Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr
Jag har nu haft honom snart ett år och byggt honom med mkt skritt o klättring, långa turer med vagn i skritt o många uppförsbackar(mkt jobb med rygg och rumpmuskler)....Ni som har före detta travare, bra tips på att få igång dom i galopp, istället för att från en bra o mkt samlad trav tolka galoppskänkel som en ökad trav?Hur gör ni för att skola om dom?
Jag har skolat om ett antal varm/kall-blod til ridhästar.
Få honom att kunna trava ordentligt utan att hetsa. Hetsar han blir troligen galoppen oxå sådan.
Alla är ju olika.
Min förra som jag hade på tillridning hos mig hade väldigt svårt med galoppen. Han var jag tvungen att "vara riktigt på" i traven så han fattade galopp. Sen lät jag honom galoppera och känna sig för ett par ggr. När han efter några veckor blev säkrare så kunde jag börja samla honom i galoppen.
Ett sto som jag har nu måste man istället samla väldigt mkt i traven, annars blir det bara spring och alla ben är i luften typ.
Henne måste jag "gunga" in i galoppen och hjälpa henne väldigt mkt.
Men tänk på att dom har ju oftast inte musklerna eller vanan att galoppera, så det kan bli väldigt krävande.
Men när du väl har fått galopp, låt honom bara galoppera på, så han får känna på.
Det tar oftast tid, men det är det värt.
Svårt att förklara över nätet, men det är bara att prova och se.
Förresten, visst är dom underbara travarna?