jag sitter snett!

P

Pontiac

hejsan!

jag har ett problem!!! jag sitter snett hela tiden när jag rider. min häst är väldigt bra på att sätta mej snett i sadeln med.. min tränare får shata hela tiden på mej, men det är så svårt att konsentrera sej på att sitta rätt, hålla händerna rätt o allt sånt. när jag sitter snett så gör jag det svårare för min häst att gå i en bra form, så allt blir så jobbigt.

Är det någon som har något bra tips så att man får en bra sits?

Sv: jag sitter snett!

Jag har också ett liknat problem men det är också så att jag är sne i bäckenbenet och därför viker jag mig när jag tex. vill svänga :crazy:

Jag skulle börja med att kontakta en kiropraktor för att se varför jag satt snett. Du kan ju tex vara sned i bäckenet utan att märke av det utom när du rider. Var noga med att rida med jämnlånga stigläder. Ligger sadeln bra? Ifall den glider lite är det inte konstigt att du sitter snett. Hoppas min funderingar kan göra nån nytta!

Gå och se ifall du är sne i ryggen, finns ett utmärkt sett att se det hemma (om det är skelettet dvs.).

Lägg dig på mage på sängen, lägg dig så att du tror att du ligger rakt. Sen får någon ta i dina fötter och dra dem mot sig lite, bara svagt och är dessa ojämna så bör du bli "tillknäckt".

Lycka till!

Jag hamnar snett i sadeln eftersom mina ben är olika långa, höger ben är längre och puttar över mig till vänster i sadeln. Om det är benen som är problemet så löses det lätt genom att ha olika långa stigläder. Jag brukar dessutom börja ridningen utan stigbyglar, så jag "får in känslan" av att sitta rakt.

jag har vart hos skolsyster o kollat ryggen men den är inte sen. bara typ 2 grader eller nåt, fast det är nästan ingenting sa hon.

vet inte vad jag ska göra!?

tack för alla svar!

låt hästen kollas upp av kiropraktor eller veterinär. Det kan ju vara att sadeln trycker på en öm punkt, och därför vill hästen avlasta det genom att förskjuta sig / "putta dig" snett i sadeln.

Som sagt, kolla upp häst och sadel, om de är raka så skulle jag tipsa dig om att rida utan stigbyglar. Gärna i oskodda brallor, då är det svårare att sitta snett, det har hjälpt många!

jag har presis köpt en ny sadel. och den passar, det säger iallafall min tränare och dom där jag köpte sadeln, så den tror jag inte det är nåt fel på.

tack för svaren! om ni kommer på nåt mer så skriv gjärna! :)

...sitter du mycket snett? Känner du det själv ?Känns sittbenen olika? När du rider lätt upplever du att du rider lätt snett då oxå?
Kolla upp ditt bäcken ....Dels kan bäckenet vara skev men även lite roterat...kolla även benlängd
Går själv hos kiropraktiker nu...en gång i veckan...även massage...Kan ju även vara musklerna som påverkar man är ju oftast svagare i ena sidan...
Jag tom . sitter mer på insidan med ena benet ( rätt alltså) medans andra benet då sitter jag mer på baksidan...detta får jag korrigera hela tiden...

ett bra tips som fingerar är faktiskt att rida centrerad ridning. även människor med sneda ryggar mm har fått sin sneda sits ordentliggjord. iallafall enligt vad som sägs i boken Centrerad Ridning av Sally Swift. Och jag tror på vad som står i boken för jag har testat och det fungerar. Jag har dock bara läst i boken, men i sommar ska jag ta CR - lektioner:p

vad är centrerad ridning?
eh.. det käns lite konstigt att gå till en aprapat o ostioped o massa sånt när man bara är 14 år..
eller?

tack för alla svaren!!!

Skulle bara vilja säga att det är stor skillnad på vad en skolsyster kan se och vet och en naprapat och kiropraktor:smirk:

är själv sned imellanåt så att jag måste rättas till, innan nån upptäckte att jag var sne och jag blev tillrättad så fick min häst stora problem (vilket vi upptäckte långt innan min rygg:angel: ) och jag red sönder min sadel så att den var tvungen att stoppas om den blev alltså sne i stoppningen vilket inte heller gjorde saken bätre för min häst:crazy:

så jag rekommenderar verkligen alla att kolla sej och det kan ju hända att man ej är medveten om att man typ sne el annat men det är definitivt den stackars hästen:(

Rid med oskodda brallor utan stigbyglar så att du helt enkelt halkar av ifall du inte sitter rakt över hästen.
Ifall du rider för intstruktör be denna att stå utanför volten och kolla din sits HELA TIDEN - står man inuti volten är det svårt att se ifall ryttaren hänger åt ena eller andra hållet.

Låt instruktören longera dig utan tyglar och stigbyglar i halkiga brallor - vore väl katten om du inte lärde dig sitta rätt! :devil: :angel: :rofl:

Centrerad ridning är ingen ridstil av något slag. Det handlar om blandannat att man ska tänka på vissa saker för att få bättre sits, kommunikation med hästen osv.

Som ett exempel så ska man föreställa sig att man står bredbent på marken, när man i själva verket sitter på hästen. INgenting ska kunna putta omkull dig eftersom du står där på marken så bra. Precis vad som helst ska kunna hända utan att du tappar balansen. Om man känner att man kommer ramla omkull om något händer sitter man antingen en aning snett, framåtlutad eller bakåtlutad mm... Det fungerar faktiskt! Sen handlar det mycket om sitt "kraftcentrum" och sådant. Det kanske låter löjligt men det fungerar verkligen! Superbra. Läs om det på internet så hittar du kanske mer fakta eller låna boken från bibloteket. Jag har fått bättre sist av den boken:)

I skolan rider vi mycke balansridning utan stigbyglar. En bra övning för att tvinga ner sig i sadeln är om man han nån som longerar och man själv rider utan stigbyglar och tyglar. :)
Under tiden man blir longerad gör man olika övningar i alla gångarterna, som att titta åt olika håll, vrida på sig och hålla händerna på olika sätt.
När man gör dethär måste man sitta rak över hästen och fördela lika mycke tyngd över båda sittbenen, annars åker man av ;)

det är en rolig övning, man blir smidigare i sadeln och det varierar arbetet för hästen. Det är också bra om man har inspänningstyglar och man kan göra dethär regelbundet.

Sparf vilken bok menar du? jag ska testa det där med longeringen.

tack för alla svaren! hoppas att det hjälper! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 357
Senast: Nota
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 319
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka