Jag har fått marsvinsbebbar =)=)

Sv: Jag har fått marsvinsbebbar =)=)

kan leva 6-8 år :banana:
Trevliga keldjur är de oxå! Dessa kommer ju vara hanterade och tama redan från början, annars kan det ta uppemot ett år men fördelen mot mina kaniner är ju att de pratar så gulligt och talar om när de vill ha sin kvällsmat :banana: Sedan är de ju lugnare och alla mina marsvin slickas :love: igår kände hanen till ungarna lukten av mitt pepparmyntste och sträckte sig och drack ur min kopp :love: Hans underbara lugna temprament som alla renrasiga bör ha, verkar ha nedärvts till ungarna som redan buffar ömsint tillbaka när man stryker huvudet :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har fått marsvinsbebbar =)=)

Å, då ska jag säga till dig när jag känner mig redo för ett marsvin (el. ja två får det nog bli).

Har alltid velat ha marsvin, men har "bara" haft kaniner. Vi har dock två hundar och en katt, så det känns som att på det sättet jag vill kunna ha ett marsvin, fungerar inte just nu, att de ska kunna vara lite "fria" och trygga hemma. Vill inte riskera deras liv med en nyfiken hund etc.

Men de är ju så fina och härliga när de "pratar" och grejar :love: .
 
Sv: Jag har fått marsvinsbebbar =)=)

Brunt finns inte hos marsvin bara brunzobel ;)
Chocolate finns men en zobel är ett marsvin som är mörkt chokladbrunt utan några som helst anlag för chocolate.
Alltså har inget med bb att göra utan blekninge brukar ske från c-lokus av samma anlag som att golden blir buff eller cream.
Jag har flera stycken sådana "falska" chocolates hemma.
Om man parar en sådan falsk chocolate som inte är chocolatebärare (alltså en mörkbrunt marsvin påverkat från c-lokus) med en chocolate som inte är bärare av några anlag från c-lokus så får du black.
En äkta zobel kan däremot inte visa röda anlag då både cr och ch förhindrar detta att visas.
ep är tortanlag (anlaget för att både rött- och svartbaserat skall kunna visas samtidigt fläckvis) och e är anlag för rödbaserat.
Jag tror inte att ungen är chocolate men helt säker är jag inte eftersom jag måste se den i verkligheten.
Hur bra ser du det viröda skimret i ögonen på den?
Den silvergråa ungen är inte med 100% säkerhet zobelagouti men chansen för att det är så är större än inte med tanke på vad för färger pappa och mamman har. Det är lättare att kolla efter om jag även kan följa föräldrarnas stam. När det gäller shelti är silveragouti mer sällsynt men även på peruaner om dom inte kommer från ett speciellt ställe med tyskt påbrå i bakgrunden är det rätt ovanligt med silveragouti.
Däremot finns det en massa cd och ch bakom både peruaner och sheltis.
Är någon av hannens föräldrar eller mor-,farföräldrar silveragouti?
Har du stam på dom?
När det gäller falska chocolates och äkta är det svårt att se skillnad även för en hel del som föder upp marsvin också. Man msåte nästan ha haft båda sorterna för att kunna se skillnad speciellt när där är vitt också.
Bild på falsk chocolate (marsvinet till vänster) och bild på äkta chocolate.
Den vinröda ögonspeglingen i iris är bredare och syns lättare på den äkta chocolaten. På en zobel krävs det mer ljus in i ögat och är mer "begränsad" och inte lika spridd. Oftast så ser man den inte om man inte lyser med mer kraftigt ljus i ögat.
 
Sv: Jag har fått marsvinsbebbar =)=)

Mamman till hanen är satinsheltie i creme/white kommer från stor upfödare, pappan är silveragouti/white coronet.

Honan är zoo djur, men vi tror hon gett en chocolate/golden/white ( alltså ej zobel) med en golden/white hane vi hade med choc i stammen! Däremot tror vi mycket riktigt du har alldelles rätt i dina färger ( är nämligen proffs på kaningenetik) och där motsvarigheten till silverag (chinchilla) och zobelag ( viltzobel) de går knappt att skilja utöver ¨på att precis som du säger chinchilla är mer stålgrå och så är bottenfärgen på buken på en viltz, brunbeige inte blågrå.

Sedan tycker även jag att denna honan hade en mysko lite blekt brun färg så att hon är zobel kan jag tänka mig mycket väl! Men som du säger, hon är nog en brun zobel :D

Pappans far bär på brunt.

Kan inte hitta stamtavlan nu men pappa bor hos Countrystyles marsvinsuppfödning o heter Victory´s Vampire, mamman heter Victory´s No Doubt.

Mamman är: aa BB cdcr ee PP och har zobelagouti dalmatiner farfar och de white mor o morfar. Hanens sida går ej komma in på och stamtavlan kan jag ej hitta nu :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp