Bukefalos 28 år!

Jag ORKAR inte!

Sv: Jag ORKAR inte!

Här kommer tant och smyger in från Senior... :o
Jag hoppas du inte känner jag stalkar dig nu, men jag såg i ulvleken att du mådde dåligt så jag... ja, OK, tydligen har jag stalkat dig då, för jag kollade om du skrivit nåt om det. Men tant blev orolig, OK? (Ja, jag känner mig gammal och malplacerad här...)

Jag håller med de tidigare svaren om d-vitamin, och vill tydliggöra att de du köpt från apoteket sannolikt har för låg styrka. Men inga problem, bara att käka fler av dem! Det står på burken hur många IE det är (skulle gissa på 400 kanske?), så ta så många av dem att du kommer upp i minst över 1500 skulle jag säga.

Jag hade som Hagel rejäl d-vitaminbrist förra vintern (jag har för mig jag låg nånstans under 10? och då hade jag ändå självmedicinerat i ett par veckor på egen misstanke), då var jag dock så dålig att jag gick på hundpromenader och kom hem en timme senare utan att komma ihåg var jag varit/vad jag gjort, och varje gång jag gick upp på övervåningen blev jag så fysiskt slut att jag kröp sista trappstegen och låg en stund på golvet sen jag kommit upp... Inte kul! Men det värsta gav sig efter en eller ett par veckor, har jag för mig. Sen tog det ett tag att bli helt OK, men som sagt så verkade tillskottet rätt snabbt på just det värsta. Det tidigare nämnda sambandet med calcium är tvärt om: calcium behöver d-vitamin. Däremot är d-vitamin fettlösligt och tas upp bättre om du tar det ihop med fett.

Jag tycker dock även att du borde ta blodprov för att kolla alla nivåer. D-vitamin är relativt ofarligt att ta även om man inte har någon brist (har för mig att man ska ligga över 10 000 IE/dag ett bra tag för att det potentiellt ska ha en toxisk effekt?), men det finns andra brister som ger liknande utmattning men inte är bra att experimentera med om man inte vet vilka nivåer man ligger på.

Två andra enkla saker som piggar upp lite i vintermörkret: om det är soligt, gå ut. Även om du inte vill. Inte för d-vitaminets skull (solen står för lågt), men ljuset påverkar dina hormonnivåer och piggar upp! Är solen framme, så gå ut i 10 minuter. Det andra är att stretcha (passa på i solen ;) ), behöver inte handla om nån "seriös" stretching för att bli smidigare eller så, men det piggar helt enkelt upp bara att sträcka på saker och ting. :)

Så, nu smyger tant iväg igen, och hoppas att ingen märkt att hon är för gammal för att vara här...:sneaky:
 
Sv: Jag ORKAR inte!

jag har ofta trott att jag ätit bra men sen när jag väl tänkt efter(typ skrivit matdagbok en tid) har jag insett att jag inte alls ätit bra!

försöka planera in små roliga saker i vardagen, typ biobesök, konserter, en träff med en kompis osv.

så skapade jag ett alter-ego som var bäst i världen och började agera denna karaktär varje dag.

Jag håller med om de två översta styckena! Och det sista jag citerar, det låter ju toppen! Det ska jag också göra!

För övrigt så ska jag också, som flera i tråden, kolla upp detta med D-vitamin! Kollade de flesta av mina värden för en månad sen o alla var bättre än jag trodde, faktiskt, men D-vitaminet blev tyvärr inte kollat...


//r
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Lite den attityden började jag använda mig av förra året (var sjukskriven för depression vid årsskiftet förra året, så det verkar ju vara återkommande detta, inser jag nu). Det funkade rätt bra och jag kör nog lite så nu med - jag gör det jag tycker är roligt och skiter så mycket jag kan i det som inte är det :p Lite "Bör, måste, vill"-prioritering.

Ninnurur: Jag har kollat efter sånna där appar, ett bra tips! Men de kostar, och jag står mitt i abonnemang- och telefonbyte så det får dessvärre vänta :(

whwycd: Jag har provat mindfulness, en vän har en skiva med sånna grejer. Det funkade inte så bra för mig men jag gör kanske fel :cautious: Smoothies är gott och det drack jag mycket förut, får kanske dra igång med det igen! Har en massa olika sorters fröer/kärnor i skafferiet och en hel del frukt och bär! :D
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Åh, men vad gullig du är :bow:

Jag försökte ta den som verkade innehålla mest, 25mcg tror jag det stod :cautious: Måste kolla vad det står i övrigt, så får jag ta slut på dem och sedan gå till hälsokosten! Och äta massor av lax :D

Ja, att gå ut är väl nog det jag faktiskt är bäst på! Är ute varje dag, vilket jag inte var för ett år sedan! :)

Jag har även gett mig på att försöka strukturera upp vardagen lite. Ha dagsplaner och skrivit in dessa i min almanacka så att jag vet hur dagarna ser ut. Idag ska jag äta med pappa vid 15, sedan till stallet. I morgon har jag inga planer fram till lunch (förslag?) då jag ska till stallet, sedan försöka plugga lite och sedan någon form av fysisk aktivitet. Hoppas att det hjälper lite också!
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Jag känner igen mig! Been there, done that som man säger... Förutom de tips du redan fått så kommer här ett till, som kanske inte gör så mycet för tröttheten, men som för mig funkar bra när jag känner mig stressad eller har ångest över att jag inte får saker och ting gjorda!
Skriv en LAPP på kvällen/ dagen när det passat dig. På lappen skriver du ner de 2 VIKTIGASTE sakerna du skall göra under morgondagen. BARA 2 saker. Tex 1. boka tid hos läkare & 2. skriva 30 minuter på en skoluppgift. Bara 2 saker, det är det viktiga här, inte en lång att göra lista!!! Och sedan så gör du DOM sakerna innan du göra något annat.
Det känns bra att ta tag i saker direkt på morgonen och man får en skön känsla när man gjort det man ska. Sedan gör man samma sak nästa dag, 2 saker och så håller man på. Det känns oftast inte överväldigande och betungande, eftersom det bara är 2 saker, men det känns skönt att ha gjort dom och det ger mig energi!

En annan energitjuv är att skjuta upp saker... Gör det direkt, det där obehagliga telefonsamtalet eller vad det gäller. Det känns jobbigt, men det blir inte mindre jobbigt av att du skjuter på det eller hur? Och även om DU lyckas förtränga det så ligger det hela tiden kvar och gnager i ditt undermedvetna, och det påverkar oss mer än vi tror!

Hoppas du får må bättre snart!
Kram från en som alltid mår kass i februari-mars.....!
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Tack :bow: Ska prova det redan ikväll, jag har ju hela förmiddagen fri i morgon! Idag har jag avbokat två tider som jag skjutit på, det känns bra! Samt fastställt att jag kan göra HLR-utbildningen nästa vecka i stället för idag. Det är visserligen att skjuta fram - men jag har skadat min tumme och kan inte göra kompressioner, så det är bra om den får vila en vecka till!
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Måste man inte ha Android då? Jag har iPhone :)

Finns ju en del sådana appar till iPhone som är gratis, men jag vet inget om hur bra de är. Sök på sleep cycle free så hittar du några alternativ.

Jag har Sleep Cycle, men den verkar kosta och jag kommer inte ihåg hur mkt just nu. Gillar den, men har inte använt på ett tag, ska nog köra igång igen nu ikväll!
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Ja, det är Sleep Cycle jag har kollat på! Ska fundera lite på det bara, det känns inte helt bra att ha telefonen i sängen - samtidigt måste jag också sova med öronproppar så det kräver ibland två eller tre larm innan jag hör det (utan öronproppar sover jag väldigt lätt och vaknar av bara sms på ljudlöst, men då kan jag å andra sidan inte sova alls när katterna börjar busa halv fem på morgonen). Så den biten är svår, helt klart!
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Idag kan jag för övrigt säga att jag vaknade av mig själv. Klockan sju. Av att jag skrek. Drömde världens vidrigaste mardröm och det är jag ganska förvånad över - jag brukar inte drömma mardrömmar :cautious:
 
Sv: Jag ORKAR inte!

KL

Idag känner jag att jag faktiskt fått en hel del saker gjort! Jag hade ju planer för dagen - jag skulle gå på HLR-utbildning, äta middag med pappa och sedan åka till stallet.

Men HLRen blir som sagt nästa vecka i stället. Sedan ringde pappa och ställde in för att han blivit sjuk. Så då hade jag plötsligt ingenting att göra i stället, vilket ju inte är bra eftersom jag vill aktivera mig.

Så jag började laga mat och har nu fem liter grönsakssoppa :cautious: Sedan fick jag för mig att frosta av frysen och har nu gjort det och sorterat in all mat i alla fack! Åkte sedan till stallet och borstade på fåren i en hel timme, sedan åkte jag och bytte mina sängkläder eftersom jag inte fick med något örngott i paketet jag köpte häromdagen. Och så postade jag ett brev också!

Så det känns lite bra, frågan är bara vad jag ska skriva upp på "att göra"-listan till i morgon? Någon som har förslag?
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Jag har 30 pannkakor + vaniljvisp, 5 liter soppa och en hel sockerkaka. Fattar inte vad jag tänkte med där :cautious:
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Pannkakorna kan du göra crêpes av, och frysa in i lagoma mellanmålsportioner. Soppan är också smidig att frysa in i portioner :) Sockerkakan däremot... den får du nog skicka hit! :angel:
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Ja, får leta upp alla mina burkar, tur att jag frostat av frysen och sorterat om, det hade aldrig fått plats annars! :D
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Använd fryspåsar! Speciellt till soppan. Ställ påsen med soppa först och när det är sådär lagom fruset så platta ut det i påsen. Det spar massor av plats :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 830
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 148
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 540
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Det är mors dag på söndag och mamma fyller på onsdag nästa vecka. Hennes sambo fyllde nyligen och fick blombud med olivträd och någon...
Svar
7
· Visningar
1 110
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp