Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Susan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 621
  • Visningar Visningar 48 514
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

KL

Funderar över vinklarnas betydelse.

För det måste ju vara en extrem avvikelse i fall hästen skulle ha svårt att trampa under sig eller vinkla sina bakben.

Jag är mer inne på det som Susan varit inne på i tidigare trådar, att det har med ryttarens förmåga att använda sitt bäcken.

Det finns många hästar med tämligen dålig extreiör, medelmåttig gång, som gör sig bra upp till St george, om man tänker tävlingsmässigt, men är på utbildningsnivå högre än så.

Likväl som det finns många "rätt" vinklade hästar som aldrig kommer längre än på lätt nivå tävl mässigt eller utbildningsmässigt.

overtyre skrev:
Sedan så undrar jag också hur pass stor roll bäckenet spelar om hästen i övrigt inte är "byggd för dressyr", som din Nordis. Och om ett bra psyke, en bra arbetsvilja, kan överväga en dålig exteriör. Förutsatt att ryttaren gör rätt. :angel:

Tack på förhand. :bow:

Jag är helt övertygad om att bra arbetsvilja, bra psyke, kan överväga en dålig extriör, förutsatt att ryttaren gör rätt.

Ett uttryck som jag tycker är användbart i sammanhanget är "det biologiska fönstret".

Man pratar om det som är möjligt för hästen (eller människan ) att utföra. En ung häst har tex inte färdigt skelett. Belastningen får då inte bli för hög eller för långvarig = mindre biologiskt fönster.
En mindre bra vinkel - tex parallellförskjuten - gör att hästen kanske inte kommer att klara hoppning i svårare klasser pga den belastning den ska hantera i nedslaget.

Bakifrån, med hjälp av bäckenvinkling, lyfter hästen som en lyftkran. Om framdelen kan hjälpa till - blir det lättare = större biologiskt fönster. Om hästen är förhållandevis låg fram, eller har lång rygg eller sämre vinkel - då krävs mycket mer styrka, blir svårare och risk för överansträngning i de senor och muskler som ska hjälpa till.

MEN - i Sverige har i genomgående bra hästar som med god ridning inte ska ha några större problem i kropppen som hindrar. Vi har ju avlat RIDhästar sen 1600-talet.

axel skrev:
*KL* Jag tycker att CiAns film visar på en häst som rör sig med sina bakben bakom sig (dressyrfilmer).
Men det var tydligen bara jag som tyckte det:confused:
Där ser man att bäckenet på hästen är plant.

Ett tecken på detta är oxå att ryttaren har problem att sitta i traven.

Ang bakbenen kommenterade jag det också, bla. Men jag tänkte inte på det utifrån plant bäcken då. Men det är ju en synpunkt.
Har inte många travare plant bäcken?( Eller inbillar jag mej det bara utifrån några jag kom att tänka på. :confused: )

Nu vet jag vem du är ;)

och förstår då lite mer - varför du är så 'på'...

Fazer skrev:
Det enda jag vill veta är hur mycket man ska vinkla sitt eget bäcken för att hästen ska vinkla sitt.

okey då säger vi såhär - din bäckenvinkling ger hästen förutsättning att vinkla sitt eget.
när hästen vinklar sitt bäcken för att bära och gå... så kommer ryggen upp. Det handlar om att aktivt släppa upp den...
Antingen så möter ryggen en swingande rumpa hos ryttaren - eller betongen i - noll fjädring därför att bäckenet på ryttaren är vnklat så att kroppens fjädring inte fungerar.....:idea:

Enkelt kan man säga att du - rider sadeln och den - tar hästens rygg med sig upp:D

Men då måste också förutsättningar finnas - i sadel ryttarens höft. Annars funkar det inte.

Ridning är ju inte som att köra en travers eller en grävskopa där du ändrar ett reglage i taget, utan ridning är mer som en orkester - du spelar alla instrument samtidigt - men olika mycket under olika tidpunkt beroende på hur du vill attdet skall låta.

följaktligen vinkalr du bäckent så mycket som behövs.

Om man inte böjer ned ( drar , joxar) halsen på en häst med spänd rygg så går den över tygeln.:smirk:

istälelt för att joxa ned halsen så fokuserar du på att få den att slappna av i ryggen - det är här som den hjälpen komem in först. och sedan vavje gång hästen vill komma över tygeln igen.

Du undrar hur mycket
- tills hästen slappnar av i överlinjen:D

Det står i mitt Kottas referat - när hästen kommer upp med huvudet - driv med sätet. När hästen kryper bakom - driv med skäneln...

Bäckenomvinklingen är inte som ett reglage - ju mer man vinklar om sig - ju mer vinklar hästen, frågan är om det än om det till en början en sysn syn utifrån - särskilt inte på mig:angel:

För de allra flesta kvinnor syns det nog som skillnaden mellan svank och 'hållning' till att börja med.

Senast ändrad:

Min uppfattning är att travare som regel har ett mer vinklat bäcken såsom Islandsponnyn.

Jag tror att det inte beror så mycket på hur ryttaren har sitt bäcken, utan att man är fixerad vid huvud- halsställningen och då rider hela hästen i nerförsbacke eller av- på- mitten form.

axel skrev:
Om man inte kan flytta sitt bäcken så kan man hoppa åt sidan i sadeln med hela rumpan åt rspektive håll.
Det blir inte så mycket finlir då :D

Fazer skrev:
Det är alltså det "triangeln" handlar om?

Kan inte du lägga in några bilder på bra samlande sits och mindre bra försök till samlande sits?
Vore intressant att jämföra!!

jag kan i massor.

Ja kanske det, ska studera dem närmare som jag möter dagligen:smirk: Jag har aldrig tänkt på det förrut, men kom på ett par stycken som är ridtravare som jag ser i ridhuset som är väldigt plana. Men det kan vara undantag.

Jag tror att bäckenet på ryttaren spelar stor roll, men självklart även många andra saker som det du säger. Men mycket utgår från bäckenet på ryttaren tycker jag i alla fall. Det är en del av grunden.

overtyre skrev:
Sedan så undrar jag också hur pass stor roll bäckenet spelar om hästen i övrigt inte är "byggd för dressyr", som din Nordis. Och om ett bra psyke, en bra arbetsvilja, kan överväga en dålig exteriör. Förutsatt att ryttaren gör rätt. :angel:

Tack på förhand. :bow:

När jag köpte min häst -87 då planerade jag hm vi börjar med lätt C och så tar vi oss upp en klass om året.......
sedan hände det en massa grejjor...

så är det för de flesta vanliga dödliga som inte har pengarna att köpa läromästare.

Jag har itne hunnit upp i svår Dressyr än trots många år, menjah har lärt mig otroligt på den här resan, sånt som jagitne skulel lära mig annars.

Om vi tänker att vi skall rida svår Dressyr på att bra sätt , då skall man köpa häst efter exteriör.

Men om man skall lära sig rida, så räcker det väl att man själv är ambitiös och hästen frisk.

med min egen Nordis tänker jag så att jag har föståelse för att han måset vara väldigt stark för att orka därför tränar jag i korta repriser, och skrittar mycket ut för att rensa slaggprodukter.

jag tror att ju mer förståelse man har för hästen så går det bättre, även för alla.

du som villlära mera....

Vi kan ju då utgå ifrån en häst som av ngn anledning gått med spänd rygg ett tag och som skall lära sig detta tillsammans med sin ryttare.

jag vill först att man skall kunna svänga med axlarna och vikthjälp, sedan vill jag att man skall kunna böja hästen med hjälp av torson.
kanman det här så kanman sedanreglera hsäten på ett böjt spår - bara med sitsen

Det är det som är min 'fyrkant'

Hästen måste nämligen först ha balans.

okey sedan så sätter man sig med en tygellängd som inte är för kort eller för lång:angel: bra svar va?

Man gör flashing man in the woodsför att hålla sin bröstrygg rak - no matter what.

Man håller armbågarna vid midjan - och där sitter man - no matter what:cool:

Handen är bara en förlängning av sitsen - allt joxande är absolut förbjudet - skall hästen gå på böjt spår ger du plats med ytteraxeln och vänder med vikten. så gör du ockås enhörnapssering.

Okey du rider på - hästen kör upp huvudet eller vill räta ut sig då trycker du bäckenet mot handen (I dethär läget så gör 99% av ryttarna tvärtom)

om hästen kommer under och bakom - så använder du skänkeln för mer aktivitet. Och sedan halvhalt halvhaltför att få hsäten att vinkla mer och mer. och den havlhalten ser ut
mera bäcken - 'håll i' i magen och tryck framåt. inte så att tygeln glappar utan så at magmusklerna tar i.

kolla filmen på Don Frederico han har en avsaktning - jag minns bara att den är i vänster varv - han håller i så han blir blå i magen. - Inte i tygeln.

jag kollade vad jag hade i mitt album... Det här blev ju roligt:D :o :D

samlande sits....... tada!!

amiral2.jpg

För att orka hålal sig kvar i denna sits ochointe hamna efter i rörelsen så måste man avända sina magmuskler både för att bäckenet skall komma i balans - fram och baksida raka på ryttaren, samt att man hela tiden skall vara _I_ rörelsen, _PÅ_ hästens tyngpunkt och inte

efter............felaktigt försök till samling...

amiral3.jpg

Senast ändrad:

felaktigt försök till samling...

minna.jpg

hej.jpg

E.jpg

Ingen av ryttarna sitter ihop samtligas bäcken tippar åt fel håll - inga magmuskler här inte...

Ingen av hästarna sitter ihop - fram och bakdels sitter inte ihop eftersom pilbågen inte är spänd.........

Senast ändrad:

Omvinklade bäcken som en samlande halvhalt och dess effekt på balsnen - tur att ngn har en bok.....

Här är principen....
Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg

In action...

Vinklbckentravnedsittn.jpg

lite mindre, men ändå - action
carinaBrink.jpg

I galopp...
6.jpg

så mycket bäcken ser man ju inte - men varför är länden så rak på ryttarna......:confused: :smirk: :D :rofl:

Det är altså inte så lätt att se vad ryttaren gör - men väl effekten på hästens sätt att röra sig........

om man vinklar mycket och tar i mycket mad magmusklerna ,så har det den efefkten att överkroppen komerm djupare i sadeln.

intressant jämförelse...

Klassisk.jpg

warsteiner.jpg

Va bra!!! Då är vi på rätt köl igen??

Blev lite orolig ett tag...

Tusen tack för ditt svar och nu förstår jag det där som du sa en annan gång att Kottas säger!

Är det ok att lägga in några bilder så kanske vi kan diskutera vad vi ser och förhoppningsvis lära oss att se ordentligt vad som egentligen händer med hästen i samling?
En guidad tur i samlingens värld helt enkelt.

Glad att du är kvar!!

Väldans intressant detta!

Jag undrar några saker:

Man ser på teckningarna hur hästens vinkel i bäckenet är ändrat när den är rätt samlad som på bilden 'In action...' Man ser även ryttarens bäcken på den bilden och det gör samma sak som hästens. Men om man som någon skrev ska sitta på sittbenen och skrevet, och sen för samling isätllet sätter sig så här sitter man inte bara på sittbenen då? Ska man göra det? Rätas inte ländryggen, lordosen, ut då och gör ryttaren stum i ryggen? Eller gör man på något annat sätt?

Jag undrar säkert fler saker också men jag har det inte riktigt klart för mej.

välkommen tillbaka ;)

Har just kommit in från ett ridpass och fokuserade helt på mellangärdet idag. På mig själv.

(nu har jag ont i ryggen, pga att jag slappnat av och inte låtit "rumpmusklerna" ta emot hästen rygg, jag har låtit min svank rida me hästen.....)

Jag började med att få in bäckenet mot höger i sidled.
Vips, så tog hästen stöd på höger ytter tygel, vilket han spontant inte vill.

Jag satt, gjorde bakdelsvändningar, det kändes bättre, men har man inga speglar eller ögon på marken är det svårt att se.
Men jag tror att hästen kompenserade mig mindre.

Märk väl att idag så galopperade han med mindre spänningar än vanligt, det svåra var att möta upp med underskänkeln för att få mer energi frammåt.

På måndag ska jag be sambon ta kort, kanske jag lägger ut dem här...
:p

ja saken kom helt plötsligt i ett annat läge.... :angel:
Det har hänt en del och alla är väl lite 'på tårna'

lägg in bilder, jag kan beskriva det som jag ser och känenr igen.
jag vill lägag in en passus om piaff och passage angående samling.
jag rider det inte själv utan nosar bara runt i kring. och där vet jag att en del gör en annan sak med bäckenet - men vi släpper det och kör diskussionen runt allt annat utom piff och puff.

när hästesn amlar sig så går den i en lite n uppförsbacke, sadeln får ju då en annan lutning så skrevet får fortfarande stöd.
jagtänker att jag rider sadeln och placerar den där jag vill ha den - och är mani balans från början så får manhästen med sig.
menjag kan inte sägadet nog många gånger - sadeln måste vara bekväm för hsäten för att det skall funka...

Sedan fnyfikon - kolla Don fredericos ryttare . ryttarens länd är inte låst den swingar hela tiden, men swingar mer åt lordoshålelt än svankhållet.

Man får en bättre galopp om man bromsar svankrörelsen och förstärker lordosrörelsen.

samma sak där ta med dig sadeln och hsäten upp i uppförsbacke, hindra den från att bli flack genom att inte låta hästen släppa in dig i svank.

OT
(men detta är sån där hemsk 'gångartsridning' :rofl:)

användare vid namn susan har dispens - de behöver inte trycka på tangenterna i rätt ordning.....:o orkar inte rätta....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka