Jag tycker hon tappar......

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 673
W

Warmia

Ni foderkunniga kan ni säga om jag har en helt galen foderstat som inte ens det sämsta höt/höenselaget skulle täcka......
Jag fodrar med både hö (tidigt skördat och mkt grönt och fint) och höenselage (2a skörd lite dålig struktur och väldigt torrt för att vara plastat) båda är oanalyserade, stot har fri tillgång!
Utöver detta ger jag nu 2,5kg kraft lucern, 1,5kg helhavre, 1kg kornkross, 1L torr betfor, morötter, 10-15ml E-vit med selen och 1dl kraft blå mineraler. Jag kan inte lägga till något kg utan att ta bort något kg av något annat då hon inte äter mer i mängden.
1-1,5v kvar till fölning och magen har ju rammlat ner på henne så jag vet inte om det är detta som jag tycker är förändringen, men om jag ändå vill vara lite på den säkra sidan vad skulle ni ha gjort.
Funderade själv på att lägga till soja i maten men måste få era reaktioner innan jag lägger till detta ifall det är helt fel.

Sv: Jag tycker hon tappar......

Man kan inte säga vad hennes foderstat innehåller då det inte finns några analyser på grovfodret. För övrigt är det väl inte så mycket för en högdräktig (antar jag!) stor häst... Skulle hellre öka på lucernet än att ge soja. Proteinet som finns i lucern är snällt mot hästen och om det blir överskott så klarar hästen av att smälta det bättre än proteinöverskott från kraftfoder eller soja. Nu när hon ska ge di går det ju åt ännu mera, 100% ökning på underhållsbehovet gånger 12 i proteinkvot...
//marti

Det är en stor häst, halvblod 166cm och grov modell.
Och jag vet att det inte går att få några exakta siffror men tänkte att det kanske gick att räkna på låga - normala värden för ett hö och se om det redan där saknas något......
Sedan kan jag inte öka lucernet utan att minska något annat för hon få inte i sig mer - äter inte upp mer.
Det är ju ingen katastrof med henne hon är rund och fin över både bak och rygg men lite till för att vara på den säkra sidan innan gräset kommer.......

Jag skulle, för att vara på säkra sidan, i så fall byta ut en del hö/hösilage mot mer lucern. Gärna då hackat. Krafft hack har samma värden som pelletsen medans Green Powers smbrp ligger något högre.

Om du vill kan jag räkna på olika hövärden men då får du PM:a vilka värden du vill att jag ska använda! För mig är låga värden 6-7 Mj och 30-40 smbrp...
//marti

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ofräsch häst?
Tillbaka