Jobba hel- eller deltid

Mitt jobb har inga bekymmer med att jag jobbar deltid. Kontorstider, behöver sällan jobba över. Hinner med arbetsuppgifter även om jag jobbar 80%.

Det är väl egentligen mest en ekonomisk fråga.
Tänkte mer om du kan jobba kortare dagar eller hemifrån de dagar din man jobbar eller om det är 8-17 på plats, det gör stor skillnad tror jag.

Tänkte mer om du kan jobba kortare dagar eller hemifrån de dagar din man jobbar eller om det är 8-17 på plats, det gör stor skillnad tror jag.
Jag kan jobba hemifrån två dagar i veckan. Tycker det är krångligt att göra det så är hellre på kontoret.
När maken jobbar har vi förskoleplats. Kortare dagar vill jag inte ha, utan det är ledig dag som gäller i så fall. Ska jag ändå åka till jobbet kan jag lika gärna vara där hela dagen.

Jag kan jobba hemifrån två dagar i veckan. Tycker det är krångligt att göra det så är hellre på kontoret.
När maken jobbar har vi förskoleplats. Kortare dagar vill jag inte ha, utan det är ledig dag som gäller i så fall. Ska jag ändå åka till jobbet kan jag lika gärna vara där hela dagen.
Ja alltså det jag menar är att jag jobbade rätt mycket när min sambo var ledig och mindre när han var hemma:). Och att jag kunde jobba in lite på kvällen om jag behövde. Då var det sällan problem att hämta tidigt vid behov eller hinna laga mat. Hade jag varit låst 8-17 hade jag nog gått ner i tid men nu kunde jag i praktiken jobba 7-17.30 när han var ledig och 7.30-15.30 kanske när han inte var det.

Ja alltså det jag menar är att jag jobbade rätt mycket när min sambo var ledig och mindre när han var hemma:). Och att jag kunde jobba in lite på kvällen om jag behövde. Då var det sällan problem att hämta tidigt vid behov eller hinna laga mat. Hade jag varit låst 8-17 hade jag nog gått ner i tid men nu kunde jag i praktiken jobba 7-17.30 när han var ledig och 7.30-15.30 kanske när han inte var det.
Jo såna "flexfönster" har vi med. Men jag ser inte riktigt poängen med det..

Jag förstår dig helt och hållet här! För mig är en arbetsdag ändå en arbetsdag, oavsett om det är 4, 6 eller 8 timmar. Känner också att en helt ledig dag ger väldigt mycket mer energi än en kortare arbetsdag.
Exakt! Visst är det skönt att få hem tidigare ibland, men kortare dagar ger inte lika mycket som en helt ledig dag.

Har bestämt att jag kontaktar chefen imorgon och säger att jag vill fortsätta på 80 % ett år till. Lediga fredagar framöver också.

Jag har inga barn men har äntligen fått till att kunna jobba 80% på den del av året som inte är semestermånader.
Ska bli så skönt att inte bara jobba jobba jobba hela tiden🙂

För mig gör det inget från eller till på pensionen då jag ändå ligger vid gränsen för garantipension.

Exakt! Visst är det skönt att få hem tidigare ibland, men kortare dagar ger inte lika mycket som en helt ledig dag.

Har bestämt att jag kontaktar chefen imorgon och säger att jag vill fortsätta på 80 % ett år till. Lediga fredagar framöver också.

Ja absolut, vem säger nej till kortare arbetsdag liksom 😅 Men om alternativet är 80% med 4 dagars arbetsvecka eller 5 dagar med 6 h arbetsdag så tycker jag att en helt ledig dag ger tusen gånger mer än de där två extra timmarna varje vardag.

Ja absolut, vem säger nej till kortare arbetsdag liksom 😅 Men om alternativet är 80% med 4 dagars arbetsvecka eller 5 dagar med 6 h arbetsdag så tycker jag att en helt ledig dag ger tusen gånger mer än de där två extra timmarna varje vardag.
Det tror jag med :). Missförstod nog bara vad ts var ute efter, för kortare dagar på fsk och tid att fixa hemma har vi fått till med två heltidsjobb då den ene föräldern har mycket lediga dagar :). Men är det ledig tid från jobbet så är ju en ledig dag absolut bättre!

Jo såna "flexfönster" har vi med. Men jag ser inte riktigt poängen med det..
Nej jag missförstod nog vad du var ute efter :) för mig har flexen varit ett sätt att kunna jobba mindre i perioder och mer i perioder :) vilket gjort att vi sällan behövt ha heltid på förskola utan kanske 8-15.30 när barnet var mindre. Men förstått sen att du vill ha mer än bara möjligheten utan faktiskt möjligheten att vara ”ledig”:). Det övervägde jag aldrig då jag kunde flexa lite som jag ville/styrde min dag själv.

Håller helt med dig om att en helledig dag ger mycket mer än kortare dagar. Jag jobbade 85% med kortare dagar när barnen var små. Men det kändes bara som jag sprang som en iller på speed genom arbetsdagen. Samma arbetsbörda som en heltidare, bara mindre betalt, snabblunch, aldrig fikapaus etc.

Nu har jag inga barn visserligen och jobbar 75% vaken natt och 12 timmars pass så jobbar 13 nätter på 6 veckor! Alltså bara tanken på att jobba 5 dgr på raken.. men nu är jag 58 år visserligen! Jag har nog i princip alltid jobbat deltid i hela mitt liv med något undantag och jag har tyckt det har varit värt det! Har sällan känt mig trött pga jobbet eller trött på att jobba osv. Skulle lätt kunna jobba tills jag är 75 om jag är frisk. Haft tid att göra i princip vad som helst. Räcker att jag tar semester 2 nätter så är jag ledig 2.5 vecka. Jag är inte så mkt för att ha pengar på hög ändå!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Rosett
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 227
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 251
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur