Jag letar efter rätt hingst...

Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Fast han är ju ny i aveln.

Annars är Highcruiser (Hohenstein - Hill Hawk xx) riktigt läcker också, supersnygg modell, ädel och högställd med jättefint framparti. Utmärkt trav och galopp, sämre skritt (7:a). Har dock inte sett honom live, så jag inte uttala mig om temperamentet. Men som sagt också ny i aveln, så någon beprövad hingst är det inte.

I mitt tycke så har Cairo, Don Primero och Rubinrot för mycket massa och för lite långa ben för ditt sto, även om särskilt de två sista är förstklassiga hingstar!

jo, dom är ju lite för grova egentligen. bara jag som gillar grövre hästar :crazy:
men kanske en häst som har rubinrot som farfar som är lättare i typen? har han någon godkänd avkomma? jag är inte helt inne på hingstarna...
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jodå, han har sonen Charon i avel, f 2003. Men han är nog knappast mer förädlare än sin far, med Chapman-Unesco på mödernet. Han stod på Tullstorp denna betäckningssäsong.

Ett annat alternativ är Hermes, det är ju en ädel och rörlig hingst, som uppenbarligen har ett stabilt psyke med tanke på hur väl han presterat redan i unga år. Men han är ju också ung, förståss.

Det är svårt att hitta en äldre hingst som förädlar!:)
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

tja, jag tror ju inte det blir hermes, eftersom mitt sto är efter rambo. så det blir nog lite väl mycket inavel att avla på brorsan :angel:

Så charon blir det inte heller eftersom chapman kommer in där... blir nog lite för mycket av honom då.

inga fler tips? :)
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Sorry, jag glömde stammen!:o Glöm Hermes.

*funderar*

Figaro?

Don Romantic är ju iofs en ruskigt fin hngst också, med trevligt möderne!

Biggles? Ung i aveln i och för sig, men han har kanske den kombination av massa och elegans du vill ha? Har lite hoppanlag också, och sen så får du en trevlig svensk stam på stoet. Stammen till trots, eller vad man ska säga, ska han lämna stabilt psyke också vad jag har hört. Eftersom han är Brinks påläggskalv så kan man ju tänka sig att han kommer synas mer på tävlingsbanorna framöver, så om några år är det nog inte dumt att ha en Bigglesavkomma i stallet!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

men...inte har väl Highcruiser den stammen Du angivit???

Jag tror antingen Du tagit fel på stam...eller istället menar Highlander som är just e. Hohenstein-Hill Hawk xx....
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

ber om ursäkt....tryckte på helt fel knapp...inlägget ovan var tänkt till Mabuse...

Jag kan bara fylla på med att vi har i år föl efter såväl Highlander som Don Primero och visserligen är Highlanderfölet ädelt och lätt i gången men Don Primeroavkomman är både mer högställd, ädlare, med betydligt längre ben.....och bättre gångarter.

Nu skiljer det kanske lite på mödernet också men jag är ändå mycket positivt överraskad både över storlek, benlängd och ädelhet på Don Primerostoet.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

men...inte har väl Highcruiser den stammen Du angivit???

Jag tror antingen Du tagit fel på stam...eller istället menar Highlander som är just e. Hohenstein-Hill Hawk xx....

Jag menar Highlander såklart, är visst lite trött idag! Blandade ihop namnen, Highcruiser är ju ue Lauries Crusador.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

ber om ursäkt....tryckte på helt fel knapp...inlägget ovan var tänkt till Mabuse...

Jag kan bara fylla på med att vi har i år föl efter såväl Highlander som Don Primero och visserligen är Highlanderfölet ädelt och lätt i gången men Don Primeroavkomman är både mer högställd, ädlare, med betydligt längre ben.....och bättre gångarter.

Nu skiljer det kanske lite på mödernet också men jag är ändå mycket positivt överraskad både över storlek, benlängd och ädelhet på Don Primerostoet.

Intressant, det hade inte jag trott. Vad var det för möderne på fölungarna?
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

*kl*

ja, då är listan ändrad och jag har tagit bort kandidaterna som förmodligen inte skulle kunna tillföra något till mitt sto.

så dessa har jag i huvudet nu;

cairo hänger fortfarande med då han är mångsidig-stort plus!

Don romantic-högställd, elegant, fina gångarter.

Bernstein-ingen som vill tycka till om honom på mitt sto?

dionysos-elegant, högställd, äldel, bättre än D R?

Rubin royal- ingen som vet mer om honom?
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

De Bernsteinavkommor jag har sett har varit rejäla med mycket massa, utstrålning och power. Nu har jag inte sett hur många som helst och jag har ingen koll på mödernet. Jag vet inte om man ska räkna honom som förädlare direkt. Jag hoppas givetvis på svar på detta. Lite kul.. Rumpnissen och jag har vars en avkomma till samma sto, min är e. Hubertus och hennes e.Bernstein. Nu är hennes yngre än min, men jag tror du kan hitta bild på hennes fina Bernsteinavkomma här på forumet. Tror att hennes kommer att bli lite lättare i typen än min. Hmm.. Känns som jag får titta igen. Vi tjänar inte så mycket på att lägga in bild på mitt sto utan att jämföra med Rumpnissens. Men samma modersto sto har fått en riktigt tjusig valack e. Boccelli.. och 2 yngre systrar.. en e. Smashing Hit och en e. Metall. Kanske att Ravell hade varit ett bättre alternativ än Bernstein? Jag har uppfattat honom som smäckrare, har en hel del fullblod i stammen.
Jag har nog missat om Bocelli nämnts i tråden, men det är en hingst vars avkommor som jag sett massor av bilder med vackra avkommor till. Lambourghini är en annan hingst som verkar typa sina avkommor mycket väl. Jag har inte sett en enda bild på avkommor som inte varit förtjusande :).
Och nu börjar filmen, hoppas jag förvirrade dig lite mer..
 
Senast ändrad:
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Svarar både Mabuse och RIA..

Highlanderhingsten är ue. Guinness och är förhållandevis liten med mycket välbyggd och med trevlig gång. Modern är ett klass I sto med spänstiga gångarter men ingen stjärna. Dock har hon lämnat fyra riktigt fina avkommor.

Don Primerostoet är ue. Master-Napoleon där även modern är förhållandevis ädel men långt ifrån så ädel som DP-avkomman som när hon föddes och faktiskt även än idag snart 5 månader gammal nästan är av fullblodsmodell. Hon har nästan lustigt långa ben och ger ett oerhört högställt intryck. Hon har växt rätt ojämnt men har märkligt nog hela tiden behållit sina riktigt bra gångarter.Mödernet är här mycket bra med idel elitston och andra prestationer.


Märkligt nog har jag faktiskt erfarenhet även av Rubin Royal. Vi har fött upp en hingst f.06 e. honom med samma möderne som Highlanderungen ovan.
Han fick 47 poäng på mönstring men var inte då i en jättebra tillväxtfas utan hade tappat mycket av traven som annars är den bästa gångarter på honom.
Här har fadern präglat både typ och utseende väldigt väldigt mycket och han är i det närmaste en kopia av sin far.Han är ädel i modellen med mycket långa ben, bra hals och ett väldigt vacker huvud. Dessutom har RR förbättrat gångarterna ordentligt på honom.
Han är nu såld och när han åkte för några veckor sedan var han ca163 i manken och 166 över korset.
Han har ett påtagligt gott temperament och har hela tiden varit otroligt lätthanterlig och lättlärd.
Tyvärr fanns det 2007 ingen som tog in semin från honom men något år skulle vi vilja använda honom igen....och då får vi väl om inte annat söka licens och importera själva till våra ston.

I år har vi istället betäckt ett av våra ston (halvsyster till RR-hingsten) med Blue Hors Rush Hour (e.Rubin Royal) då vi är väldigt nöjda med blodskombinationen.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

bocelli har en vän till mig en avkomma efter. han ser fin ut. men jag är inget impad alls av bocelli, inte just nu-kan ju hända att man ändrar sig.

ravell vet jag inget om men får leta lite på nätet.

hmm, svårt det här. skulle väl egentligen skriva lappar med hingstarnas namn, lägga i en hink å skaka om, första lappen jag tar betäcker jag med...:idea:
nä, skämt å sido. jag har ju hela vintern på mig att fundera...
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

*kl*

cairo hänger fortfarande med då han är mångsidig-stort plus!

Don romantic-högställd, elegant, fina gångarter.

Bernstein-ingen som vill tycka till om honom på mitt sto?

dionysos-elegant, högställd, äldel, bättre än D R?

Rubin royal- ingen som vet mer om honom?

Bernstein är inget jag skulle lägga på ett tyngre sto. Han är alldeles för grov.

Rubin Royal finns inte tillgänglig längre i Sverige, däremot kan du använda Rush Hour, hans son. (jag är dock lite tveksam till hans benställning).

Don Romantic är bättre än Dionysos, särskilt när det gäller gångartsnedärvning. Men jag räknade bort honom då han inte är mörk.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

åhh?? för att han inte är mörkt? varför då? :confused:
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

åhh?? för att han inte är mörkt? varför då? :confused:

Oj, kanske blandade ihop dig med någon annan! Det var någon som prompt ville ha en svart/brun hingst... :o

Don Romantic är bättre än Dionysos alla dagar på året, tycker jag, men också dyrare skulle jag tro.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

:D okej!
nä, jag behöver inte prompt ha en brun/svart hingst. men det skulle ju vara roligare med en sån hingst istället för en fux. mitt sto är ju fux så det är ju inte svårt att lista ut färgen på fölet i så fall. därför kunde det vara roligt att ta en hingst med annan färg så man får undra lite i alla fall :p

finns det någon hingst som du tycker är i jämnförelse med don romantic?
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

:D okej!
nä, jag behöver inte prompt ha en brun/svart hingst. men det skulle ju vara roligare med en sån hingst istället för en fux. mitt sto är ju fux så det är ju inte svårt att lista ut färgen på fölet i så fall. därför kunde det vara roligt att ta en hingst med annan färg så man får undra lite i alla fall :p

finns det någon hingst som du tycker är i jämnförelse med don romantic?

Mmm... gångartsmässigt nog Don Primero, Florestan, Florencio, Sandro Hit, De Niro, Master. Bugatti Hilltop har ju presterat hyfast också, men är lite tung. De vanliga kända hingstarna, alltså.

Bland de mindre dyra och kända är Highlander, Dionysos och Bocelli bra alternativ, tror jag, även om de är svagare - vad jag har sett - i just nedärvningen av gångarter.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag är också ute efter en snygg hingst som ej ger så stora avkommor. Dom Primero är endast 161, vet ni om hans avkommor blir stora? Känner ni till fler Donnerhallsöner som finns tillgängliga i sverige eller har ni andra tips på hingstar med prestation i dressyr?
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

det lutar ju mot don romantic... jag får bara hoppas mitt sto tar sig på första försöket :crazy: annars kan det bli lite dyrt...

jaja, då blir det fuxföl :D
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag kan rekomendera 2 hingstar:

Haydn 977
Super fin hingst med mkt fullblod i sen han är 163 cm men lämnar lite större och ädelt. har mkt bra ben, hals och rygg, en kanon läcker hingst som passar om du vill lätta upp ditt sto lite.

Advokat 963
Riktig skönhet. som har super hopp blod men går även kanon i dressyren. inte riktigt lika bra skritt och trav som ovanstående men galoppen är super. Riktig snygging med massa hals och perfekt i kroppen tycker jag. Men tror kanks ehan blir för grov för ditt sto. vet ej riktigt

Dåda hingstarna står i halmstad på naturlig betäckning och vet att dom har språn + levande föl avgift och bägge ska vara relativt billiga har jag för mig. jag vet att bägge har hög dräktighets procent.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
562
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 035
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 642
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp