Bukefalos 28 år!

Vad tror ni om det här?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ska skaffa en kattunge, den ska bara bli leveransklar först.

Har sedan innan en 10årig siamesherre, som mycket tydligt talat om för mig att han behöver en ny kattkompis (alt det, eller att matte ägnar minst halva dagen åt att gosa med honom).

Sen har jag också en riesenschnauzer. Som är kattvan - men med katter som tål en herrans massa. Inklusive bli burna, vevade på med tassen och låtsasjagade. Han har ALDRIG varit elak mot katterna, men som sagt han kan bära dem (och de dumma djuren gillar det), han kan trycka ner en katt med tassen och dra lite i nackskinnet med munnen osv. Jag har aldrig varit rädd han av elakhet ska göra illa någon av mina katter (han har levt med två andra katter här förr), men han är stor och katter mjuka och det kan gå snett..

Däremot finns det massa jakt i honom, och ANDRA katter i byn triggar igång honom på alla cylindrar..

Kattungen är hundvan, med förhållandevis burdusa hundar. Jag sökte länge efter en vuxen katt som sällskap men hittade inte en tillräckligt hundvan ska tilläggas.

Naturligtvis är det viss nervositet inför liten livlig kattunge och hunden. Naturligtvis blir det övervakad introduktion osv.

Satt och funderade på vad man kunde erbjuda lilla kissen för "safe heaven" som ändå inte innebar telingen skulle behöva gömma sig på övervåningen (dit kommer inte hunden, men jag är aldrig där heller..) hela tiden. Och kom att tänka på hundburen. Jag har en STOR hundbur, som inte används. Tanken är om man kan inreda den på ett "kattmysigt" sätt, och göra en öppning stor nog för katt(er) men inte stor nog för en hund.

Tror ni en kattunge skulle kunna se det som sin trygga plats om den är inredd, eller blir själva grejen med bur ett garanterat misslyckande? Buren är som sagt jättestor, jag kan utan problem vara i den (även tillsammans med en riesen och en siames.. hrm..). För en liten kattunge blir den givetvis ännu större.
 
Sv: Vad tror ni om det här?

Oh, vad roligt att du ska få tillökning!

Ett safe place för den nya katten hade jag velat ha ordentligt upphöjd. Typ högt klösträd, bokhylla eller liknande. Jag tror inte alls på att en bur på golvet ska skänka någon trygghet.
 
Sv: Vad tror ni om det här?

Du kan prova men du bör även erbjuda flyktvägar uppåt. Att sätta upp en hundgrind så att kattungen snabbt kan springa in i ett annat rum och vara fredad kan också vara bra.

Det är viktigt att erbjuda många olika flyktvägar så att kattungen inte behöver bli trängd.
 
Sv: Vad tror ni om det här?

Grindar finns. Jag och nuv katten samt hunden är allra mest i sovrummet (som ligger på nedervåningen, i anslutning till hall/ytterdörr och kök, samt trappen upp). Sitter grind (som brukar vara öppen men naturligtvis stängs när nya missen kommer) mellan sovrum och hall, hall och kök samt en grind ovanför trappan till övervåningen. Hund är aldrig tillåten på övervåningen. Katt passerar lätt grindarna.

Klösträd finns i sovrummet, i köket finns maten högt upp och det finns lite andra ställen i sovrummet att ta sig högt. Dock måste man ju "ovanpå garderoben-högt" för att komma helt utom räckhåll för nyfiken hund.

Tanken med buren var att ge ett "gömställe" som ändå är "mitt i smeten" (sovrummet). Lite inspirerat av att katter ju gärna om de är osäkra kryper in under en soffa/säng eller liknande och ligger där och iakttar allt det nya.

581789_477952108967434_859486608_n.jpg
 
Sv: Vad tror ni om det här?

Gud så söt :d
Jag tror inte han kommer få det bra hos dig med stor hund och allt, det är nog bäst att jag kommer och hämtar honom direkt så kan han bo hos mig istället :d:D
 
Sv: Vad tror ni om det här?

Gud så söt :d
Jag tror inte han kommer få det bra hos dig med stor hund och allt, det är nog bäst att jag kommer och hämtar honom direkt så kan han bo hos mig istället :d:D


Haha, du tror det. Nu är hon van med hund. Men okej, jag lovar, om det inte alls funkar med TBD så hör jag av mig till dig ;P
 

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 349
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
1 999
Senast: Majvi
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 547
Övr. Hund Hoppas någon kan förklara min hunds beteende lite för mig. I lördags fick jag hem min kattunge, hunden är inte kattvan och katten är...
Svar
6
· Visningar
1 094
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp