Bukefalos 28 år!

Jag tycker inte om min häst

För ett litet tag sedan köpte jag en ny häst. Jag hade förhoppningar om att det skulle bli jättekul, men så blev det inte :(
Det går jättedåligt i ridningen och hästen är stressad och orolig i hanteringen, trots att den visade sig lugn och snäll innan köpet. Jag känner mig som en nybörjare och vill inte rida när mina stallkompisar är i stallet eftersom jag skäms så mycket för hur dåligt det går och att det inte är kul med min nya häst. De andra är positiva och säger att det ordnar till sig, hästen kommer lugna ner sig etc. men för mig känns det bara tråkigt och motvilligt.
Det borde ju vara jättekul att vara i stallet med sin nya häst, men nej. Jag sitter hellre hemma och läser.

Det känns tungt att skriva det här, som ett misslyckande och en besvikelse. Det verkade så bra, det skulle bli så kul, men istället sitter jag här och vill inte rida, fasar inför när höstterminens träningar drar igång och jag måste komma dragandes med den här hästen, och känner mig samtidigt elak som inte tycker om den.
Saknar ponnyerna mest hela tiden och skulle byta tillbaka i ett ögonblick om jag kunde.

Vad ska jag göra? Hur tidigt kan man ge upp och sälja en nyköpt häst? Och hur ska jag sluta skämmas för att känna såhär? Ska jag lugnt konstatera att mina förhoppningar om att kunna tävla i år går åt fanders, och finna mig i det, eller är det okej att vara ledsen och besviken? Och hur ska jag komma till rätta med besvikelsen över att jag inte alls fick den häst jag trodde att jag köpte?
Har varit i liknande sits själv med min första häst. Där kände jag också ganska direkt efter köpet att jag köpt fel häst. Men jag försökte kämpa på och tänkte att det nog ordnar sig.. Jag hade hjälp av duktiga kompisar och i början gick det väl helt okej, men glädjen i att ha egen häst fanns inte riktigt då det inte kändes okej. Jag var lite smårädd hela tiden då jag ganska fort insåg att det var mycket saker försäljaren "glömt" att berätta om hästen. Det fick jag också bekräftat senare tyvärr.. En tidigare ägare hade t.om. övervägt om hästen hade en hjärntumör då den emellanåt var så knepig O_o

I mitt fall tog jag hjälp av tränare och försökte få ordning på hästen i ett halvår, men insåg så småningom att jag inte var tillräckligt rutinerad för en så här känslig häst. Vi tog fram de sämsta sidorna hos varandra, jag blev osäker och då blev hästen spänd och till slut slutade det med en träning där hästen stod på bakbenen. Då bestämde jag mej för att den hästen rider jag inte fler gånger. Skickade hästen till min tränare för tillridning och med duktig rutinerad ryttare gick det hur bra som helst, inget krångel. Så efter en månad där beslöt jag att det bästa för både mej och hästen var att sälja och köpa en annan häst istället. Efter ett par månader hittade vi en köpare där det går hur bra som helst. Hästen trivs bra och de trivs suveränt med hästen!

Jag köpte strax efter detta en ung, rätt oskolad fjording istället. Även om fjordingen inte kan så mycket så går det betydligt bättre än jag hade trott. Fick verkligen jobba för att få tillbaka mitt självförtroende och få bort den ridrädsla som uppkommit med fel häst. Med min fjording kände jag efter bara nån dag att vi klickade och glädjen med att ha häst kom tillbaka :love:.

Det är ingen lätt sits att sälja en häst som man haft bara en kort stund. För man har på något sätt känslan av att man ger upp. Men det är du som ska trivas med hästen, så gör det som känns bäst för dej. Hade det varit jag hade jag övervägt att sälja redan nu, kanske provat att ha nån duktig person som kan hjälpa dej. Det är såpass dyrt att ha häst att det ska vara roligt också, åtminstone den största delen av tiden. Lycka till vilken lösning du än väljer :)
 
Försöker svara alla här.

Jag vill inte säga exakt hur länge jag haft hästen, vill inte att nån ska kunna lista ut vem jag är genom det. Men det är inte länge.

Det är både i ridningen och hanteringen det inte känns bra. Jag har inte ridit för tränare än och vågar typ inte göra det heller, vilket är jättedumt, jag vet. Men känner mig så dum.

Det är inte att jag inte klarar av hästen, jag är inte rädd och hamnar inte i några farliga situationer eller så. Den är bara inte som jag trodde och det är inte kul.

Det är min första storhäst, det stämmer. Jag har sålt och lämnat ut ena ponnyn på foder, för att skaffa stor häst. Har blivit för stor för att fortsätta tävla med ponnyerna och vill dessutom kunna åka på tävling tillsammans med stallkompisarna, men nu har ju det skitit sig helt.

Det är inte ovanligt att det blir som för dig när man som junior/Young rider får första storhästen. Jag har jobbat men många såna ungdomar. Så du är inte ensam!

En del väljer att ta tränarhjälp för att både få hästen riden och rida lektioner för att själv rida in sig på hästen. Andra byter häst till en typ de tror passar dem bättre.
Inget av det är ett dåligt val.
Vad andra tycker är skitsamma. Det är DU som ska rida och det är dig det ska kännas rätt för.

Varför vågar du inte rida lektion?
Som tränare kan jag säga att man som tränare bara är där för att utbilda och hjälpa. Man dömer inte. Det gör domare på tävling. På träning är du för att lära dig och inte visa upp något.

Jag skulle nog råda dig att testa ta några lektioner för en bra tränare.
Jag brukar säga att på en månad ska man se tydliga förändringar. Annars är metod/tränare fel.
Så en månad med en lektion i veckan hade jag gett det om man inte är helt säker på att man vill sälja.
 
Hur mycket saknar du dina ponnyer?
Är problemet verkligen den nya hästen eller gick övergången för fort?

Jag hade saknat ihjäl mig om jag gjort mig av med någon av mina, och oavsett vad jag fått istället hade det inte varit lika bra.

Visst att hästen är ett redskap som vi tävlar med, men det är väldigt mycket hjärta inblandat också.
 
Man får inte alltid vad man tror, när jag tänkte avsluta hästeriet för gott när min gamla genomsnälla fjorda blev tvungen att vandra vidare pga. ålder så fick jag ett högdräktigt varmblod "i knät", ranghög som ett höghus och tydligen allmänt farlig samt avkastardrottning fick jag veta långt senare men roligare häst hade jag aldrig kunnat önska mig. När hon kom så var alla reaktioner "anfall är bästa försvar" och hon blev lika förvånad varje gång i början över att ingen skrek eller slog utan att det kom fram en morot istället samt att jag aldrig tog henne på allvar (jag visste ju inte att hon pucklat på folk).

17 år tillsammans med galna upptåg, mycket bus, mycket mys, ständig handmatning med godsaker varje kväll och både morgon och kvällskram och aldrig en avkastning eller ett blåmärke under dom 17 åren säger en del om vad som händer när man litar på varann och växer ihop. Förresten borde morgon och kvällskram samt obligatorisk kvällsmorot (naturligtvis handmatning) vara lag på anser jag, det är våra fyrbenta vänner värda alla dar i veckan.
 
@Problematisk Du har två alternativ i detta läget-antingen lämnar ni tillbaka hästen och letar efter en annan eller så biter du ihop och rider och ger det säg tre månader och så bestämmer du det efter det vad du vill göra. Min jag köpte i höstas var helt hopplös de första tre månaderna, superstressad både i ridhus och vid utreitt. Flytten till mig var en enorm förändring i hennes liv. Nu har hon landat och är en av de härligaste hästarna jag haft! Men där i vintras trodde jag faktiskt inte en sekund på att vi skulle vara tävlingsklara till hösten ens. Men redan i juni kom vi ut och red iaf godkänt även om hon blev spänd.

Det som är svårt när en köper ny häst är precis som du beskriver att en har så mycket drömmar och förväntningar hur det ska bli. Och när det då inte blir så får en känslan att världen rasar. Försök att stålsätta dig, lägg förväntningarna åt sidan och bara ta tag i grejerna.
Håller med förutom att man ofta inte kan lämna tillbaks hästen utan det är att sälja den som gäller.
 
Försöker svara alla här.

Jag vill inte säga exakt hur länge jag haft hästen, vill inte att nån ska kunna lista ut vem jag är genom det. Men det är inte länge.

Det är både i ridningen och hanteringen det inte känns bra. Jag har inte ridit för tränare än och vågar typ inte göra det heller, vilket är jättedumt, jag vet. Men känner mig så dum.

Det är inte att jag inte klarar av hästen, jag är inte rädd och hamnar inte i några farliga situationer eller så. Den är bara inte som jag trodde och det är inte kul.

Det är min första storhäst, det stämmer. Jag har sålt och lämnat ut ena ponnyn på foder, för att skaffa stor häst. Har blivit för stor för att fortsätta tävla med ponnyerna och vill dessutom kunna åka på tävling tillsammans med stallkompisarna, men nu har ju det skitit sig helt.

Ja men sälj den då och leta en ny?
Det är en sak att hästen behöver tid för att landa, och en annan att hästen och du inte klickar och i grunden har en personlighet/ridbarhet du inte vill ha.
Eller så får du traggla dig vidare med den här om du inte vill sälja, men då är det tränare som gäller och frågan är om det är värt det?
 
För ett litet tag sedan köpte jag en ny häst. Jag hade förhoppningar om att det skulle bli jättekul, men så blev det inte :(
Det går jättedåligt i ridningen och hästen är stressad och orolig i hanteringen, trots att den visade sig lugn och snäll innan köpet. Jag känner mig som en nybörjare och vill inte rida när mina stallkompisar är i stallet eftersom jag skäms så mycket för hur dåligt det går och att det inte är kul med min nya häst. De andra är positiva och säger att det ordnar till sig, hästen kommer lugna ner sig etc. men för mig känns det bara tråkigt och motvilligt.
Det borde ju vara jättekul att vara i stallet med sin nya häst, men nej. Jag sitter hellre hemma och läser.

Det känns tungt att skriva det här, som ett misslyckande och en besvikelse. Det verkade så bra, det skulle bli så kul, men istället sitter jag här och vill inte rida, fasar inför när höstterminens träningar drar igång och jag måste komma dragandes med den här hästen, och känner mig samtidigt elak som inte tycker om den.
Saknar ponnyerna mest hela tiden och skulle byta tillbaka i ett ögonblick om jag kunde.

Vad ska jag göra? Hur tidigt kan man ge upp och sälja en nyköpt häst? Och hur ska jag sluta skämmas för att känna såhär? Ska jag lugnt konstatera att mina förhoppningar om att kunna tävla i år går åt fanders, och finna mig i det, eller är det okej att vara ledsen och besviken? Och hur ska jag komma till rätta med besvikelsen över att jag inte alls fick den häst jag trodde att jag köpte?

Ta hjälp av tränare vid ridpassen är mitt första råd.Kanske även vid hanteringen utav hästen? Vad är det som gör att den är stressad och orolig? Hur länge har du haft hästen?
Vissa hästar behöver lite längre tid än andra att landa i sitt nya hem.
Jag köper alltid häst på känsla och när jag fick hem en häst för ett par år sen så var den vild rent ut sagt och inte alls om jag hade tänkt mig. Jag kände också mig lite modlös och tänkte att det här var ju inte så kul men hästen behövde bara rutiner och lite tid att landa. Har haft den hästen i 5 år nu och ångrar absolut inte att jag behöll den. Tror det tog ca 3 månader innan den kom till ro och då föll alla bitar på plats.
 
Tänkte jag skulle uppdatera om hur det går. Jag har pratat en hel del med min mamma och funderat fram och tillbaka, och kommit överens om att det bästa nog är att sälja den här hästen och skaffa en annan. Eftersom jag inte trivs med hästen så är det säkert så att hästen inte trivs med mig också, så vi mår nog bättre på varsitt håll.
Nu längtar jag tills den här är såld och jag hittat en annan det känns bättre med, så det blir kul att åka till stallet igen. Det kommer inte kännas som med ponnyerna, det förväntar jag mig inte heller, men iallafall i grunden bra och inte jobbigt.
 
Har varit i liknande sits själv med min första häst. Där kände jag också ganska direkt efter köpet att jag köpt fel häst. Men jag försökte kämpa på och tänkte att det nog ordnar sig.. Jag hade hjälp av duktiga kompisar och i början gick det väl helt okej, men glädjen i att ha egen häst fanns inte riktigt då det inte kändes okej. Jag var lite smårädd hela tiden då jag ganska fort insåg att det var mycket saker försäljaren "glömt" att berätta om hästen. Det fick jag också bekräftat senare tyvärr.. En tidigare ägare hade t.om. övervägt om hästen hade en hjärntumör då den emellanåt var så knepig O_o

I mitt fall tog jag hjälp av tränare och försökte få ordning på hästen i ett halvår, men insåg så småningom att jag inte var tillräckligt rutinerad för en så här känslig häst. Vi tog fram de sämsta sidorna hos varandra, jag blev osäker och då blev hästen spänd och till slut slutade det med en träning där hästen stod på bakbenen. Då bestämde jag mej för att den hästen rider jag inte fler gånger. Skickade hästen till min tränare för tillridning och med duktig rutinerad ryttare gick det hur bra som helst, inget krångel. Så efter en månad där beslöt jag att det bästa för både mej och hästen var att sälja och köpa en annan häst istället. Efter ett par månader hittade vi en köpare där det går hur bra som helst. Hästen trivs bra och de trivs suveränt med hästen!

Jag köpte strax efter detta en ung, rätt oskolad fjording istället. Även om fjordingen inte kan så mycket så går det betydligt bättre än jag hade trott. Fick verkligen jobba för att få tillbaka mitt självförtroende och få bort den ridrädsla som uppkommit med fel häst. Med min fjording kände jag efter bara nån dag att vi klickade och glädjen med att ha häst kom tillbaka :love:.

Det är ingen lätt sits att sälja en häst som man haft bara en kort stund. För man har på något sätt känslan av att man ger upp. Men det är du som ska trivas med hästen, så gör det som känns bäst för dej. Hade det varit jag hade jag övervägt att sälja redan nu, kanske provat att ha nån duktig person som kan hjälpa dej. Det är såpass dyrt att ha häst att det ska vara roligt också, åtminstone den största delen av tiden. Lycka till vilken lösning du än väljer :)

Jag som följt dig utifrån det du skriver och ffa när du skrev mycket om problemen och känslan med din tidigare häst : jag tycker du är en av de klokare jag stött på här på forumet hur du tog tag i situationen, lämnade bort hästen på försäljning, fick den såld smidigt då den för annan ryttare inte var så svår utan snarare okomplicerad, och sen du köpte en ny häst av mycket mer sansad typ osv . Och att du utifrån det blev så nöjd och glad och hittade glädjen och drivet igen .:)
 
Jag som följt dig utifrån det du skriver och ffa när du skrev mycket om problemen och känslan med din tidigare häst : jag tycker du är en av de klokare jag stött på här på forumet hur du tog tag i situationen, lämnade bort hästen på försäljning, fick den såld smidigt då den för annan ryttare inte var så svår utan snarare okomplicerad, och sen du köpte en ny häst av mycket mer sansad typ osv . Och att du utifrån det blev så nöjd och glad och hittade glädjen och drivet igen .:)
Tack för dina snälla ord, det värmer :love:

Jo jag är väldigt glad för hur situationen löste sig för min del, det blev absolut den bästa lösningen för både mej och hästen. Har mycket kontakt med den nya ägaren och har träffat henne också, de trivs bra och hästen ser ut att må fint! Men de är vana med lite knepigare hästar och har den rutin som krävs.

Med min nuvarande häst är det en helt annan känsla. Klart att det kommer motgångar då och då, det gör det med alla hästar. Men inget som känns sådär hopplöst som förut, då jag faktiskt inte hade en aning om vad jag skulle göra! Har många duktiga hästmänniskor och kompisar i stallet som tipsar och gärna hjälper till om det behövs. Ett helt fantastiskt gäng och det är jag så glad för :)
 
Tänkte jag skulle uppdatera om hur det går. Jag har pratat en hel del med min mamma och funderat fram och tillbaka, och kommit överens om att det bästa nog är att sälja den här hästen och skaffa en annan. Eftersom jag inte trivs med hästen så är det säkert så att hästen inte trivs med mig också, så vi mår nog bättre på varsitt håll.
Nu längtar jag tills den här är såld och jag hittat en annan det känns bättre med, så det blir kul att åka till stallet igen. Det kommer inte kännas som med ponnyerna, det förväntar jag mig inte heller, men iallafall i grunden bra och inte jobbigt.
Det låter som ett klokt beslut! Lycka till och jag hoppas jag får följa med här på Buke hur det går för dej i framtiden :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
39
· Visningar
3 844
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
998
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp