Jag tror min häst har tagit över...

et_flickan

Trådstartare
och jag vet nog också varför. Jag tror så mycket om henne. Om jag tex ska ut och rida eller nåt så förväntar jag mig att hon ska bråka, går aldrig ut i stallet med positiv energi i kroppen utan bara "detta går nog inte idag heller" energi. Min smarta häst har väl insett att denna är inte mycket till ledare, bäst att jag tar över, hon är ju bara rädd hela tiden.

Jag har inte ridit på 2 månader nu, knappt att jag ens går ut och går för jag vet att hon bara beteer sig som en idiot ändå, jag vet att jag tänker fel men det är så svårt att tänka om.

Hur ska jag få positiv inverkar på min häst? hon kommer ju aldrig lita på mig och se mig som en bra ledare om jag bara går runt och tänker att detta kommer aldrig funka och ha denna negativa energi hela tiden.

Jag kommer inte anlita en NH-tränare av olika skäl.

Sv: Jag tror min häst har tagit över...

Hallå!
Tråkigt att det går dåligt för dig och din häst just nu. En första tanke som kommer upp när man läser ditt brev:

1. Kan du få hjälp av någon? Behöver ju inte vara en NH-tränare, du kanske har någon kompis med häst, som du tycker har ungefär samma hästsyn och värderingar som du själv. Har hästen tagit över så mycket att man är rädd så är det förmodligen bra med hjälp och stöd från en utomstående. Om du ensam ska kunna ta kontrollen över hästen, igen krävs det mycket mer av dig, än vad som förmodligen krävs av en för hästen "ny" person.

2. Kan du låna en annan häst ett tag? Har man blivit väldigt rädd för sin häst då den testar en och detta bara resulterar i att hästen tar över mer och mer, så har man förmodligen hamnat i en dålig nedåtspiral. Är man rädd och nervös kan man inte vara "ledaren". Om du har möjlighet att låna en trygg och snäll häst ett tag tror jag att det kan göra susen för självförtoendet och ge dig tillbaka det roliga i ridningen.

Bara några tankar som sagt, men lycka till hur du än gör. / Sara

Min mammas häst är otroligt trevlig men det är ju inte direkt en häst jag kan träna och göra sånt med. En 17-årig gammal travare som mest bara rids i skogen. Skulle vara jätte trevligt att kunna rida även markarbete och hoppa lite med det är inget jag gör frivilligt nu med mitt fullblod.

Jätte tråkgit att det blir såhär, vill göra så mycket med min häst men jag har ingen motivation och glädje att göra det längre pga detta.

Tråkigt att det har blivit så. Det är lätt att det bara blir värre och värre när hästen har insett att den kan ta ledningen... :(
Om du inte känner någon glädje över ridningen och hästarna kanske det är dags att byta häst, om du känner att du aldrig kommer att kunna lita på din nuvarande häst? Istället köpa/låna en snäll och välutbildad häst som kan bygga upp ditt självförtroende igen, så att du får tillbaka hästglädjen!! ;)

Min mammas häst är otroligt trevlig men det är ju inte direkt en häst jag kan träna och göra sånt med. En 17-årig gammal travare som mest bara rids i skogen. .

Varför? Även gamla hundar kan lära sig sitta.... Utbildade en 18 årig ardenner från kör- till western häst, funkade hur bra som helst.

Om du inte känner någon glädje över ridningen och hästarna kanske det är dags att byta häst, om du känner att du aldrig kommer att kunna lita på din nuvarande häst? Istället köpa/låna en snäll och välutbildad häst som kan bygga upp ditt självförtroende igen, så att du får tillbaka hästglädjen!! ;)

Håller med! Det hjälper varken dig eller hästen att försöka hålla fast vid nåt som inte fungerar.... Man kan inte funka ihop med alla hästar, det e ju precis som med personkemi bland människor.

Därför att för det första ska hon bara ta det lugnt och inte anstränga sig så mycket. Hon kan gå ifrom, hoppar allt, det skulle säkert gå att träna henne men då måste jag börja leta tränare, den tränaren jag har nu håller till på en ridskola och har 5 elever i varje grupp. och vill jag börja träna ensam eftersom hon är en gammal häst som behöver få komma tillbaka igen. Och att hitta tränare här är svårt om man inte vill åka in till Karlstad.

Jag tänker inte ge upp den här hästen. Samtidigt vet jag vad som krävs av mig men jag är rädd för att ta det steget. Att bli lite tuffare och komma in i stallet eller ut i hagen med positiv energi ska väl inte vara så svårt men jo det är svårt :angel: .

Visst är det surt när det inte fungerar. Men om du inte vill ge upp varför inte drista dig till att arbeta henne från marken lite. Börja från början. Då kan du kanske bygga upp ditt " självförtroende" tillsammans med att hästen ser att du bestämmer.
Led ut på promenader, öva röstkomandon-stanna osv...tömkör henne, longera, samt bara pyssla om henne.
Är hästen lika dryg när du sköter om henne vanligt, ryktar , kratsar hovar osv? Vad gör hon? Bara motsträvig?
Jag var med om en "testande " häst, jag blev lite nervös när jag skulle hantera henne, en dag blev jag så förbaskad att jag stövlade ut till hästen, hon bråkade som hon brukade , jag röt i, och hästen var snäll på den punkten efter det, men allt beror på vad problemet är?...hur som helst lycka till och
Hoppas du ser mer glädje i din häst snart.:)

Jag tänker inte ge upp den här hästen. Samtidigt vet jag vad som krävs av mig men jag är rädd för att ta det steget. Att bli lite tuffare och komma in i stallet eller ut i hagen med positiv energi ska väl inte vara så svårt men jo det är svårt :angel: .

Det är svårt att vända men inte omöjligt. Du måste skaffa lite mer självförtroende och bli lite arg:devil: jag menar inte arg = adrenalin eller slå, men att bli lite arg för att hon bossar med dej och sträcka på dej och tala om att "hallå det är jag som köper maten åt dej här :mad: " Förstår du hur jag menar?

Sen ska du inte göra saker när du är rädd utan när du har den tuffare attityden, och det får du genom att skaffa dej "överläge" bla.

Hur du ska skaffa det beror på hästen. Men det kan vara llt från små saker som att hon inte får gå förbi dej när du leder henne, att hon ska maka på sej om du ber henne, till att bestämma vad hon ska göra och när i ridningen.

Börja med att ta ur henne eventuell stallmodighet/överenergi genom att tex tömköra eller longera henne (gärna lite inspänd, men starta utan och spänn in efter hand.) Jobba henne i båda varven i alla gångarter så att hon blir lite trött, MEN inte jämt utan som nödlösning för att få henne mer avspänd.
Sen sitter du upp och rider en stund, lite längre varje dag. Börja med att hon ska lyda dej i skritt, start stopp vända osv. Beröm när hon gör det. Sen i trav osv. Håll till på en volt eller en bit av hagen tex,
Var noga med att inte åka häst och tänk inte på vad hon kan göra utan RID i varje steg och håll henne hela tiden sysselsatt med något. Går det bra sitter du av och berömmer. MEn sluta inte för tidigt. Hon kan gärna vara lite trött.

Ston är mer för att klättra och kolla rang när de får chansen tycker jag. Den lilla raringen jag rider blir en bitch när hon jobbar mindre - hon är då störst bäst och vackrast i hagen och i stallet:angel: - tycker hon själv. Kommenderar gärna både folk och fä om hon får. :angel:
Om jag blev rädd för henne skulle hon ha fruktansvärt roligt och ta ut svängarna rejält. Hon har skrämt folk i sina unga dagar.

Så sträck på dej och ändra din attityd så långt du kan, inte minst i ditt kroppsspråk mkot henn e!

Kan inte tex din mamma ha henne på lina de första gångerna du rider igen?

Senast ändrad av en moderator:

Jätte bra tips, tack så mycket.

När jag går ut i hagen, eller inte i boxen försöker jag se stor ut och puttar alltid bort henne då hon ska sitta i knät :devil: men hon blir då oftast förbannad och kan stegra/sparka efter mig om hon är på redigt dåligt humör. Förut var jag inte rädd för henne det har kommit nu, men jag trodde väl jag var odödlig då.

Det är egentligen ingen dum, elak häst. Jag har sett underbara sidor hos henne men jag förstår ju att hon har blivit som hon blivit på grund av att jag har den inställningen att jag klarar inte det här, hon har tagit över. Skulle kunna vända det snabbt då jag kan vara tuff men det känns lixom som att jag inte orkar, eller har motivationen till det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 232
Senast: fio
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 271
Senast: mumin
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka