Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om det inte var falsklarm så var personen kvickt därifrån iaf, för ingen har sett något..Då var det dags igen då.
Väldigt obekräftade uppgifter på den idag, någon som sett någon i ett rätt stort område. Oklar placering.
Så idag blir det siktfart från alla håll i närheten av där det sägs varit..
Jag har varit ledig, så jag vet inte. Om jag kommer ihåg kan jag fråga imorgon bitti när jag börjar.har ni märkt någon skillnad denna helgen när det varit midsommar?
Jag har fått två personolyckor, en nm onsdag och en nu nm lördag (precis hemkommen från olycksplatsen). Givetvis mkt tankar och funderingar. Ni som kör lok, hur vill ni bli behandlade? Jag som OPA har sett till att stå och prata med lokföraren när polis lämnat platsen och fram tills att kamratstödjare kommer. Uppskattas det? Vi har pratat om allt möjligt, om jobb, intressen, olyckan mm. Sen får jag oftast lite mer detaljer om olyckan om man står och prata lite allmänt ett tag.
Självklart vet jag att sånt är individuellt. Alternativet är att gå och sätta sig i en bil.
Du får nog specificera vilka förkortningar, har inte riktigt tid att läsa igenom allt igen för att leta förkortningar...Kan nån förklara vad alla förkortningar i tråden står för?![]()
Jag tror(har ju tacksamt nog ingen praktisk erfarenhet än) att jag hade uppskattat sällskap. Även om man inte vill prata kan det vara skönt att inte bli helt ensam med tankarna innan man ens hunnit av loket.har ni märkt någon skillnad denna helgen när det varit midsommar?
Jag har fått två personolyckor, en nm onsdag och en nu nm lördag (precis hemkommen från olycksplatsen). Givetvis mkt tankar och funderingar. Ni som kör lok, hur vill ni bli behandlade? Jag som OPA har sett till att stå och prata med lokföraren när polis lämnat platsen och fram tills att kamratstödjare kommer. Uppskattas det? Vi har pratat om allt möjligt, om jobb, intressen, olyckan mm. Sen får jag oftast lite mer detaljer om olyckan om man står och prata lite allmänt ett tag.
Självklart vet jag att sånt är individuellt. Alternativet är att gå och sätta sig i en bil.
Vid mina olyckor (visserligen anlagd brand respektive hot om våld, ingen påkörning) har jag uppskattat sällskapet OPA gett. Sen är det mycket möjligt att jag skulle reagera helt annorlunda vid en påkörning, men inbillar mig ändå att det vore skönt att inte sitta ensam i väntan på kamratstödjare.har ni märkt någon skillnad denna helgen när det varit midsommar?
Jag har fått två personolyckor, en nm onsdag och en nu nm lördag (precis hemkommen från olycksplatsen). Givetvis mkt tankar och funderingar. Ni som kör lok, hur vill ni bli behandlade? Jag som OPA har sett till att stå och prata med lokföraren när polis lämnat platsen och fram tills att kamratstödjare kommer. Uppskattas det? Vi har pratat om allt möjligt, om jobb, intressen, olyckan mm. Sen får jag oftast lite mer detaljer om olyckan om man står och prata lite allmänt ett tag.
Självklart vet jag att sånt är individuellt. Alternativet är att gå och sätta sig i en bil.
SäoDu får nog specificera vilka förkortningar, har inte riktigt tid att läsa igenom allt igen för att leta förkortningar...
Men OPA är olycksplatsansvarig..
Ttj: regelverket för järnvägenSäo
Jtf
Atc
Ttj
STH
Tack!Ttj: regelverket för järnvägen
Jtf: äldre namn på ttj
Säo: äldre namn på jtf(eller regelverket innan jtf för att vara exakt)
Atc: tågets säkerhetssystem(övervakning mot signaler och hastighet tex)
Sth: största tillåtna hastighet
Jag tycker det också verkar vara en bra grej. Tror det är viktigt att företaget tar hand om anställda när de hamnat i olika typer av olyckor främst då utav den allvarliga typen. Så kanon att de har en plan för detJag har varit ledig, så jag vet inte. Om jag kommer ihåg kan jag fråga imorgon bitti när jag börjar.
Rent spontant tror jag det är bra att prata med föraren men jag är inte förare heller så jag ser fram emot svar från någon som är det...
Hos oss förstår jag det ju som att man gör allt för att föraren ska vara ensam så lite som möjligt helst inte alls. Men så har vi ju oftast tågvärden, samt yttre driftledare som sätter av till platsen (med blåljus) för att vara behjälplig också.
Han tar i en del fall med personalen från platsen och in till "kontoret" och kamratstöd möter upp där.
Det fungerar ju bara inom lokaltrafik på en väldigt begränsad geografisk yta, men jag tycker det är en rätt bra grej...
Tror man får känna av situationen lite också men bra att höras andra åsikter. Jag finns där också för att förmedla/ta beslut/ordna olika saker om det skulle behövasJag tror(har ju tacksamt nog ingen praktisk erfarenhet än) att jag hade uppskattat sällskap. Även om man inte vill prata kan det vara skönt att inte bli helt ensam med tankarna innan man ens hunnit av loket.
Vid påkörningar så är alltid polisen i hytten fram tills att deras del är avklarad, sedan tar OPA över. Ibland har också ambulans kollat av ifall föraren behöver någon typ av vård. Men bra att höra hur andra upplever att ständigt ha folk omkring sig just när något har häntVid mina olyckor (visserligen anlagd brand respektive hot om våld, ingen påkörning) har jag uppskattat sällskapet OPA gett. Sen är det mycket möjligt att jag skulle reagera helt annorlunda vid en påkörning, men inbillar mig ändå att det vore skönt att inte sitta ensam i väntan på kamratstödjare.
Olycka i Hässleholm idag..
Verkar inte ens varit enbart människor som själva var i spåret med flit, eller ens av okunskap.
Hoppas den lokföraren är någotsånär okej trots omständigheterna.
Vi ska nog inte spekulera i om vilken vuxen som utreds för eventuellt mord. Det kan ju varit någon mer där vid spåret och den omkomna kan försökt rädda...Jävlas vidrigt av den vuxna om det polisen misstänker stämmer![]()