Jag blir så trött...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 995
K

Kissan

har under 1,5 års tid försökt att hitta en passande sadel till min häst utan resultat. Han har en ganska svår "form" på sin kropp, hög manke och rund mage...:angel: Det hjälper inte precis att han är omusklad för tillfället, han har "gropar" vid sidan av manken som gör att allt vill glida fram och lägga sig där. Han har relativt rak och lång rygg.

Just nu har vi en Bates Isabell med en mattes padd under, men denna glider också fram. Har tyvärr inga foton på ryggen, men det kanske kan fixas.

Är det någon som har ett liknande problem eller vet någon sadel/padd man kan skaffa för att förhindra detta problem?

MVH Kissan

Sv: Jag blir så trött...

Been there...
Det gäller nog att hitta en riktigt bra sadelutprovare om man har en häst med "svår rygg" är min erfarenhet, det tog tre sadelutprovare och ca 30 sadlar innan jag hittade något som passade min häst...

Svanskappa kan vara en bra ide för ditt problem, en kompis rider med det på sin dressyrhäst då sadeln vill glida fram, även om man mest förknippar det med små trinda ponnies :-)
Vissa hästar behöver vänja sig vid svanskappa, och tycker det är konstigt i början.
Om du går in på http://www.agria.se/ och läser under sadelskolan så står det en del om att använda svanskappa.

aa ok. jag tycker ändå att jag har provat många sadlar och varit hos sadelutpassare som är erkännt duktiga... men det kanske bara är att leta vidare?! jag funderar seriöst på att prova svanskappa, tack för länken förresten, ska kolla upp den!

Det finns ingen padd eller sadel som du eller någon annan skulle rekommedera för hästar som har dessa problemen?

antar att du redan rider med svängd gjord och antigligpad? börja med det annars...

sen är frågan om det skulle behöva ett bredare järn och en correction pad med fyllning framtill pga gropigheten. ett annat alternativ är at tömköra mkt.

vad äter hästen? stor mage+omuklad låter som proteinbrist.

japp, jag har en svängd gjord och antiglidpaddar har jag provat... har fylt på correction padden fram, men måste faktiskt säga att det inte gör så mkt skillnad, men jag ska dock prova att byta till ett vidare järn!:idea:

Angående fodret så får han typ as mkt protein; hippo alfa, lucern, soya. Detta håller jag iofs på att byta ut till hestekraft extra och speed. Jag har nog haft alldeles för hög kvot på honom innan, det känns som att det går åt mer energi att bryta ner proteinet än vad han får! Kan detta stämma?

ska tömköra mkt nu med, men jag är inte så bra på det så vi får väll se hur det går!:angel:

När min häst saknade muskler runt manken men sadeln passade i övrigt så fick han gå med svanskappa några veckor tills han fått mera muskler och sen passade sadeln:laugh:
En "mammagjord" tycker jag egentligen verkar bättre men har inte testat då sadeln legat bra sen dess. (en mammagjord är en extra sadelgjord som man spänner längre bak, bakom magbulan)

Ja det kan stämma, öka på Mj så ska du se att ryggen kommer.

Gällande sadlar när man har provat mycket vilket jag antar att du hunnit med under 1,5 år och inget fungerar som man vill så måste man börja kika utanför ramarna för vad som borde passa.

Det finns ex. de hästar med rak/are ryggar som när de börjar att jobba rätt puttar fram sadlarna med sin höjande länd. I ett sånt läge kan en sadel med rundbossar och som släpper lite tidigare från ryggen göra underverk. Så våga prova sånt som för ögat och förnuftet inte är lika lämpligt som det du redan provat.
Har man annars hittat en sadel som ligger bra och som hästen rör sig fritt i och som den kan bygga i så är svanskappa ett mycket bra hjälpmedel.

Senast ändrad:

håller med om det, inte säkert att en rak kilbossad sadel är det bästa för er.

klättra är också väldigt bra för manken. vågar du rida barbacka så gör det, annars kan du leda honom. viktigt att musklerna runt manken får jobba fritt så att det verkligen finns plats att bygga upp dom. blir lätt en ond cirkel när dom är håliga där.

jag är väldigt öppen för förslag nu, så jag är villig att pröva allt!:D

tack så mkt för ett nu bra svar!:idea: Jag ska ge mej ut i sadeldjungen nu igen och ha ditt förslag i åtanke, förresten du har inga bra förslag på bra sadlar med rundbossor?

ska försöka att arbeta honom så mkt sadelfritt som möjligt nu i början! Ska försöka ta mig i kragen och rida barbacka, kanske inte jätte kul eller bekvämt, men vad gör man inte för sin älskling:love:
tack för ett bra tips!

Det är för svårt att råda om märke när man inte har en susning om hästen + att du även måste tänka på att sadeln bossor får INTE fylla ut groparna utan de måste gå rakt ner så att det blir som ett mellanrum mellan boss och grop å då är det i stort omöjligt att råda utan att prova, annars har manken inte en chans att fyllas ut.

Så jag råder dig att åka till en butik som lånar ut sadlar och ta med dig allt du kan hitta med rundbossar och sadlar som släpper fort.

Å detta köp är ju bara för några månader, så kanske nån vän eller stallgranne har något du kan låna en stund. Det blir ju många byten när man bygger upp dem.

För tillfället håller jag på att införskaffa tredje sadeln å då är hästen inte ens insutten, men de ändrar sig hela tiden.

Senast ändrad:

ok, jag ska åka och kolla på lite sadlar, funderar lite på röösli luzern, någon idé om den?

den ska ju vara bra på hästar som allt glider fram på och den har rundbossor. så säkert värd att prova. testa även amerigos modeller, rundbossor men inte så svängda. vissa prestige, tex leonardo och top dressage.

hög manke och rund mage...:angel: Det hjälper inte precis att han är omusklad för tillfället, han har "gropar" vid sidan av manken som gör att allt vill glida fram och lägga sig där. Han har relativt rak och lång rygg.

Just nu har vi en Bates Isabell med en mattes padd under, men denna glider också fram.

Låter som din häst är ganska lik min i ryggen, har provat isabellen som ligger ganska bra men glider fram vid rörelse.

Jag har en bates innova sedan några veckor tillbaka, ligger kanonbra och framför allt, den ligger blixtstilla på ryggen:love:

23426900.jpg

23426902.jpg

okej, men bara en fråga; vad skilljer isabellen och innovan? jag har nämligen fått för mig att de är ganska lika? Men det kanske inte stämmer?:confused:

ah jag känner igen mig... 2 år nu, jätteroligt att leta sadel :mad:

jag tömkör och rider barbacka. Fodrade upp henne, 3 månader bete, kiropraktor 2 ggr i somras (och en gång i våras).
NU får hon iaf jämnt med prickar på manken...

Testade en kompis för breda dressyrsadel, en polypad + tvåst dubbelvikta eskadronpaddar under sadeln (framtill). DÅ låg sadeln still och inga prickar.

Så, padda upp mer fram så kanske det löser sig.
Jag har kommit till det stadiet att jag skiter i alla regler att en sadel ska ligga bra med ett tunnt schabrak, för det gör INGEN sadel på min häst.
Har testat för många sadlar (pålle reagerar VÄLDIGT muskulärt om det är minsta fel , så har man 1 månad rehab efter varje felprovad sadel).

Haft 4 olika utprovare.

usch jag vet...det är inte alls kul när man har en häst som inte verkar passa i NÅGON mall... Min häst är också väldigt känslig och jag har precis som du behövt ha rehab varje gång en sadel har legat fel... Han får behandling av kiropraktor nu och det känns bra eftersom det var ganska mkt som behövdes rättas till, kanske blir det lättare nu:idea:

Jag är lite intresserad hur du la paddarna? för när jag har "paddat upp" där framme har jag fått den efekten att sadeln lägger sig i bakvikt för att det just är mer där framme!? Så det skulle vara super om du kunde förklara hur du gör!:)

Har kommit fram till när jag har klämmt och undersökt Innovan att den är mer svängd och har mer runda bossar och ej lika öppen kammare som Isabellen.

Rööslin har jag ingen erfarenhet av.

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Silje
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
24 019
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 105
Senast: Fiorano
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31