Jag trampar hellre

gulan

Trådstartare
I en hundbajs någon gång ibland, än ser alla hundbajspåsar överallt. Sluta plocka upp skiten, låt den hellre ligga och den är borta efter några veckor, det är bättre för naturen.
gulan

Sv: Jag trampar hellre

Jag håller inte med. Kanske för att jag bor i tättbebyggt område där få hundägare vet vad hundbajspåsar är samtidigt som jag har ett barn på ett och ett halvt år som tycker att det mesta som ligger på marken är gjort för att plockas upp för att stoppa i munnen. Men bor du på landet - givetvis.

Jag har också funderat på varför man plockar upp bajset för att sedan slänga Påsen rakt ut på en gräsmatta/under en buske/i skogen... lite paradoxalt kan tyckas. Hela poängen med upplockningsproceduren är ju att ta bort bajset - eller?

Det är en fenomen jag inte stött på. De få som använder påsar här slänger dem i papperskorgar (som finns i mängder i parkerna, just för detta ändamål).

Bor man i tätbebyggt områda är det hemskt med all hundskit som inte plockas bort...på asfalten försvinner den inte av sig självt, och nu när snön försvann var det rentäckligt att se all hundskit....( martha med 2 hundar och bajspåsar)

Men bor du på landet - givetvis.
Nej, jag bor i ett villaområde med soptunnor för hundskit i vartenda hörn. Man behöver inte gå långt för att stöta på en. Jag träffar många hundägare och alla har bajspåsar med sig och jag ser många som ochså plockar upp efter sin hund.
Jag letar murklor den här tiden och så mycket svarta bajspåsar överallt att jag blir bedrövad.
gulan
(om vår hund bajar på olämplig stället tar jag alltid upp det, men sker det intill en buske så gör jag det inte...)

Jag bor på landet och ser alltför ofta att folk har plockat upp sitt hundbajs och sedan slängt den (prydligt igenknutna) påsen vid sidan av vägen. Jag bara förutsatte att det var sådant otyg som TS avsåg med tråden (och tänkte genast: Halleluja!)

Personligen så tycker jag att man får välja sida. Antingen plockar man upp efter sin hund och slänger bort skiten i en lämplig papperskorg eller så låter man naturen ha sin gång. Alternativet det värsta av två världar är rätt provocerande för mig faktiskt...

Bor man i tätbebyggt områda är det hemskt med all hundskit som inte plockas bort...på asfalten försvinner den inte av sig självt,
Men för plastpåsarna tar bra många fler år på sig att försvinna....
och nu när snön försvann var det rentäckligt att se all hundskit....( martha med 2 hundar och bajspåsar)
Själv såg jag inte så många hundbajsar faktiskt någon här och där som man gjorde förr då det inte var vanligt att plocka upp efter sin hund, däremot ser jag mängder med ihopknutna svarta plastpåsar.
gulan

en sån typ har vi här hemma i skogen :mad: folk har satt in insändare i alla lokala tidningar men det hamnar fortfarande skitpåsar överallt i skogen. alla är precis vansinniga. skulle vilja veta vem idioten är och ta ett snack. ja menar hur svårt är det egentligen att låta det ligga? det försvinner ju när det ligger så i skogen. annars så är det inte så svårt att ta med sig påsen, eller? det är ju särskilt klyftigt att plocka upp skiten och tro att man är duktig för att sen slänga ifrån sig påsen i naturen.

Jisses. Då förstår jag hur du menar, och i skogen är det rent av onödigt att plocka upp. Speciellt om de då slänger påsen i skogen. Hur tänkte de då liksom?

Jag tänkte mer på de som låter skiten ligga i parker, på gångvägar eller som det jag såg förra veckan: halvmetern gräs mellan lekparken och asfalten som går till husen som är runt gården. Dvs på gården. Idioter.

En puckad expedit i en affär sa en gång till mig när jag köpte nerbrytbara bajspåsar att de är bra för man behöver inte slänga dem eftersom de bryts ner.... :confused::confused: som om det då inte går fortare att låta bli påse alls.

Men jag plockar alltid upp efter mig OCH slänger påsar, trots att jag måste bära med mig dem runt hela kvarteret.

Håller med helt, finns inget värre än hundpåsar så ligger överallt!
Själv plockar jag alltid upp efter min hund när den skiter inne i staden(o slänger självklart i papperskorg!), men i skogen skulle jag aldrig komma på tanken att plocka upp faktiskt

Nej, jag bor i ett villaområde med soptunnor för hundskit i vartenda hörn. Man behöver inte gå långt för att stöta på en. Jag träffar många hundägare och alla har bajspåsar med sig och jag ser många som ochså plockar upp efter sin hund.
Jag letar murklor den här tiden och så mycket svarta bajspåsar överallt att jag blir bedrövad.
gulan
(om vår hund bajar på olämplig stället tar jag alltid upp det, men sker det intill en buske så gör jag det inte...)

Det finns dekaler att köpa som man kan sätta på sin soptunna om man bor som du gör.
Det står nåt med *släng gärna här* Och sen en bild på en bajspåse.
Så slipper hundägaren bära på påsen, för är väl det de inte orkar :angel:

Fast det är inte så hemskt kul när hunden klämmer ut ett par rejäla lass i början av promenaden och sen ska man bära runt på det i en timme. Iallafall inte om man, som jag, faktiskt tycker att bajs är lite äckligt och inte klarar av att ha det i fickan utan måste just bära den...Och så har man dessutom hund och koppel att ha koll på.
Här finns alltså sopkorgar men väldigt få och det är inte bara hundpåsar som hamnar på fel ställen:(

(Men nog plockar jag upp efter min hund ändå, och bär runt på påsarna tills jag kommer till lämpligt kärl att slänga påse med innehåll i. Hemskt om någon såg en slänga påse på marken/inte plocka upp alls för man har ju inget försvar när man själv tycker det är klart man ska plocka upp efter sin hund om man nu ska ha en)

Fast det är inte så hemskt kul när hunden klämmer ut ett par rejäla lass i början av promenaden och sen ska man bära runt på det i en timme. Iallafall inte om man, som jag, faktiskt tycker att bajs är lite äckligt och inte klarar av att ha det i fickan utan måste just bära den...Och så har man dessutom hund och koppel att ha koll på.
Här finns alltså sopkorgar men väldigt få och det är inte bara hundpåsar som hamnar på fel ställen:(

(Men nog plockar jag upp efter min hund ändå, och bär runt på påsarna tills jag kommer till lämpligt kärl att slänga påse med innehåll i. Hemskt om någon såg en slänga påse på marken/inte plocka upp alls för man har ju inget försvar när man själv tycker det är klart man ska plocka upp efter sin hund om man nu ska ha en)

Ta med en ica-påse eller nåt då och lägg bajspåsen i, så slipper du hålla i den så nära.

Sådanna där nerbrytbara påsar har jag använt ibland, när man är i te x skogen men vovve skiter på vägen. Då plockar jag upp i påsen och gräver sedan ner den på lämpligt ställe. Då slipper jag bära på det (finns oftast få soptunnor i skogen) men ingen riskerar att trampa på det :)
Bor i stan, där jag använder vanliga hederliga påsar och slänger i en av dom många soptunnorna. Tar påsarna slut har kommunen hängt upp här och där, så det finns inga undanflykter för att inte göra det! Trots det är det ofantliga mängder som tinades fram när snön försvann.

jag bor typ på landet men här finns det inga papperskorgar.
Vi har ju ingen hund nu (har haft och ska snart köpa valp)
Men när vi hade våran förra hund så tog jag inte bort om han bajsade i skogen,diket eller liknade.
Men om han bajsade mitt på en väg så tog jag såklart bort det och så slängde jag det i soptunnan hemma;) men det var inte så ofta man tog bort bajs för han bajsade mest på gräsmattan:D

Men det är inte riktigt sådan användning som är de nedbrytara påsarnas syfte. Även om de är nedbrytbara så kan själva nedbrytning ta alltifrån några månader till flera år. Grejen är att de är nedbrytbara till skillnad från vanlig plast som inte bryts ner öht och att produktionen är miljövänlig, både i tillverkning och material. Tanken är alltså att minska miljöbelastningen under hela produktens livslängd, inte att konsumenten av bekvämlighet ska kunna slänga produkten i skogen. ;)

Avänd gärna nedbrytbara påsar även i stan!

Senast ändrad:

Jag håller med! Plocka upp efter hunden men släng påsen i närmsta soptunna då, inte ute i naturen. Kan man inte hålla i den till närmsta tunna är det bättre att inte plocka upp alls.

Dock tycker jag (till skillnad från de flesta i tråden?) att man ska plocka upp efter hunden även i skogen. undantag om det är verkligen I en buske men vi är många som inte bara håller oss till stigarna, inte minst barn.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 422
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
842
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 603
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025