Jag skulle vilja veta mer om

Comatose

Trådstartare
.. hur och varför man lindar hästens ben. Finns det någon bra sida där man kan läsa om det, eller har någon lust att berätta?

Sv: Jag skulle vilja veta mer om

finns olika anledningar... skador, träning (stödja senor osv)

Jag börjar på mitten, går ner runt kotan (inte i kotleden!) och upp till strax under knä/has. Sen ska man ju inte linda för hårt eller för löst, men det är som allt annat, övning ger färdighet så öva på!! Det kan vara farligt att linda för hårt med framförallt elastiska bandage, fleecebandage är bra då det nästan inte går att linda för hårt. Men som sagt öva på!!!

Man kan linda för att hästen har svaga gaffelband och behöver lite extra stöd vid hårdare träningspass, Vid vrickningar kan man ha lindor på ett kortare tag för att motverka att hästen skal vricka sig igen, då senorna etc har blivit uttänjda. Stallbandage lägger man på under natten för det mästa, för at skapa värme och cirkulation i hästen ben. Det man skall tänka på är att man bara lindar när man känner sig säker, och att man alltid använder padd, annars är risken att det blir senskador etc.

Jag lindar min unghäst med back on track för hon har lite känningar i gaffelbandsfästet vänset fram har jag fått för mig. Och sen för att hålla benen fina, torra och gallfria. Hon tränar rätt hårt så då vill jag göra allt för att minska skador.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: hamilton1
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet