Jag blir tokig.

arabia

Trådstartare
Har en shettis åring som hela tiden välter ut vattenbaljan i hagen. Provade med badkar o då drog han ur pluggen så allt vatten rann ut iallafall. I boxen välter han sin vattenspann stup i kvarten, har provat att hänga upp den men han lyckas få ur vattnet ändå. Även om inte han vill ha vatten att dricka så tror jag att de andra 4 vill ha.
Någon som har nått förslag på hur man ska bära sig åt? :crazy: :crazy:
 
Har du provat med att lägga ett bildäck runt hinken?
Eller två, staplade på varandra.
 
Gräv ner vattenbaljan i hagen, sätt däck runt hinken i stallet.
 
Vi har ett russ som gillar att leka med vatten och han brukade dra ur proppen etc. Svetsa ihop proppen med karet. Sen får man tippa karet när det ska tömmas, men det är det värt. I boxen kan man skruva upp en väggfast krubba och sen hinka upp en hink per natt för att sen se hur mycket han dricker så att det inte blir en massa vatten ståendes från dag till dag. Lycka till
 
som dom andra har svarat dig,jag tror mest på en stor sten i baljan.då blir det för tungt
 
Min arab buse leker med hinkar i hagen :)
(gissa om det gick åt ett gäng förra vintern :D)
jag löste det genom att köpa murar hink ställde den i ett bildäck och tog halmbalsnöre och knöt fast den i bildäcket.
funkar fint för oss i alla fall ;)
mvh/Arabizar
 
Har provat bildäcks metoden men den fungerade dåligt, hittade hinken i ena ändan av boxen o bildäcket i andra. Har även hängt upp vatten hinken på väggen i en sk. hinkhållare men den bliv inte kvar där i. Att gräva ner badkaret tror jag inte hjälper för det är pluggen han drar upp så vattnet rinner ut. :crazy: :crazy:
 
Skrev ju i inlägget ovan att det inte fungerar, hittar då hinken i ena ändan av boxen o däcket i andra.
 
Men om du tar bort snöret i pluggen i badkaret så kan han väl inte komma åt att dra ut den??

I ett stall som jag jobbade så hade de foderhinkar ute till sina hästar de satt fast ett rör, du vet ett sånt rör som man lägger i diken när det ska då en väg över, cementrör, dessa finns i olika diameter så de hade den diametern som var lagom stor så hingen fick plats men inte mer, röret ställdes upp och fylldes med sand ändå upp dit hinkens botten nådde, det blev tungt din ponny borde inte kunna lyckas välta det, för att göra det ännu tyngre så kan man vattna sanden emmelanåt.
 
Bara undrar hur jag ska fästa cementröret i boxen? Idén var ju bra men tror inte den funkar inne. Ute skulle ju fungera men då får jag ha många om jag ska ha hinkar till 5 kusar.
 
Du skrev visserligen att du prövat hinkhållare i boxen.
Jag hade förut en hink med plan baksida och sen en fästanordning som man liksom la hinkkanten på och en sprint för att spärra... Mycket luddigt förklarat.
Men JAG hade iaf stora problem med att ta loss och sätta dit hinken. :o Fast din ponny är kanske mer teknisk än vad jag är. :)
Kan du kanske försöka stimulera ponnyn på något vis, mina blir väldigt finurligt busiga när det inte får tillräcklig stimulans, välter saker, öppnar, fnular och har sig.
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska stimulera honom nattetid, men har du nått förslag så ska jag prova. Har försökt lägga in "leksaker" till honom men de är inte roliga. Likaså i hagen. han är finurlig den lille grabben.
 
Ta en stor tunna(brukar finnas blå)och såga av den i lämplig höjd.Du använder botten givetvis!När den fylls med vatten orkar hästen inte flytta den.Funkar hos oss.
 
De hade den inne till ett par av hästarna också och det funkade bra helt utan att fästa den, den står stadigt i hörnet i och med att den är fylld med sand och jag tror faktiskt inte din shettis skulle knna rubba den.
 
Hej! Jag har en shettis med samma vana som din.

Jag köpte hinkhållare från börjes i plast med en flärp på så att man kan själv ta ut hinken vid behov, sedan monterade jag den långt ner på väggen och använde en hink med flat baksida(dyr men värd varje krona). Detta innebär att hinken så gott som står på golvet har stöd av två väggar(hörn) och en krok som håller fast den. Min häst lyckades ta itu en krok sedan var det inte kul länge. Möjligen är den lite på sned ibland men så full behöver ändå inte hinken vara till en så liten häst!! :D

Ute har jag en stor svart murarbalja med mycket vatten i och den orkar han inte få med sig. Badkar hade jag förr men....Ha ha ha på dig matte och drog ur pluggen eller satte i hovarna och tippade. lade in i hagen 1 st däck 2 st halvkassa hinkar och ett redigt snöre med lämlig sak i änden för sysselsättning. (älskade att springa med badkarssnöret-pluggen och leka tafatt med den och de andra hästarna)

Nu har det blivit mycket bättre (är 4 nu)! Kanske var detta till ngn glädje! :)
 
Hej! Jag har en shettis med samma vana som din.

Jag köpte hinkhållare från börjes i plast med en flärp på så att man kan själv ta ut hinken vid behov, sedan monterade jag den långt ner på väggen och använde en hink med flat baksida(dyr men värd varje krona). Detta innebär att hinken så gott som står på golvet har stöd av två väggar(hörn) och en krok som håller fast den. Min häst lyckades ta itu en krok sedan var det inte kul längre. Möjligen är den lite på sned ibland men så full behöver ändå inte hinken vara till en så liten häst!! :D

Ute har jag en stor svart murarbalja med mycket vatten i och den orkar han inte få med sig. Badkar hade jag förr men....Ha ha ha på dig matte och drog ur pluggen eller satte i hovarna och tippade. lade in i hagen 1 st däck 2 st halvkassa hinkar och ett redigt snöre med lämlig sak i änden för sysselsättning. (älskade att springa med badkarssnöret-pluggen och leka tafatt med den och de andra hästarna)

Nu har det blivit mycket bättre (är 4 nu)! Kanske var detta till ngn glädje! :)
 
fixa vattenkopp inne....dra ut badkaret en bit utanför hagen...förslagsvis då den delen proppen sitter i :D
 
Går inte att ha badkaret utanför hagen då nedersta tråden sitter lite för lågt för det. Men har nu bundit vattenbaljan i en stolpe o den har klarat sig i 2 dagar. Vet inte riktigt hur jag ska lösa vatten frågan i boxen ännu men vi får väl hoppas att jag kommer på nån lösning, så att vi slipper ha en dyngvåt halmbädd varje dag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp