Bukefalos 28 år!

Jag ger upp... Byte till torrfoder?

OM magsyra eller känsliga tarmar kan vara orsaken till kinkighet så har iallafall jag ett supertips. Varje kväll i samband med utfodring rör jag 1 tsk fiberhusk med 3/4 dl vatten till en slemmig gegga. Hundarna får hälften var av detta slem i sin mat till kvällen. Det skyddar den irriterade tarmen som blivit irriterad av magsyra och läker långsammare än man kan ställa iordning magsyran. Så mina hundar har inte övesrkott av magsyra länge med hjälp av snäll mat 3 ggr om dagen med ris och standardt ph balans men har likväl diarre då o då. Tills jag fick detta tips för att låta tarmen läka ut.
 
Nu ger jag verkligen upp.
Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar inte längre. De ratar det!
Jag har bytt mellan olika färskfodersorter (VoH, Bravo, Musch(?), Fodax, Något jag inte minns namnet på, osv), och smaker då de efter ett tag ratar det de får, och jag bara får slänga en massa. Är så less på detta daltande med maten, jag får bokstavligen talat handmata min ena hund idag för att han överhuvudtaget ska äta något. Och nej, det beror inte på att de är sjuka eller så utan de gillar helt enkelt inte färskfodret efter ett tag. De äter alltid med jättegod aptit när jag bytt till något nytt, men efter ett par månader så minskas aptiten, till att till sist helt rata den maten.. De är verkligen RÄDDA för maten när den kommer fram, och jag är så sjukt less nu på att dagligen slänga så dyr mat och hundarna som inte "uppskattar" den maten, så nu har jag bestämt mig för att de ska få äta torrfoder hädanefter! När de är hos hundvakt så smygäter de alltid hundvaktens hundars torrfoder och även där ratar sitt eget färskfoder, så de verkar ändå gilla torrfoder bättre..

Jag tycker det är jättesynd då jag själv är helt för färskfoder och ser att de funkar jättebra på det, fina pälsar, tänder osv. Men nu ger jag som sagt upp.
Det enda problemet är att min ena hund inte riktigt tål allt torrfoder, och innan jag helt gick över till färskfoder så ville veterinären göra en allergiutredning och låta honom äta sånt tråkigt veterinärfoder, som han ändå inte ville ha, så jag sa att jag först skulle testa med färskfoder innan utredningen och se om han funka bättre på det, och det gjorde han. Så sen dess har jag bara gett färskfoder.
Gammelgubben har ätit torrfoder och matrester hos förra ägarna och han har stålmage så han funkar på allt.
Så det är mest den yngre som jag är lite orolig över.. Jag antar att han behöver ett torrfoder med så lite spannmål som möjligt, men jag är så hemskt dålig på just torrfodervärlden, och undrar om ni har några förslag här på bra sorter?
Det enda jag vet att han inte funkade på det var Standardt (testat både vilt och extra), så det vill jag inte ge.
Men andra förslag?

(Kan tillägga att de får bra med motion, och är friska för övrigt)


Tack på förhand!
Nu låter jag kanske väldigt ond, men jag har haft en hund som matvägrat mycket då han var valp. Min lösning på det var att svälta honom i två dagar (provade att ställa fram mat och åt han inte omedelbart togs det bort). Han har inte matvägrat sedan dess. Vill de inte äta så får de slippa helt enkelt.
 
Ibland tror jag att vi hundägare omedvetet gör en grej av maten. De kan liksom omöjligt vara rädda för mat som du skriver, däremot känner de säkert av din frustration och kopplar detta till maten. Därav kroppspråket som du tolkar som rädsla. Om du själv bestämmer dig för att det inte är en så himla stor grej att de har dålig aptit så tror jag att halva segern är vunnen. Oavsett vad du ger för mat.
 
Nu låter jag kanske väldigt ond, men jag har haft en hund som matvägrat mycket då han var valp. Min lösning på det var att svälta honom i två dagar (provade att ställa fram mat och åt han inte omedelbart togs det bort). Han har inte matvägrat sedan dess. Vill de inte äta så får de slippa helt enkelt.

Precis så gör jag, med samma resultat.
 
Nu har jag förvisso hundar som slukar sin mat men det är inte alltid så enkelt som att låta hunden svälta några dagar vilket jag gjort med tidigare hundar. Jo, efter två dagar åt hon kanske men det varade bara ett litet tag.
Att sedan göra det med en hund som får gallkräkningar är inte särskilt smart enligt min erfarenhet (och diskussion med veterinär) då det bara gör magen ännu känsligare.
Sen tror jag helt klart att det ligger något i det @Milosari skriver, att man hamnar i en ond cirkel och själv (omedvetet) påverkar hundarna att "detta med mat är något krångligt".
Det som funkade på min hund var att variera torrfodret så här: Jag hade ett torrfoder som bas som hon alltid fick ca 1/3 - 1/2 av, sedan hade jag flera olika som jag varierade mellan så att hon aldrig hann tröttna. Helt klart var det den metod som fick både hund och matte att funka bäst. Sedan fick hon även större giva på kvällen då hon gillade det mer.

Sen finns det faktiskt i övrigt friska hundar som har anorexi, alltså inte humansjukdomen Anorexia Nervosa utan att de helt enkelt svälter sig.
 
Tror inte att en frisk hund svälter sig själv :) Är den ej hungrig låt den vara utan. Det finns dagar då min hund inte äter något alls. Ibland glömmer jag att tina och då äter han ett ben under dagen bara. Jag har en kinkig kille som småknaprade torrfoder och som bra äter så mycket han behöver, han vräker aldrig i sig. Varierar med rent kött (kyckling, vilt, nöt osv), färskfoder, köttben ägg. Han blir fort less om han får samma tråkiga sak varje dag. :) det han inte äter slänger jag in i frysen igen och ger nästa dag.
 
När jag tagit hand om hundar som inte ätit så har det visserligen varit torrfoderhundar, men det jag gjorde med dem skulle absolut gå att göra oavsett vad hundarna fick för något.
Jag började med att ge hundarna 1dl mat på morgonen och 1dl på kvällen, för det åt de. Ville de inte äta upp, då togs maten bort och de fick INTE mer på kvällen för det.
Sedan fick de rejält med motion under dagen.
När jag var helt säker på att de åt 1dl per mål, då ökade jag till 2dl på kvällen. När det inte var några konstigheter, då gav jag 2dl även på morgonen. Sådär höll jag på tills hundarna åt ca 4dl per mål som var vad de behövde. Det tog 1-2 veckor att nå dit, men hundarna som först var benrangel pga matvägran blev sedan nästan tjocka och åt utan tvekan allt ;)

(Kan tillägga att två vänner testat detsamma på sina hundar och det fungerade utmärkt även där)
 
Vilka duktiga hundar du har! De har ju tränat dig jätte bra!
Så pass att du byter foder helatiden och till och med handmatar dem. Vad nöjda de måste vara!

Gör som @em-pirre skriver. Lägg fram mat, äter de inte direkt så ta bort den och ställ in i kylskåpet. Håll ut och börja inte jamsa med dem för att de väljer att kräkas. Sluta låta hundarna träna dig och lär dem hur det funkar med mat istället. Är de friska så kommer de inte svälta sig själva.

Utefter bilden ser det ut som att TS har någon slags vinthund och jag har pratat med en etolog och hundtränare och hon menar att detta är något ganska vanligt hos vinthundar (jag känner dessutom igen exakt samma beteende från bekantas vinthundar). Att svälta hjälper inte. Hon rekommenderade att man skulle prova att bara ge mat någon gång i veckan (jag vet att det inte är förenligt med lagstiftningen) men i TS fall verkar ju det svårt med tanke på att hundarna verkar börja spy om det går för långt mellan måltiderna. Jag har en bekant vars italienska vinthund är likadan. Den får epilepsiliknande anfall om det går för lång tid mellan måltiderna. Den här hunden är precis likadan alldeles oavsett vilken mat den får, så jag vet inte om TS kommer lyckas bättre med torrfoder.

Ville bara göra det lilla inlägget att det inte alls behöver vara så att hundarna har dresserat sin ägare.
 
Utefter bilden ser det ut som att TS har någon slags vinthund och jag har pratat med en etolog och hundtränare och hon menar att detta är något ganska vanligt hos vinthundar (jag känner dessutom igen exakt samma beteende från bekantas vinthundar).

Jo, TS har vinthund. Att det skulle vara vanligt att de äter dåligt vet jag dock inte om jag håller med om, i grund och botten är de trots allt jakthundar och en jakthund utan intresse för mat... Nej, det går inte. Däremot kanske det är vanligare med matvägran hos de som försöker avla sina vinthundar att inte ha jaktlust, det är möjligt. Vad jag däremot upplevt att är väldigt vanligt hos vinthundsägare är att de underskattar sina hundars behov något enormt! Notera nu att jag inte påstår att TS gör det, utan pratar generellt om folk som får problem med sina vinthundar.

Många har nämligen fått för sig att vinthundar inte behöver något mer än promenader runt huset och få springa av sig då och då, eftersom det är vad som krävs för att de ska vara lugna och till synes nöjda inomhus. Inte ens vinthundar blir dock lyckliga av det och framförallt blir de nog inte speciellt hungriga av det. Jag själv märker en enorm skillnad på samtliga vinthundar jag lärt känna (och det är många vid det här laget) om de bara fått småpromenader och på om de fått en 5-10km promenad med rejält lösspring någonstans mitt på. De är lika lugna inomhus oavsett, men de är lugna på olika sätt och att komma in i ett rum med riktigt välmotionerade vinthundar är underbart, det är så skön stämning där då.

Lägg därefter till det faktum att knappt någon aktiverar sin vinthund mentalt så får man nog fram ett läge där MÅNGA av dagens vinthundar egentligen är ganska uttråkade. Visst sjutton är de mer svårmotiverade än tex hundar av vallhundstyp, men det är fortfarande intelligenta hundar och många av dem gillar att få mentala utmaningar på en nivå som passar dem. Självfallet måste alla hundar även klara av tråkiga dagar, men blir det under lång period fler tråkiga dagar än roliga dagar, då anser jag att man borde försöka få till en förändring.
 
Sen finns det faktiskt i övrigt friska hundar som har anorexi, alltså inte humansjukdomen Anorexia Nervosa utan att de helt enkelt svälter sig.

Det där kom jag i kontakt med för något år sedan, då en bekants chihuahua blev diagnosticerad (av veterinär) med anorexi. Jag trodde att det var ett missförstånd, men det finns alltså?
Hur uttrycker det sig? Enbart att hunden "medvetet" svälter sig själv, eller att den inte har någon matlust?
 
En annan grej som jag hört kan funka med hundar som inte äter är att släppa in dem i en (bekant) flock med matvrak. Min uppfödare tog emot en hund som matvägrade nu som då. Den bodde kvar i några dagar, och sen åt den. Åt man inte genast blev man utan...

Min kräks ju som sagt också ifall det går länge mellan måltiderna, men jag har lärt mig vad som funkar. Mera ben i maten funkar bättre. Det tar antagligen så mycket längre för maten att smältas att hon inte blir hungrig lika fort.
 
Vad händer om du ger hundarna ordentligt med fys- och mentalträning en liten stund innan de erbjuds mat?

Tar de godis som belöning så kan du ju ge en del av maten som belöning.

En del hundar äter bättre om de får jobba lite för maten, t.ex. om den är gömd i en kong eller ett märgben.

Jag tror som några andra att det inte kommer göra så stor skillnad om du byter till torrfoder.

Det har hänt att min hund matvägrat några enstaka gånger. Han spyr också på tom mage men när han väl spytt så är det inget mer med det, sen mår han bra. Nästa gång maten erbjuds så brukar han alltid äta, och han gör det garanterat om han fått arbeta innan. Men han är ingen vinthund.
 
Acana har flera olika sorter att variera med, så de behöver inte tröttna så fort.
Ett nytt foder Earthborn Holistic Meadow Feast Lamb (spannmålsfritt) är gott. Just nu kampanjpris hos zoozoo.com. hemfoder.se har också extrapris just nu. Kolla vilken som är billigast.
Kingsmoor ska vara gott, men har ej provat det. Magnussons Meat & Biscuit är gott för många kräsna hundar. Det finns i livsmedelsbutiker. Ett annat nytt är spannmålsfria Simpsons som har bra pris och finns hos zooplus.se Där finns många kända märken till lägre pris än i andra internetbutiker.
 
Tack för alla svar!!

Jag har dock redan bestämt mig för att "vila" från färskfodret lite, inte minst faktiskt då vi snart åker på 2-veckorssemester och då skulle min stackars hundvakt behöva krångla med färskfodret till båda hundarna så det känns lättast att bara skicka med torrfoder.
Funderar på att köra med torrfoder ett tag och sen kanske börja blanda lite med färskfoder.
Har nu iaf beställt hem en säck Earthborn Holistic Meadow Feast Lamb, så får vi se vad hundarna tycker om det.

Tack igen för alla råd o tips!
 
Vi har testat tre olika sorter av Roburs sortiment, och tycker att det är ett väldigt bra foder till vår hund. Strålande glansig päls, håller hull bra och magen är väldigt balanserad. Dessutom är det visst smakligt. Spannmålsfritt är det inte, dock.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 639
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp