Jag och min ponny

B

**BORTTAGEN**

Vad ska jag ta mig till egentligen? Han har hur lätt som helst för höjden, hoppar allt O hoppar stort O luftigt när jag får in honom rätt. Mn ibland kommer han för nära, ofast på större hinder för att jag blir tveksam, han bjuder alltid jättebra Mn om det ligger något under hindrena blir jag osäker och han känner av det väldigt bra. vi har tävlat några få LA O han gör det bra, Mn jag känner mig inte säker på höjden. Tycekr ni jag ska fortsätta tävla på LA O inte gå upp högre i klasserna eller ska jag låta någon annan hoppa honom? Vill jöh inte låta vem som helst rida honom, han ska ju hålla också.
 
Mitt råd är LÅT BLI att hoppa hinder som är så stora att du känner dig lite osäker på dem, tills du inte längre känner den osäkerheten!
Ponnyn är DIN och det är DU som ska ha roligt med den! Tävla på den nivå där DU tycker att det känns bra, att hoppningen fungerar bra! Gå upp en klass först när du känner dig redo för det!
Jobba mer med träning, helst med utfyllnad i hindren så att Du lär dig slappna av med det!

Lycka till och NJUT av din ponny! :)
 
=) Jag tränar även terräng O jag är jättesäker på det känner jag. Älskar terräng verkligen, Mn blir så himla mycket osäkrare på hoppbanan. O det har stigit mer O mer. Känner mig allt mer osäker på enkel hinder, lättare med ett avstånd så jag har en plan, Mn det är inte alltid den fungerar O det är då jag blir osäker. Min ponny hoppar jöh verkligen super fint O kan hoppa hus, Mn det är mej det är fel på, vill inte att han ska bli osäker han också bara för att jag är det. Min tränare tycker att vi är redo att hoppa högre hinder, ibland är det kul Mn ibland så bädjar jag när jag ska hoppa, det kan jöh inte vara rätt känsla. Hoppar dessutom i svårare gruppen nu där det är högre hinder, det var även tränaren som tyckte det. Ponnyn trivs mycket bättre i den här gruppen eftersom det är mer tempo O svårare övningar. O jag vill jöh inte svika honom O vara kvar där vi var förut O tråna, för då kanske han blir uttråkad, Vi hoppar så sällan så han måste jöh få ha kul någon gång. Mn jag vet inte direkt var jag ska tycka Elr tänka :crazy:
 
Ärligt talat, om DU inte tycker att du är redo för större hinder och DU känner dig osäker på enkelhinder, då är det DU och inte din tränare som ska bestämma hur högt du ska hoppa och vad du ska träna på! DIn tärnare känner inte vad som rär sig inne i dig! Det är DU som vet när du är redo för de svårare övningarna och de högre hindren!
Din ponny är förmodligen glad bara han får hoppa, ÄVEN om det är enklare övningar!
Sålänge DU känner dig tvingad att hoppa hinder du blir osäker på så är det inte bra! Du blir inte ett dugg säkrare för att någon tvingar dig! Du ska ha ROLIGT med din ponny och det har du endast när du hoppar på en nivå där DU känner dig säker! :)

Ditt användarnamn antyder att du helst rider dressyr, OM det nu är så, varför då tvinga dig till svårare hoppning än vad som känns bra?
 
Jag blir ju inte tvingad, Mn det är klart jag väljer dressyr framför hoppning, har aldrig tävlat så mycket hoppning, det har börjat nu med en ungponny. Jag tycker om att hålla mig på en låg nivå. Mn min ponny tycker det är mycket roligare när han får hoppa större hinder O svårare övningar. Jag vet ju att både jag och min ponny är bra i hoppning, vi passar fin fint i gruppen och får hoppa högt O så. Min tränare skulle inte låta mig hoppa om jag inte vågade, Mn jag känner bara en "uns" av motvilja när jag hioppar, när det går bra känns det ju jättekul, Mn jag kanske är hopprädd helt enkelt? :crazy: Jag har inte varit såhär förut, är det något som kommer och försvinner?
 
Ärligt talat, det ÄR bättre i det långa loppet att hålla sig på en lite lägre nivå om man känner om så bara en liten tvekan när hindren blir större!
Du behöver inte gå ner till allra läsgta nivå, men försök låta bli de hinder du tvekar på!
MIN erfarenhet är att när ridningen på/mot hinder stämmer till 100% så att man känner sig HELT säker på att manb kommer rätt och att det kommer funka bra, DÅ kan man hoppa hur stora hinder som helst helt plötsligt. Men när man börjar tveka är det så hhimla lätt att det blir fel och NÄR det blir fel så blir man ännu mer osäker och det blir en ond cirkel. DÄRFÖR tycker jag ändå att du ska låta bli de storre hindren ett tag till!
och som sagt NJUT av din ponny på den nivå där DU känner dig säker!
 
Okej, jag ska göra som du säger.. Lägger ändå ner hoppträningen ett tag nu när det blir så kallt, O så ska hästen vila. Får hoppas att hopprädslan går över. När pållen var 5 ½ kom vi jöh in perfekt på 1.30 O han seglade över, Det var jöh lätt som en plätt. Vill ha tillbaka den känslan :)
 
Tävla på den höjden där du känner dig trygg!
När sedan den höjden käns löjligt lätt, ja då är man redo att gå upp en klass.
Är man osäker så leder det lätt till kattastrof, där både häst och ryttare tappar lusten för hoppning.

Det är DU och ingen annan som bestämer när du är redo för en ny klass och vilken klass du bör tävla!

Så gå ner en klass där du känner dig trygg och säker, efter ett tag så känner du att klassen är tråkig att rida, då tar du bara steget upp, och jag lovar att även om det är nervöst i början, så lär det inte kännas så svårt, och du lär inte vara så osäker!

Lycka till!
 
Jag bara undrar, VARFÖR tävlar man på en höjd man inte är säker på?
 
Jag tycker att du ska tvinga dej sjalv att tavla MSV-klasser...i alla fall ett par ganger till. Kanner du att det inte blir lattare, sa ga ner i klasserna, till LA.
Jag gar sjalv genom perioder da jag ar mesigare an annars. Precis som dej hoppar jag alla terranghinder, men inne pa banan flyter det inte lika bra pa nagotvis.

Tvinga dej sjalv...ju mer du hoppar hogt ju battre kommer det att kannas. Och nar du kanner att du blir osaker sparka pa hasten och uppmuntra dej sjalv. Om du vill dra i tygeln osv, tank sparka pa....sparka pa, sparka pa.

Det ar din ponny och du ska tavla den. Man blir inte battre av att vara kvar pa samma niva!! Man maste utvecklas och forsoka mer och mer.
Jag vet att nar jag ar ensam sa ar jag modigare an om det ar manniskor som star och tittar pa mej. Ova hemma! Och nar du tvekar sparka pa, for da blir din hjarna helt forvirrad och tror att du faktiskt vill hoppa. Och da kanns allting bra. Hoppa mer!!
Lycka till!!
 
Jag har tävlat LA med honom, Mn det var i somras O då var jag inte osäker på hinder. Utan jag har blivit lite osäker nu. Det är jöh inget jag har gått upp i O varit osäker med en ungponny.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 215
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp