fixa tills ikväll :)

Lalle skrev:
Du kan alltid prova med en "gräs tygel",sån som glupska små ponnisar får ha:p Då kan han definitivt inte dra ner huvudet.

En sån köpte jag till minn sambos matgalna nordsvensk... hon SEGDROG sönder hela kalaset efter ungefär en kvarts ridning. Det är faktiskt lite imponerande :rofl:

Amanda_hm skrev:
tack för svaret :)
Jag har försökt det med att lätta på tygeln o driva på , men det funkar bara dom första gångerna och tillslut slutar det med att allt går jättefort .
när jag rider honom så går inte han på tygeln hela passet därför att vi inte bara tränar på det viset , han är ingen tävlingshäst, vi har kul tillsammans och när han går på tygeln så gör han det för att jag vill träna dom kroppsdelar som används då .
Han är ett franskt varmblod förresten , och jag har inga bilder nu, men jag skulle kunna fixa tills ikväll :)

"min" är också ett varmblod. Hur länge har din varit riden, vad kan han? Jo, om man bara driver fram och inte saktar ner igen när hästen går fram till bettet går det ju till slut jättefort. Jag måste nog säga att jag fortfarande inte riktigt fattar farför han inte ska gå på tygeln hela passet. Bilder vore trevligt :)

Prova att rida kortare pass, jag brukar hålla mig till ca 15-20 minuter.. Se även till att variera träningen och övningarna du rider för att aktivera hästen, han kanske tycker det är tråkigt och enformigt? Försök få honom att tycka det är roligt istället. Var noga med eftergifter och beröm. Jag brukar alltid berömma min häst även om det inte gått så bra att rida men det är nog värt det för då slutar iaf passet med att HON är glad och kommer gärna ut och rider med mig igen.. :)

/ Preed

Lyrazel skrev:
"min" är också ett varmblod. Hur länge har din varit riden, vad kan han?

Han har varit ridhäst i ungefär 6år , och han kan ganska mycket dressyr, eller ja han kan det mesta :) Fast han gillar inte att hoppa :angel: .

Preed skrev:
Prova att rida kortare pass, jag brukar hålla mig till ca 15-20 minuter.. Se även till att variera träningen och övningarna du rider för att aktivera hästen, han kanske tycker det är tråkigt och enformigt? Försök få honom att tycka det är roligt istället. Var noga med eftergifter och beröm. Jag brukar alltid berömma min häst även om det inte gått så bra att rida men det är nog värt det för då slutar iaf passet med att HON är glad och kommer gärna ut och rider med mig igen.. :)

/ Preed

Menar du 15-20 min om dagen ? :/ Ska man hinna värma upp, jobba och skritta av då ? ;) Låter ganska lite, men varför inte prova :) Har du några bra tips på vad man kan göra under detta pass ? :)

HannaSwenson skrev:
rid för en tränare och använd snodd.

:bow: snodd ! Jag rider med det ibland, är sjukt bra , förrutom att han inte lyssnar på handen för fem öre :smirk: .

Vore jag du så skulle jag definitivt rida för en tränare som hjälper dej. Att jämt och ständigt rida med snodd i paddocken löser inget... Hästen och du ska arbeta med varandra, man ska inte tvinga sin bästa vän att lyda. Det låter ju nästan som att han kan ha ont nånstans...

Men jag har också en travare, ett kallblod. De blir starka, de kan dra iväg med ryttaren, men då gäller det att undvika de situationerna. Arbeta med hästen och inte emot den!

Det kan du få hjälp med om du rider för en tränare, kanske någon du ridit för förut som du litar på? Alla tränare passar inte till att träna travare (min åsikt). Lycka till! En underbarare häst än en travare finns inte. De har ett underbart psyke som ingen annan har :) .

Något, som jag kan tycka är nyttigt i fall där man "sprungit in i väggen" med sin häst och inte riktigt kommit på vad det är som är fel. Det är att jobb hästen lite från marken, via tömkörning och longering. Om inte det ger något svar, kan man ta hjälp av en kompis och be denne att sitta upp en stund och rida igenom hästen. Men detta är när man har säkerställt att det inte är fel på hästen i form av muskelömhet, tandproblem, eller annan värk/skada, eller utrustningsfel. Det är mkt lättare att få en känsla för vad som är fel, när någon annan sitter upp. Agerar hästen på samma vis, med annan ryttare, eller går hästen sämre eller bättre? Och vad gör i så fall din kompis annorlunda i sin ridning?

Men grunden till att lösa problem, är att söka hjälp, hos en bra tränare. Det kan till att börja med räcka att ta hjälp av bästa kompisen. :bow:

Han kanske är less? Har du testat att t ex lägga volter vid precis det stället och hålla honom sysselsatt?

kanske kunde pröva å bryta av innan hästen? 10 steg trav, sen skritt och klapp och beröm. samma m galopp, 4-5 steg, sakta av, klapp å beröm. variera ridningen och tempon ofta, då håller sig hästen sysselsatt och blir inte så lätt uttråkad. uppmärksamheten och lydnad tränas på samma gång! :bow:

rid hästen i varje steg. å då menar jag verkligen rida!!!! inte bara sitta och åka med, vilket är ganska lätt hänt....:crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Edla
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 019
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka