Jobba hel- eller deltid

In och lĂ€s 😊
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/foraldrapenning

Du fÄr ta ut f-penning till barnet fyller 12, om ni har dagar kvar. Ledig utan ersÀttning regleras av förÀldraledigheten, men troligtvis har ni ett kollektivavtal som Àr bÀttre med tanke pÄ att du jobbar i kommun.
Jo, jag lÀste dÀr. Men jag fick ett meddelande pÄ FörsÀkringskassan med annan info :confused: kan inte se mina meddelande dÀr nu av nÄgon anledning sÄ jag kan inte kolla exakt vad de skrev

Jo man fÄr ta ut sÄ lÀnge dagar finns i princip, men det var nÄt nÀr barnet fyllt ett Är. Jag minns inte exakt hur det var, bara att jag tyckte det var rörigt..
Du mÄste ta förÀldrapenning de dagar du Àr hemma för att skydda SGI nÀr barnet blir ett, Àr det det du tÀnker pÄ? :)

Innan ettÄrsdagen spelare det ingen roll om du inte tog ut dagar, SGI Àr ÀndÄ skyddad.

SÄ jobba 80, ta en dag förÀldrapenning (om du har kvar) och SGI Àr skyddat.

Jag tÀnkte inte sÄ mycket pÄ uppsagd som lÄngtidssjuk/skadad. Dvs att inkomsten blir sjukpenning eller Àn vÀrre sjukersÀttning. Precis som du skriver sÄ slÄr det hÄrt oavsett, men mÄnga som jobbar deltid har inte tÀnkt pÄ just hur hÄrt det slÄr nÀr inkomsten plötsligt Àr nere mot hÀlften av heltidslönen. Och man kan inte pÄverka den lÀngre.

Men Àr du bara medveten, fÄr runt ekonomin osv sÄ tycker jag absolut du ska gÄ ner i tid om du har möjlighet.
Ja, alltsÄ skulle jag fÄ en stroke eller blir pÄkörd eller nÄt sÄ jag inte klarar sköta mitt kontorsjobb tÀnker jag att jag har större bekymmer Àn ekonomin att bekymra mig över.
Psykisk sjukdom har jag visserligen, men under kontroll.
Jag vet inte om jag tycker det Àr vÀrt att jobba heltid bara för att jag eventuellt kan bli skadad eller sjuk.

Du mÄste ta förÀldrapenning de dagar du Àr hemma för att skydda SGI nÀr barnet blir ett, Àr det det du tÀnker pÄ? :)
SÄ kanske det var? Jag minns inte. Det var en vÀgg av text och svÄrt att tolka vad det var handlÀggaren ville sÀga egenligen.. Jag har ju varit sjukskriven en del istÀllet för förÀldraledig och det har varit minst sagt besvÀrligt.

Ja, alltsÄ skulle jag fÄ en stroke eller blir pÄkörd eller nÄt sÄ jag inte klarar sköta mitt kontorsjobb tÀnker jag att jag har större bekymmer Àn ekonomin att bekymra mig över.
Psykisk sjukdom har jag visserligen, men under kontroll.
Jag vet inte om jag tycker det Àr vÀrt att jobba heltid bara för att jag eventuellt kan bli skadad eller sjuk.
Nej och det var om du lÀser inte sÄ jag menade heller. Utan det viktiga Àr att man tÀnkt pÄ det innan, sÄ man vet risken man tar. Och kan stÀlla det mot vinsten. Och det verkar du ju ha gjort!

Sen kan det hÀnda rÀtt mycket annat som pÄverkar arbetsförmÄgan Àn just katastrofala saker. För mig var det covid. Som en influensa. Men som förÀndrade hela livet. Och inte till det bÀttre...

SÄ kanske det var? Jag minns inte. Det var en vÀgg av text och svÄrt att tolka vad det var handlÀggaren ville sÀga egenligen.. Jag har ju varit sjukskriven en del istÀllet för förÀldraledig och det har varit minst sagt besvÀrligt.
Kan tyvÀrr inget om sjukskrivning i kombo med förÀldraledighet men det var det enda som "hÀnde" för mig nu nÀr grabben fyllde ett :)

SÄ har du dagar kvar Àr det lugnt att gÄ ner i tid. Grovt förenklat.

Jo man fÄr ta ut sÄ lÀnge dagar finns i princip, men det var nÄt nÀr barnet fyllt ett Är. Jag minns inte exakt hur det var, bara att jag tyckte det var rörigt..

NÀr barnet fyllt ett Är behöver man börja tÀnka pÄ att skydda sin SGI. Var kanske det du tÀnkte pÄ?

Jag föresprÄkar absolut att gÄ ner i tid nÀr barnet Àr litet, bÄde för att mÄ bra sjÀlv och fÄ tid med barnet.

Jag jobbar 80%, det Àr vÀrt det, har absolut inte tÀnkt gÄ upp pÄ 100% pÄ nÄgra Är minst, troligtvis aldrig om jag ska ha det jobb jag har iaf.

Visst, det Àr mindre lön och mindre pension, men man ska mÄ bra ocksÄ och klarar man sig utan att jobba 100 och harva i ekorrhjulet sÄ why not. Man vet inte ens om man lever till pension.

Kan tyvÀrr inget om sjukskrivning i kombo med förÀldraledighet men det var det enda som "hÀnde" för mig nu nÀr grabben fyllde ett :)

SÄ har du dagar kvar Àr det lugnt att gÄ ner i tid. Grovt förenklat.
Ja det var nog handlĂ€ggaren som skickade meddelandet som hade rört ihop saker. PĂ„ honom lĂ€t det som att det var fjong omöjligt allting 🙄 Men Ă„ andra sidan verkade han lite konstigt över lag, ringde var 20de minut i tre dagar utan att fĂ„ tag i honom..

Visst, det Àr mindre lön och mindre pension, men man ska mÄ bra ocksÄ och klarar man sig utan att jobba 100 och harva i ekorrhjulet sÄ why not. Man vet inte ens om man lever till pension.
Nu mÄr jag vÀldigt bra med mitt jobb, jag har inga problem att jobba heltid och jag trivs med jobbet. Jag ser det inte som att jag harvar pÄ nÄgot sÀtt.

Men jag vill givetvis tillbringa tid med familjen ocksÄ.

Jag tÀnker att det, förutsatt att man inte drar ett tungt lass hemma, Àr mindre risk att man blir utbrÀnd, sjuk eller fÄr förslitningsskador pÄ lÀngre sikt om man jobbar deltid. Det kan alltsÄ potentiellt vara en större investering i sÄvÀl framtida vÀlmÄende som ekonomi Àn att jobba sÄ mycket man kan. Jag tycker absolut att du ska satsa pÄ det liv du vill leva just nu snarare Àn en framtid du inte vet nÄt om.

Om man ska tÀnka pÄ det "trista" sÄ Àr det ju SGI och pension. Men SGI:n har ju ett tak om jag inte missuppfattat det (och det kan ju slÄs i Àven pÄ en 80% lön). Pensionen ja, den Àr ju superviktig. Men hur lÀnge kommer vi att fÄ jobba? Och vad kommer att hÀnda mellan nu och vÄr pension? Ja, det vet nog ingen. (Har sjÀlv nog blivit lite mer "yolo" de senaste Ären med tanke pÄ hur galen utveckling det Àr i vÀrlden.)

Jag har personligen valt att jobba 80% sedan jag och sambon slutade vara förÀldralediga. Mycket för att den största skaderisken nu under smÄbarnsÄren, för mig, Àr att bli utbrÀnd. Med 80%-upplÀgget hinner jag med allt jag vill, bÄde hemma och pÄ jobbet. Och nÀr jag sÀger allt jag vill hemma sÄ menar jag inte bara obetalda hushÄllssysslor utan Àven tid att lÀgga pÄ mig sjÀlv för att jag ska mÄ bra bÄde fysiskt och psykiskt. Just nu lever jag precis det livet jag vill. Har vÀl en himla tur ocksÄ. 1/3 av 80%-lönen gÄr raka vÀgen in pÄ spar varje mÄnad och vardagen kÀnns mer Àn hanterbar trots jobb med obekvÀma arbetstider. Jag kommer troligen att gÄ upp till 100% nÀr sonen inte lÀngre Àr sÄ intresserad av att hÀnga med mig (och det har jag hört gÄr rackarna snabbt). Hade Àven kunnat gÄ upp och jobba 200% nÀr jag vÀl ska vÀxla upp igen om nu ingen hittar pÄ nÄgot briljant som fÄr vÄrden att inte gÄ pÄ knÀna.

Mitt tips: gör det du kÀnner för och det du mÄr bra av nu. HÄller helt med @enough

Jag jobbar fyra dagar i veckan och Àr förÀldraledig en. SÄ ser det ut fram till sista augusti.
Sen Àr frÄgan, ska jag gÄ ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer förÀldraledighet) eller ska jag gÄ upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
LÄng helg varje vecka

- LÀgre lön
LĂ€gre pension

Men lĂ€ngre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela Ă„ret och det har varit sĂ„ skönt med lĂ„ng ledighet varje vecka, men samtidigt mĂ€rks det ju pĂ„ inkomsten. Å andra sidan blir det bĂ€ttre nĂ€r maken börjar jobba igen (han Ă€r förĂ€ldraledig nu och fĂ„r inte mycket i ersĂ€ttning) och vi fĂ„r tvĂ„ riktiga inkomster.

Givetvis hÀnger det pÄ vad verksamheten sÀger. Min chef Àr vÀldigt tillmötesgÄende sÄ det borde inte vara problem dÀr, bara jag sÀger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?
Jag hade pensionssparat för att kompensera den lĂ€gre pensionen som deltid, eller konservativt styre för med sig.. Även ett modest mĂ„nadssparande vĂ€xer till fina belopp med tiden.

Jag litar inte pÄ pensionssystemet. Speciellt med de högervindar som blÄser över vÀrlden.

Jag jobbar fyra dagar i veckan och Àr förÀldraledig en. SÄ ser det ut fram till sista augusti.
Sen Àr frÄgan, ska jag gÄ ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer förÀldraledighet) eller ska jag gÄ upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
LÄng helg varje vecka

- LÀgre lön
LĂ€gre pension

Men lĂ€ngre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela Ă„ret och det har varit sĂ„ skönt med lĂ„ng ledighet varje vecka, men samtidigt mĂ€rks det ju pĂ„ inkomsten. Å andra sidan blir det bĂ€ttre nĂ€r maken börjar jobba igen (han Ă€r förĂ€ldraledig nu och fĂ„r inte mycket i ersĂ€ttning) och vi fĂ„r tvĂ„ riktiga inkomster.

Givetvis hÀnger det pÄ vad verksamheten sÀger. Min chef Àr vÀldigt tillmötesgÄende sÄ det borde inte vara problem dÀr, bara jag sÀger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?

Jag kommer inte jobba heltid förrÀn jobbet eller den nuvarande ekonomin krÀver det. Jag har smÄbarn.

Har rÀknat ut vad jag kan gÄ ner i tid utan fÄ ekonomiska problem vid en eventuell lÄngtidssjukskrivning. DÀr fÄr man komma ihÄg t ex extra sjuklön och afa men att skatten ocksÄ blir annorlunda eftersom man inte fÄr jobbskatteavdrag.

GÀllande pension finns barnÄr som en av förÀldrarna fÄr, plus att jag fÄr fortsatt tjÀnstepension inbetalt under barnens första Ätta Är Àven vid obetald förÀldraledighet. Enligt pensionsmyndigheten fÄr jag ca 700 kr lÀgre pension i mÄnaden om jag jobbar deltid tills barnen fyller Ätta Är.

Men Àrligt talat skiter jag fullkomligen i min pension.

Du kan inte ta tjÀnstledigt och jobba 80%?
Jag har gjort de nu 1Är efter en sjukskrivning.
GĂ„r dock upp till 100% nu igen och tĂ€nker göra det för att spara pengar mm 🙂
SÄ eventuellt gÄr jag ner igen i framtiden.

Jag tjÀnar förövrigt över taket för vab (7,5 ppb), vilket betyder att mÄste jag vabba allvarligt sjukt barn en lÀngre tid skulle jag fÄ ca 40% lÀgre nettoinkomst en bra mÄnad.

Det kan ju bara en sak att tÀnka pÄ om man Àr förÀlder. Har du en "bra" inkomst men ÀndÄ inte har rÄd att gÄ ner i tid pga ekonomiska skÀl, sÄ kommer du sitta i skiten om ditt barn blir allvarligt sjuk och behöver dig varje dag i 1-2 Är.

Jag tjÀnar förövrigt över taket för vab (7,5 ppb), vilket betyder att mÄste jag vabba allvarligt sjukt barn en lÀngre tid skulle jag fÄ ca 40% lÀgre nettoinkomst en bra mÄnad.

Det kan ju bara en sak att tÀnka pÄ om man Àr förÀlder. Har du en "bra" inkomst men ÀndÄ inte har rÄd att gÄ ner i tid pga ekonomiska skÀl, sÄ kommer du sitta i skiten om ditt barn blir allvarligt sjuk och behöver dig varje dag i 1-2 Är.
Om han skulle bli sÄ sjuk tar min man det. Det har vi redan pratat om. Men "smÄvabbande" kommer jag nog ta, om det inte faller in pÄ makens lediga dagar. Det Àr enklare för min verksamhet att klara sig utan mig ett tag Àn vad det Àr för hans jobb. SÄ ska man vÀl inte tÀnka egentligen men sÄ har vi resonerat.

Du kan inte ta tjÀnstledigt och jobba 80%?
Jag har gjort de nu 1Är efter en sjukskrivning.
GĂ„r dock upp till 100% nu igen och tĂ€nker göra det för att spara pengar mm 🙂
SÄ eventuellt gÄr jag ner igen i framtiden.
Jag har ju rÀtt till förÀldraledigt i sju Är till enligt lag. FörÀldrapenningen rÀcker dock inte sÄ lÀnge.

Jag hade pensionssparat för att kompensera den lĂ€gre pensionen som deltid, eller konservativt styre för med sig.. Även ett modest mĂ„nadssparande vĂ€xer till fina belopp med tiden.

Jag litar inte pÄ pensionssystemet. Speciellt med de högervindar som blÄser över vÀrlden.
NÀ Àrligt talat Àr jag tveksam till om min generation kommer fÄ gÄ i pension alls..

Liknande trÄdar

Juridik & Ekonomi (TrÄden delvis inspirerad av Willes trÄd om sjukersÀttning) Om man fÄr godkÀnt sjukersÀttning pÄ deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
843
Senast: Rosett
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gÄ in pÄ orsaken bakom? Vilka typer av tjÀnster Àr aktuella att söka nÀr man...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Squie
·
Skola & Jobb NÄgon som Àr mer insatt Àn vad jag Àr nu för tiden? Om det Àr ok för PA att jobba dygn, och om det fÄr fortsÀtta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: malumbub
·
Kropp & SjÀl ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trÄdstart. Men sÄhÀr Àr det. Mitt arbete mÄste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjÀnster... 2
Svar
29
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka