Jag letar efter rätt hingst...

Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag är också ute efter en snygg hingst som ej ger så stora avkommor. Dom Primero är endast 161, vet ni om hans avkommor blir stora? Känner ni till fler Donnerhallsöner som finns tillgängliga i sverige eller har ni andra tips på hingstar med prestation i dressyr?

Don Primero har gett många små avkommor, runt 160. En mindre procent blir stora.

Donnerhallblodet finns representerat i många hingstar, men rena söner har vi inte så många. Jag tror att Don Primero är den enda för närvarande.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

ja, blir dom inte så stora så är det ju inget för mig heller.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Vi har ett sto e. Bernstein, underbar liten dam men även om mamman till henne är 50% fullblod är hon kanske i grövsa laget (dock är hingstarna på mödernet rätt grova)
Men hon är väldigt allsidig och älskar att hoppa!
Jag tycker också att hingsten Ravell e. Bernstein som någon nämnde innan är väldigt fin, 50% fullblod.

Annars är det lite problem med det där med en ädel allsidig hingt, finns väldigt många fina multitalanger, men nästan uteslutande av det grövre slaget tyvärr.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

ja, blir dom inte så stora så är det ju inget för mig heller.

Det är bara Don Primero som lämnar smått. De andra, Don schfro, Don romantic och Bocelli, lämnar normalt/stort.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

bocelli har en vän till mig en avkomma efter. han ser fin ut. men jag är inget impad alls av bocelli, inte just nu-kan ju hända att man ändrar sig.

ravell vet jag inget om men får leta lite på nätet.

hmm, svårt det här. skulle väl egentligen skriva lappar med hingstarnas namn, lägga i en hink å skaka om, första lappen jag tar betäcker jag med...:idea:
nä, skämt å sido. jag har ju hela vintern på mig att fundera...

Vad tyckte du om Biggles då?
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

det var så jag uppfattade det också. alltså att enbart don primero lämnade smått.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

jag har inte så mycket att komma med där, men briar gillar jag inte.

jag får läsa på mer om honom. vet ärligt talat inte så mycket om honom.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Han är ju lite ädlare än Briar, men gillar du inte pappan så lär väl kanske inte sonen vara en höjdare heller. Det är ju en smaksak.

Men jag tänkte att eftersom du har en trevlig svensk stam på stoet kunde det ju på ett sätt vara kul att fortsätta med svenskt.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

jo, det hade varit kul att köra på svensk stam eftersom min är helt svensk. men svenska hästar är lite maffigare. det är svårt att hitta en ädel svensk häst som samtidigt ska uppfylla mina krav :(

sen är jag ju inte helt insatt i alla hingtar så det är mycket troligt att jag missat att ta upp många av de bättre som passar mitt sto.
vare sig hingstarna är svenska eller inte...
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag vet inte riktigt vad ni grundar Rubinrots grovhets-nedärvning på... Han själv är ju inte så grov, mer överviktig om man tittar på deras video på hemsidan. Har sett honom under Stefan Jansson och då tyckte jag att han gav ett lätt intryck (seglar ju fram).
Har en avkomma som är tre som inte är grov: högställd och väldigt vacker. Hans avkommor har hittils fått övervägande bra på typen.
Hade jag haft ett lämpligt sto hade jag utan tvekan tatt Rubinrot igen (min har ett underbart psyke och allt man kan önska i övrigt med för den delen, ligger Ceylon bakom)
Annras är Bocelli, Don Romantic och Dionysos heta kandidater. Tycker väldigt mycket om Don Schuffro och hans avkommor därav de två första. Dionysos har själv en fantastisk ridbarhet (enl en som haft honom på utbildning) och jag har inte sett många avkommor men de har varit fina!
Hade vägt bort Bernstein då hans avkommor kan bli grova och framförallt känsliga och "spooky", även många fall av lösa benbitar tyvärr... Men varför inte i andra led?
Lycka till!
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

har faktiskt inte tänkt på att han skulle se mer överviktig ut än grov. får ta en titt på hans film igen :idea:

han är en väldigt fin häst enligt mig själv då. jag skulle gärna betäcka med honom men han är rätt grov ändå. tror som många andra här att min sto behöver en förädlare.

jag tror att det kan bli don romantic, jag har varit inne på det spåren innan men man hinner ju ändra sig hundra gånger innan det är vår :angel:

om du själv har tips på en lämplig kandidat till mitt sto så säg gärna till.
jag tänker hålla ögonen öppna ett tag till innan jag bestämmer mig.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

*kl*

nu har jag fått rekommendationer på både dionysos och de noir.
saken är ju den att båda har samma pappa... så vilken är "den bästa" av dessa 2? om jag bara tittar på hästen utan prestationer så är de väldigt lika varanda, nu har jag inte sett de noir i rörelse men dionysos hade film på sin hemsida å han ser trevlig ut.

Jag hade alla gånger valt De Noir före Dionysos.
I Danmark var 40% av alla 3-åringar uttagna till Eliteskuet efter De Noir! Han förädlar, ger elasticitet samt mkt gott temprament. Däremot verkar han inte ge extra storlek på avkommorna utan de hamnar kring moderns mankhöjd. De jag sett på danska till salusidor har dock de flesta legat krin 1.70 så jag vet inte om han konsekvent
använts på större ston. Han själv står reggad som 1.67 men är nog inte mer än 1.65.
Det jag har hört negativt om honom är att vissa tycker att han springer lite bakom sig med bakbenen men det är inget som jag har sett på avkommorna. Du kan se mer av honom på www.katrinelund.dk eller Hästaks sida.
Dionysos tycker jag inte rör sig något speciellt alls men är rätt snygg. Du kan se mer av honom på Ängagårdens hemsida.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag instämmer på ditt inlägg, jag såg Rubinrot när han var rätt ny i Sverige och jag tyckte då att han var riktigt läcker och rörde sig :love: hade jag betäckt mitt dåvarande sto så hade jag valt honom. Hon var inte super grov men inte lätt direkt heller.

De gånger jag sett honom har jag inte reagerat på att han varit grov-snarare tvärtom, att han varit lagom, jag gillar inte dom riktiga spetorna. Däremot tycker jag det är fruktansvärt att visa upp och lägga ut videor på en så överviktig och fet hingst.
Många kanske inte noterar det som överviktighet utan tror att han är grov och därmed väljer bort han.

Jag har haft en 2åring e: Rubinrot här på betet, han blir dryga 170cm, högrest och långbent, riktigt snygg typ! Dessutom kanon temprament!
Även hans mormor gick här på betet och hon är relativt grov och tung i typen (inte riktig vagnshäst dock)
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag tycker Aerline H kan vara aktuell för ditt sto och även Goodtimes e: Nimmerdor han är en allroundhingst,inte så stor 166 cm, förädlar och ger gott temperament har själv fått 9 på temperament. Du hittar honom på vdlstud.com
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

aerline är ju fin men i första hand är jag ute efter en dressyrhingst...
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

så jag ska tolka det som att han är rätt så överviktig på filmen på hemsidan?


*kl*
ingen som har lust att visa bild på nån avkomma som haft en grövre mamma?
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

jo, alltså en hingst som har hävdat sig i både hoppning och dressyr. ett bra exempel är cairo, hans bror. jag tycker han har visat mer i dressyr än vad aerline har. kombinationen dressyr-hopp är var jag mer önskar än hopp-dressyr. om du fattar vad jag menar.

sedan så hinner man ju ändra sig hundra gånger innan det är dax som sagt, aerline är en fin häst. men i dagsläget inte vad jag är ute efter. jag har inte sett en avkomma från honom som finns på dressyrbanan men däremot hopp. sedan så kan jag inte påstå att jag håller koll på alla hästar men så är det som jag har uppfattat honom. sen att fler betäcker med honom än cairo det förstår jag inte. cairo är i mina ögon mer allroundhäst än aerline...

men jag ska ta en extra titt på honom och jämnföra honom med de andra hingstarna på min "lista".

men smaken är som baken-delad ;)
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

jo jag förstår vad du menar. Men då kanske Goodtimes kan vara nåt han är mer allround än Aerline h.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
556
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 618
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp