Jag söker en ny liten smidig bärbar dator

Crianza

Trådstartare
Jag kommer att använda den ganska mycket när jag är på resande fot, så att den inte väger för mycket är ett av huvudkraven, tror att 13-14 tum är lagom i storlek. Bra batteritid är inget måste, kör oftast med sladd och när jag är på resande fot så har jag antingen tillgång till ström eller att det bara är kortare resor jag behöver köra på batteri. Det jag främst kommer att använda datorn till är att surfa, kolla mail, skriva, chatta, kolla på streamad film från ex svt play.

Jag vill gärna ha möjlighet att kunna byta hårddisk och byta till bättre minne (om jag känner att det behövs på sikt). Har fått för mig att det inte går på alla nya tunna datorer (men jag kan vara helt fel ute).

Hur kan man jämföra Intels i3, i5 och i7 med AMD, har inte koll på amds motsvarigheter.
Tips på bra/dåliga märken? Vill ju gärna ha en dator som håller ett tag.

Hur ställer ni er till att köpa begagnat, är det idiotiskt eller klokt?
Prisklass kanske ni undrar över, snåljåpen inom mig säger så billig som möjlig.
Kan ju söka på prisjakt, men behöver lite idéer hur jag ska specificera och avgränsa sökningen där, det blir ju så grymt många förslag annars.

Mycket tacksam för alla förslag och idéer som leder i rätt riktning!
 
Sv: Jag söker en ny liten smidig bärbar dator

Jag har en äldre modell (drygt ett år gammal) av Asus Zeenbook (nyare modell är t.ex. denna: http://www.netonnet.se/art/dator/la...trabook/asus-zenbookux31a-r4048h/194554.5923/) som jag är väldigt, väldigt nöjd med. Bra skärm, bra batteritid, lätt, smidig, tyst och sambon har då varit och härjat med hårddiskarna så åtminstone de går att byta.

Nu är det inte den billigaste modellen, men jag rekommenderar den ändå. :D
 
Sv: Jag söker en ny liten smidig bärbar dator

Sambon har en macbook air, 13 tum. Jag gillar den sjukt mycket, så pass att jag byter ut min macbook pro 15 tum, mot en sådan nästa år.

Sjukt bra batteritid, liten men ändå stor (sambon använde sin i jobbet och jobbar med IT-miljöer), väger inget. Jag vet att det går att byta upp ssd-diskar och minnet.

Det går att köpa beg på blocket, kolla där!
 
Sv: Jag söker en ny liten smidig bärbar dator

Jag vet inte hur det funkar med att byta ut delar men MacBook Air är guds gåva till oss som vill ha en smidig men BRA dator att bära omkring på.
Jag har 13 tum. Väger väldigt lite (drygt ett kilo), mitt batteri håller väl oftast kring 8 timmar men det beror lite på vad man sysslar med under tiden.

Har haft denna i drygt 2 år tror jag och den funkar lika bra som när den var splitterny.
 
Sv: Jag söker en ny liten smidig bärbar dator

Jag har en 13" samsung series-9. Valde den eftersom den är både lättare och har bättre spec än macbook air i samma storlek, och jag har aldrig tidigare i mitt liv varit kär i en dator :o.

Länk till sweclockers recention.

Till skillnad från macen så går den åtminstone att uppgradera själv i viss mån, även om det finns begränsning precis som på de andra i samma klass.

Zenbookalternativet då var Prime, som är tyngre och har något sämre spec. Idag är det infinityn, som är grym om man har 20.000:- att hosta upp men den billigaste versionen (som fortfarande är dyrare) har sämre spec.

(Med reservationer för att det kan ha ändrats i någon detalj det senaste halvåret, jag har inte gjort någon ny undersökning sedan jag köpte min.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska jag leta efter? Ny eller begagnad spelar inte så stor roll, vill ha en laptop som blir mycket för pengarna (vill komma undan så...
Svar
18
· Visningar
2 263
Senast: Raderad medlem 120709
·
IT & mobiler Ska hjälpa en kompis med bärbar dator och jag själv är fortfarande motvals och kör stationär så jag har lite frågor och även kompisens...
Svar
4
· Visningar
1 199
IT & mobiler Jag letar efter en ny bärbar dator som ska ligga i prisklassen 5000 - 7000 kr. Det viktigaste kravet som jag har på datorn är att den...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: klasis88
·
IT & mobiler Fick ett oväntat tillskott i kassan, vilket kom mkt lägligt då min dator verkligen behöver bytas ut. Har tidigare frågat er om råd då...
Svar
4
· Visningar
816
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp