Jag blir knäpp

marieka

Trådstartare
Håller på att träna vovven att inte skälla på andra hundar och det går framåt. MEN, det finns en tik på gatan som hon inte tål. Så fort hon ser den hunden blir hon helt rabiat, det räcker med att gå förbi huset så reser hon ragg och morrar.
Jag tycker det både är pinsamt och jobbigt.
När hon sätter igång stannar jag, sätter mig på huk och försöker få ögonkontakt så att hon kan lyssna på mig, men det går icke. Hon tittat åt alla och undviker min blick. Suck.
Jag gör kanske helt fel?
Några råd tack!
 
Sv: Jag blir knäpp

Har du prövat att belöna när hon får syn på denna hund istället??

Varje gång du möter/går förbi hunden så bryt hennes dåliga beteende med något positivt istället för att visa att du är osäker vilket du faktiskt gör med att sätta dig på huk och göra lugnande signaler.

Felen du gör är:

1. Troligen så spänner du dig redan en bit innan ni ska gå förbi där tiken bor. Då signalerar du till din hund att du är nervös. Försök slappna av och bli istället glad för att du får ett träningstillfälle varje gång du möter denna tik.

2. Du stannar och sätter dig på huk. Du talar med andra ord om för din hund att nu är matte osäker och rädd. Hunden tänker: -Bäst att jag tar över och försvarar min flock då matte inte klarar av det! Fortsätt gå och sätt dig inte ned.

3. Du kräver ögonkontakt. Gör inte det, detta gör istället att du förstärker hennes dåliga beteende. Aldrig titta en hund i ögonen när den gör dumheter, då förstärker du alla beteenden. Genom att hon tittar åt alla håll när du försöker titta på henne så ger hon dig lugnande signaler.


Det du ska göra eller kan testa på din hund vid ett möte som du beskriver är att när du får möte med denna tik så innan hunden har hunnit skälla så slänger du in massor av belöning och beröm. Ge godis och lek till henne.

Hinner hon börja skälla och resa ragg så ös på med beröm och belöningar ändå. Det bästa är att om hon inte hinner börja för då går träningen fortare. Det allra bästa är att du belönar henne i extakt samma sekund som hon får syn på tiken. Det låter konstigt att belöna en hund som reser ragg och skäller, men det du egentligen gör är att du lär din hund att få en förväntning varje gång hon träffar tiken. Se gärna till att din hund är hungrig när ni sk gå förbi stället där tiken bor, då är det ännu lättare att berömma och ge henne godis (köttbullar, korv eller annat gott).

Tills slut kommer din hund att varje gång hon ser tiken vända sig till dig med en stor förväntand på gott godis, glad matte och lek.

Men som sagt träning och ändring av beteenden tar tid, man brukar som regel ha att om hunden inte visat några positvia ändringar inom 3 v så ska man hitta någon annan metod.

Lycka till och kom ihåg att det är du som ska var rolig, positiv och godisautomat!
 
Sv: Jag blir knäpp

Tack!
Jag är redan en godisautomat :D
Det är så jag tränar henne att inte skälla på alla andra hundar.
Jag ska genast sluta att sätta mig ner o söka ögonkontakt.
Hon går bara inte ihop med denna tik och skiter totalt i om jag har godis :(
Jag ska fortsätta med dina råd :bow:

Kan erkänna att jag ibland blir asförbannad :o inte bra...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp