Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.
Alltså...
Det är en kombination av olika saker.
I grund och botten handlar det för mej om att ha en bra hästhållning. Viktigt för mej att hästen får en för den avvägd foderstat, med rätt mängd energi och protein (+ alla spårämnen

). Min valack har lätt att bli väldigt "tjock" och det påverkar honom negativt, så därför försöker jag ha en hästhållning och träning för honom, så att han ska "slippa" bli tjock.
Jag har stora hagar och en bra flocksammansättning, så att de stimuleras att röra sej och interagera. För valacken har det varit mycket bra att få gå med unghästar, han blir gladare och piggare av det - både för att unghästarna rör sej mycket men också att han är väldigt "viktig" i hagen (ledare med stort ansvar - det passar honom).
Utöver det så handlar det också om ett bra träningsupplägg och att varje enskilt pass anpassas till individen. Samma valack mår bäst när han får röra sej varje dag. Helst vill han också röra sej mycket ute i skogen, off road. Han kräver en ordentlig framskrittning och eventuellt fram-"joggning" innan man börjar jobba med "finlir" i arbetet. När han är ordentligt uppvärmd har han också en "jämnare" energi.
Och så tillkommer då samma faktorer för mej som ryttare

Att jag har rutiner i mitt liv, med sömn och bra mat, för att ha en "jämn" energi. Att jag utöver hästeriet rör på mej. Att jag har livskvalitet själv!
Sedan börjar då finlirandet - i ridningen. Just nu har jag problemet att det blir lite "för mycket energi" i många situationer. Svårt med jämnheten. Fast det är en ridteknisk fråga tror jag, man måste ju kunna kanalisera energin genom kroppen - och det handlar om sits-skänkel-hand i samarbete tillsammans med att hästen är rakriktad-"på sitsen" och tillräcklgit stark och gymnasticerad för det man begär...