Bukefalos 28 år!

Jag känns så misslyckad...(långt)

Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag har inte varit i den sitsen själv. Men jag hjälpte ett tag till med en häst som hade noll respekt för människor, speciellt för fodervärden. Fodervärden var så rädd för hästen att det tillslut bara var jag som red den. När hon sedan lyckades upplösa fodervärdsavtalet skaffade hon en gammal valack. Den var lugn, trygg och snäll och efter det har jag bara hört att det gick bra för dem. En ganska stor skillnad för henne, då hon innan dess var så rädd för sin foderhäst att hon inte ens ville ta in den från hagen. Tackvare att hon bytte till en mer lämplig häst så kunde hon fortsätta med hästar. Jag tror att hon vid det laget var så rädd för alla hästar att hon tvivlade på att någonsin ha en igen.
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Hej jag känner igen mig i dig och jag vet att det går att lösa!Har en unghäst som är nu verkligen i sitt esse,han är drygt 3 år,han har varit så lättsam i all hantering och han är insutten dvs skrittad o travad, jättetränad på min röst världens snällaste kille. Men nu har vi flyttat och de senaste månaderna har han varit jobbig och ibland hotat mig..,jag vet att det kan bero på åldern och trots,tandproblem,växtvärk m.m. man får aldrig ge upp om man innerst inne känner sin häst,jag älskar min gubbe och vet att han kommer att bli sig själv om ett tag men just nu är det jobbigt!Speciellt när man är skadad själv och har råkat ut för olyckor på tidigare hästar.Träna mycket från marken,tömkörning,promenader,korta ridturerm.m.kram:laugh:
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag har fått en hel del goda råd och uppmuntran här av er som skrivit, och jag vill säga STORT TACK till alla. Har som sagt ringt NH-tjejen o hon ska komma o hjälpa mig till helgen, jag har oxå skickat efter lite material, en dvd o bok om horsemanship som jag hoppas kan hjälpa mig förbättra o utveckla min kunskaper. Men det är så klart lättare att träna när man har nån kunnig som hjälper till att korrigera mig så att jag lär mig hur jag ska göra för att få ut bästa resultat. Det är så mycket som ska med på en o samma gång; hållning, energi, blick, rep, position, hästens signaler o sv.... Jag har bestämt mig för att ge mig o Kbl en chans att jobba tillsammans, men ser jag inget resultat till våren/sommaren så får jag lämna tillbaka henne. Sånt här tar ju sin tid så jag vill inte bara ge oss typ 1 månad att få ordning på allt liksom.
Jag o Vbl Billie är båda lite ovana med att jobba så seriöst och noga med NH, hon behöver ta det MYCKET långsammare än Kbl och få tänka igenom saker och titta, vilket ger även mig chans att hinna tänka och observera och läsa av henne. Kbl vill göra allt så intensivt att jag liksom inte hinner med riktigt, hon är heller inte rädd för saker som tex soptunnor, presenningar, trånga utrymmen osv. Har svårt att hitta nya utmaningar till henne i och med att jag som sagt är ovan vid sånt här intensivt noggrant arbete.
Men visst är det hemskt jobbigt att inse och erkänna att man kanske inte kommer klara av hästen? Känns som ett misslyckande, trots att jag vet att det händer vem som helst hela tiden.
Jag har iaf blivit mycket mer intolerant mot Kbl:s nonchalanta småsaker, ska hon vända på huvudet så är jag snabb o sätter upp armen så att hon får skylla sig själv om hon slår i den (jag är alltså inte aggressiv utan bara blockerar och sen får hon ta ansvar för sin del), jag kräver mycket tydligare att hon ska stå still när jag har hon på gången osv.

Kors i taket! Ägaren till Kbl ringde, hon ska komma upp till mig nu snart och hjälpa mig! =) Hon har jobbat mycket med Parellis metoder o är jätteduktig så jag hoppas hon kan bidra till en knuff åt rätt håll!
Skriver mer sen o "skvallrar"! Tjing tjing så länge!
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Hej! När jag läser ditt inlägg så trodde jag det var jag som skrivit det... Jag har länge läst inlägg här men har inte vågat skriva något eget men nu kommer det :)
Jag har köpt mig en arabvalack som jag har lite problem med.. eller kanse inte så lite... Han springer över mig, har ingen respekt för mig alls. Jag var o tittade på den här hästen flera gånger o såg aldrig dom här tendenserna men då ska jag tillägga att förra ägaren var jätteduktig på hästar.
Hon ville bara sälja till någon som hade mycket kunskap, vilket jag trodde jag hade. Men nu har jag förstått att jag har mycket hästvana men väldigt lite hästkunskap...
Jag har tgit mig vatten över huvudet men har svårt att erkänna det...
Hur går det för er, har nu fått någon hjälp. Har ägaren hjälpt dig? Jag funderar om jag vågar ringa henne o be om råd...

Skulle vara kul o höra hur det går för er, om det finns någon chans att det löser sig.
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Hur f-n gör alla andra? De bara slänger på sadeln, hoppar upp o far ut i skogen med sina hästar.

Här har du antagligen svaret, det är inte svårare än så och varför krångla till det ?
Travare är annorlunda avlade i skallen också, man behöver inte "befästa ledarskap" för dom är som redan fostrade att kunna hanteras av många olika. ( generellt), och att dom har ofta mycker "will to please"

Din osäkerhet smittar ju såklart av sig och har dom chansen så tar dom chansen och det verkar som ditt kbl tar minsta chans.
Så första meningen gäller. Gör det inte krångligare än det är. Utgå ifrån att du är den som bestämmer så löser det sig allt det andra per automatik.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 880
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp