Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Tahari

Trådstartare
Min birmahane fyllde 15 nyligen och börjar visa tydliga tecken på att han har blivit en ålderman. Han vill helst ligga inne i soffan och mysa och verkar lite stel när han förflyttar sig. Tror inte synen är var den en gång var heller. Jag har haft åldriga katter innan men aldrig hört om en birma som blivit till åren. Någon här som har eller haft en birma som blivit gammal. Medelåldern är ju tämligen låg ( mycket rasbundna problem ).
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Inte en birma men en chinhillaperser som också har tämligen låg snittålder. Vår gamling är 16 och inne på det 17:onde nu och verkar må ungefär som din. Lite stel, lite latare och vi misstänker lite dimmig i synen. Men annars lika divig och personlig som vanligt.

Vi ger glucosamin och tycker vi ser liten förbättring men inser att det nog börjar spelas på sista versen nu tyvärr.
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Bra idé ! Undrar varför jag inte tänkt på det, har alltid gett det till mina hundar när det börjar bli stelt och åldrigt.
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Min fasters förra katt var en skelögd birma vid namn Agnes. *ler* Det sista året åt hon inte mycket annat än kokt lax och hade svårt att övege sin favoritplats just intill spisen när det lagades mat (katthår, någon? ^^) men hon hann bli arton år innan hon gav sig, för snart fem år sedan.
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Jag rekommenderar ju alltid en seniorkontroll när en äldre katt börjar "uppträda gammalt". Om inte annat för att ev få lite smärtlindring/antiinflamatoriskt utskrivet.

Min gamla dam stod på metacam i nästan 6 år och mådde så bra på det!
Stelheten försvann, hon blev piggare o verkade på det stora hela må bättre av detta.

/Swat
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Våran blev superpigg på metacam, överansträngde sig och blev riktigt riktigt dålig... :crazy: Vi ska till en annan veterinär nu i maj för en ny seniorkoll, ska se vad de säger då.
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Va?!?:crazy:
Så hemskt!!

Jag har faktiskt aldrig genom alla år hört talats om något liknande!!

Att katter blir som "unga på nytt" och börjar busa trots bristande fysik = "träningsvärk" är inte helt ovanligt den/de första veckorna.
Men att en katt blir jättesjuk pga överansträngning orsakad av smärtlindring torde vara rätt unikt!? :eek:
Vad säger vet?!

/Swat
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Han blev inte sjuk, men väldigt risig i bakkärran och kunde knappt gå. Vinglade fram och såg eländig ut. Vet föreslog att vi tog bort metacam och lät honom vila, vilket vi gjorde och han tog sig men det gick långsamt. Vi satte också in glucosamin i samma veva och nu mår han bra igen. Det är möjligt att han sträckte sig eller nåt liknande i de krumbukter han utförde och utan stadiga och höfter och fungerande muskulatur = riktigt riktigt dålig.
Vi har flyttat sedan dess så därav byte av veterinär, får se vad de säger nu då. Sambon blev avskräckt och vill helst pilla så lite med katten som det går men jag har envisats med ett återbesök.
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Tror nog jag nöjer mig med glukosamin och låter naturen ha sin gång. Idag har han faktiskt varit ute och luftat pälsen lite. Han har blivit väldigt värmesökande och solen har verkligen gassat så det var nog skönt.
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Fast...varför nöja sej utan att ens testa alternativen?!

Skogis upplevelser måste - med mina erfarenheter - klassas som väldigt ovanliga!

Många katter slipper ha ont/vara stela genom att få lite antiinflamatorisk medicin en gång per dag och kan på så vis leva ett mer aktivt och behagligt liv i många år!

Gamla katter är inte sällan fulla av artros och tex metacam gör att katten mår bättre = rör sej mer = förbättrar cirkulation/ökar rörligheten = lever ett bättre liv.

Om det vore en hund eller häst som började visa tecken på att vara gammal och stel skulle det fortfarande vara "vänta och se"-tänket som styrde behandlingen?

/Swat
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Men brukar metacam hjälpa på en katt som inte har en aktiv atros? Vår gamling, en maincoon på 18 år har atros i ena bogen men där hjälper inte metacam.
Sist vi var hos veterinären så klämde hon ihop benet helt men han visade ingen reaktion alls och gick/sprang precis som innan och då sa hon att atrosen inte var aktiv längre utan att han haltade av pålagringarna. Vi har provat metacam i omgångar men det har inte hjälpt de senaste åren. Han haltar men verkar inte ha ont av det. Han springer och hoppar gärna (fast han inte får) upp och ned från stolar osv.
Vår har tappat mycket av sin forna glans men han har sin personlighet kvar och vill gå ut fortfarande i stort sett varje dag. Jag trodde redan förra vintern att det var hans sista men när våren kommer så blir han som ung på nytt :laugh:

Men, helt klart ska man ha extra täta veterinär kontroller på en gammal katt. De ska ju absolut inte behöva lida på något vis i onödan om man kan hjälpa dem. Vår vägrar tyvärr äta alla typer av glucosamin vi har provat men annars är det ju helt klart värt att prova det.
 
Sv: Jag tror han börjar känna sig gammal nu....

Det skulle det absolut vara. Kissen är gammal och det är väl bara att gilla läget. Så länge han inte ömmar och har ont så får han gärna vara ålderman för mig. Sen kan man ju inte hundra veta att han inte har ont, men det kan man ju aldrig. Medicin eller inte.
Ursprungfunderingen var egentligen hurvida birman har en lägre högstaålder än en huskatt. Jag har varit aktiv uppfödare av rasen i 10 år och aldrig träffat en åldrig birma, däremot har jag träffat många huskatter som varit
20+ och forfarande going strong.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 033
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 124
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 207
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp