Bukefalos 28 år!

jag blir så trött...

F

fälttävlansnörd

båda mina hästar har fått erlichias, den ena hyfsat höga värden och den andra precis så pass mkt att man ska bry sej om det. (har inga exakta siffror klara ännu).

vad gör man? behandlar? eller avvaktar? de är ju pigga och glada. fräscha som sjutton i kroppen båda två, ingen feber, nej INGENTING är fel. förutom att de då har erlichias.

hur har ni med erlichiaspositiva hästar gjort? vilka är inne på första gången i år? hur tog behandlingen? har sjukdomen olika stadier? finns det alternativ mot den vanliga behandlingen (visst är det antibiotika?), jag tänker typ naturmedel eller liknande.

ALLT, fram med det bara.

/ trött, uppgiven och lite orolig fälttävlansnörd
 
Sv: jag blir så trött...

Varför är prov för ehrlichia taget? Har några av hästarna symtom som indikerar att de kan vara sjuka i ehlichia?

Att provet är positivt visar inte att hästen är sjuk utan enbart att den träffat på smittan och bildat antikroppar. För att behandla ska hästen förutom positivt prov ha symtom, har hästen inte symtom är den inte sjuk och ska inte behandlas. För att påvisa en aktiv infektion tas prov med två veckors mellanrum och man vill då se en mer än dubbelt så hög titer.Beroende på hur pass sjuk hästen är kan man låta infektionen läka ut av sig själv, annars har jag inte hört talas om någon annan behandling än tetracyklin.
 
Sv: jag blir så trött...

tar blodprover var 6:e månad för att se att de inte har några infektioner. rent förebyggande alltså. eftersom att de har haft mkt fästningar denna sommar så tog vi prov på erlichia också.

vad mycket du säger som jag inte alls fått höra :eek: ska genast kolla upp! tackar!
 
Sv: jag blir så trött...

Kolla i veterinärkontrollen i senaste ridsport, där står precis det som Hysterisk skriver. Det är tydligen vanligt att hästar som har blivit utsatta för fästingar har dessa förhöja värden utan att det spelar någon roll för desar användbarhet!
 
Sv: jag blir så trött...

säger som Fiorano - läs senaste ridsport så får du Hopp! det är en bra artikel som dessutom skriver om att det nu finns mycket lite anledning att tro det man trodde förrut, att sjukdomen kan bli kronisk hos hästar och sitta i även efter att den förbipasserat. det har ju varit snack om det tidigare, dvs hästar som får symptom för livet av och till, vandrande hältor och andra störningar. enligt denna artikel finns inga belägg för att det är så, utan att sjukdomen helt enkelt förbipasserar och läker ut....

sen måste jag slå ett slag för att fästing behandla sin häst förebyggande med tex Switch... det är en BRA försäkrning mot erlichia... har inte haft en fästing på 2 somrar i rad, i och med regelbunden och nogsam användning av medlet. ngt att tänka på!
 
Sv: jag blir så trött...

Jag reagerade mkt när jag läste denna artikel (som för övrigt är skriven av agrias-försäkringsvet) då den går så extremt mkt emot vad många andra veterinärer har för erfarenhet (och även drabbade hästägare).
Har själv detta år (eller mina hästar då) drabbats av både en häst med borrelia och nu även en med akut erlichia och har därför pratat med mkt folk och olika veterinärer om just dessa sjukdomar.
Vad gäller Erlichia så är vi bosatta i ett område som är väldigt hårt belastat av denna sjukdom och vår vet har mkt stor erfarenhet av denna sjukdom och att säga att en häst inte kan bli permanent skadad av denna sjukdom är totalt fel. Enligt min vet så blir i stort sett alla bra där man upptäcker och behandlar akut stadiet men de där man missar akutstadiet och senare när man får knepiga problem upptäcker antikropparna de har en mkt sämre prognos, ett stort antal av de hon träffat på blir aldrig helt bra igen utan får just kroniska problem som sitter i.
Om vi sedan övergår till Borrelia så är det stort skitsnack att det inte kan drabba häst, har ni som tror på detta någon gång sett en häst där borrelian satt sig på nervbanorna ? Jag såg en sådan unghäst för en del år sedan och det var ingen rolig syn kan jag säga och konstigt nog (om nu inte borrelia skulle kunna drabba häst) så blev den till slut frisk efter tetracyklinbehandling. Min egen kille som drabbades hade massiva muskelproblem, var ena dagen trött för att nästa vara pigg, värme i leder som vandrade runt från ena dagen till den andra i olika leder, rörelsestörning i ett bakben med knepigt rörelsemönster, fällde konstant hela vintern mm mm, prov togs och höga titrer för borrelia hittades och vet ni vad efter en 5 dagars tetracyklinbehandling så försvann alla dessa symtom direkt mkt egendomligt om inte borrelia kan drabba häst.
Har även i efterhand när man berättar om honom träffat på många andra drabbade borrelia hästar en mkt stor andel hade exakt samma erfarenhet som mig. Och det som är konstigast av allt är att det bara är försäkrningsbolagets veterinärer som har denna uppfattning, andra veterinärer är helt införstådda med att hästar drabbas av borrelia. Luktar lite illa det här i mina ögon luktar det mkt snålhet att inte behöva ersätta dyra behandlingar.
 
Sv: jag blir så trött...

Jäkligt intressant du, och även jag tyckte att det var en 180 graders artikel från det man hört tidigare.... intressant.........
 
Sv: jag blir så trött...

Jag har lite tråkig erfarenhet av Agria och deras veterinär... Men argumentet att man inte ska behandla med tetracykliner i onödan köper jag helt då resistensrisken är stor med så stark antibiotika.

Jag har aldrig själv haft häst med fästingsjukdom, men har set en häst som blev fullständigt personlighetsförändrad och togs bort pga detta. Men att skylla allt elände på fästingarna med så diffusa symptom som det är kan man nog inte heller göra. Ge det tio års forsknig till så får man reda på mer!
 
Sv: jag blir så trött...

Jag hade behandlat.

Hästar kan få borelia oxå men det är nog inte så vanligt.
Där jag jobbande för några år sedan så fans det en häst som hade borelia och det satte sig på balans sinet så stakarn hde boxarest i lite mer än 6månader för att sedan få gå ut på stallplan och äta gräset som växte i kanterna.

Kram
 
Sv: jag blir så trött...

Att behandla elller inte behandla det är frågan. När mitt sto konstaterades ha titer mot både erlichia och borrelia fick jag rådet av veterinär att inte behandla. Behandlingen är så pass tuff att hästen faktiskt kan dö av den istället. En annan biverkning av behandlingen kan bli att hästen blir överkänslig mot penicillin p g a de tuffa doserna. Stoet blev inte sjukt (tog prov p g a infektion). Infektionen försvann av sig självt.
 
Sv: jag blir så trött...

Min Scodi drabbades sept. -04 av Erlischios som inte upptäcktes förrän någon månad efter och hon vart DÖDSsjuk hela vintern trots behandling, Vet trodde inte att hon skulle överleva.
Blev lite bättre på sommaren för att sedan insjukna igen sep-05
och trots att behandling sattes in ganska om gående så var hon JÄTTEsjuk hela vintern - det såg dåligt ut enligt Vet.
Hon har nu piggnat på sig rejält från våren tills nu och hoppas det fortsätter.

Hoppas nu bara inte det satt sig kroniskt för då kommer det nu i höst IGEN :cry:

Det har inte varit roliga vintrar :cry:

det finns f-bolag som accepterar borelia på hästar och betalar ut pengar.
 
Sv: jag blir så trött...

Man måste skilja på sjukdom och naturlig reaktion i kroppen. När en bakterie eller virus kommer i kontakt med immunsystemet sätts en process igång som syftar till att kroppen ska lära sig känna igen och bekämpa smittämnet. Den processen kan mätas i blodet. Det är helt normalt, det vore snarare onormalt om ett smittämne inte orsakade mätbara minnen i blodet.

Sjukdom kan misstänkas om det finns symptom och om blodprovet utvecklas på ett visst sätt.

Om vi skulle behandla alla normala immunreaktioner med antibiotika skulle vi dels se en massa helt onödiga allvarliga biverkningar dels orsaka ännu mer resistens hos andra bakterier.

Tetracyklinpreparat har en egen effekt på vissa typer av led- och muskelsjukdomar hos både hästar och människor. Inte genom att döda bakterier utan gm effekt på ett s k metalloproteinase. En ev samtidigt hög titer av antikroppar mot ett smittämne i blodet kan vara en slump utan samband med symptomen. HH
 
Sv: jag blir så trött...

Det finns absolut ingen anledning att behandla när hästarna inte är sjuka! Att ta ett serologiskt test för ehrlichios när hästarna inte visar några symptom är totalt bortkastat, vad är det för veterinär som har rekommenderat dig att göra det?

Mängder av friska hästar har antikroppar mot ehrlichios. Det betyder precis som Hysterisk skriver att hästen har blivit biten av en fästing som burit på smittämnet. Därefter har hästens immunförsvar reagerat och bildat antikroppar mot ehrlichiaorganismen, bekämpat den och lagt det hela åt sidan. Antikropparna kommer att vara mätbara i hästens blodomlopp under flera månader - upp till ett år efter det aktuella fästingbettet.

För att detektera om en häst har en infektion med ehrlichios måste man ta ett blodprov där själva organismen påvisas. Det kan antingen röra sig om en sk PCR-test eller ett blodutstryk där man letar efter inklusionskroppar i hästens blodceller (inkapslade ehrlichiaorganismer). Om något av dessa prover är positiva och om hästen har kliniska symptom kan det vara befogat med en antibiotikakur (tetracyklin intravenöst).

Du har betalat nära en tusenlapp i helt onödig information.
 
Sv: jag blir så trött...

mysko skrev:
det finns f-bolag som accepterar borelia på hästar och betalar ut pengar.
Pm mig gärna om vilka bolag som är vettiga i det avseendet.
Mitt bolag(snart fd..)gör det inte.:mad:
(Men de som rider sina hästar i dåliga sadlar i framstupa sidoläge på långhovade hästar får sina hästars ledproblem betalda direkt,morr.:crazy:)
 
Sv: jag blir så trött...

TantEster skrev:
Du har betalat nära en tusenlapp i helt onödig information.

Vad jag vet så har jag inte betalat en spänn. Men tack för infot.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 330
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 310
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Lime
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp