Jag vann en sadel!

Morran

Trådstartare
Oj.... jag vann första pris i en tävling på nätet! :bump: Priset är en valfri sadel från Globus. Men vad skall jag välja?!
Har turen att äga en häst med kort, spikrak rygg, mkt manke och normal bomvidd, så då borde Globus vara perfekt!

Men ska jag ta hopp eller dressyr? Har en Passier dressyr jag älskar och en Kieffer hopp jag inte trivs särskilt bra i. Så det lutar nog mot hopp. Hoppar dock inte mer än "på skoj" samt att jag gärna har hoppsadel vid uteritt.
Och vad ska jag välja för bomvidd? Enl. sadelutprovare är han en "typisk normal". (N i passier och 33 i prestige-mått). Vad skulle vara lagom i Globus?
Någon som har tips? Det är SVÅRT att ha för mycket valmöjligheter... ;)

Sv: Jag vann en sadel!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, men
GRATTIS ändå! :D :bump:

GRATTIS!!! :) Var själv med i den tävlingen jag också, men jag vann inget... :cry:

Eftersom du trivs så bra i din dressyrsadel tycker jag att du skall ta en hoppsadel. Globus Clic är urskön enl dottern. Då kan du som en annan sa ha din gamla som du inte trivs i som en slit och släng, eller så säljer du den.

GRATTIS!!!

Grattis!

Jag avr också med i den tävlingen... Men nehepp ;)

Välj 32 (men prova först, 32 är svårsålt om det inte passar) i bomvidd och om du köper en hoppsadel så tänk på at gå upp en storlek, deras flatbacks är ganska små i sitsen.
Hade jag varit du hade jag valt en hoppsadel...
Jag gillar Ezperanzan mer än Clicen...

Vad är det du föredrar med Ezperanzan före CliC:en? Det är ju lätt att stirra sig lite blind på det faktum att CliC:en faktiskt är dyrare :angel: Då borde den ju automatiskt vara bättre ;)
Är det just Globus 32:a som är svårsåld, eller syftar du på att "normal" bomvidd i dagsläget betraktas som smal?
Har 17" på min Kieffer nu, men den tycker jag är aningens för stor. Kanske skall prova en 17 eller 17,5 på Globusen då?
Har inte sett dessa sadlar i verkligheten än, tänkte dra en runda i ridsportsbutikerna i mellandagarna.

Tack för alla gratulationer förresten. Det var nog årets julklapp, ja!
(Morsan blev också glad som får slippa sin dotters ständiga fiskande efter bidrag till nya sadlar till sin växande häst.)

grattis!
var oxå med i den tävlingen men vann inget :( hade du rätt på utslagsfrågan om hur många artiklar globus hade? hur fick du fram det??

jag skulle tagit clicen då den är mkt snyggare och skönare än ezperanzan :p.
jag har själv haft en ezperanza och visst var den okej men inte världens skönaste kanske.
sen tycker jag inte att sätena är små i strl, utan tvärtom och har även hört tvärtom.
min 16½a var som en 17".

GRATTIS!!!!!!
Min man vann en sadel på en mässa för många år sedan och det fick jag minsann höra varje gång jag skulle ut och rida......:angel:

Rätt å rätt, jag drog till med något på utslagsfrågan och kom tydligen närmast. :D Jag gissade typ på lite över 5000 artiklar.

Jag tycker Clicen verkar ha djupare säte vilket jag föredrar. Just nu lutar det åt den. Däremot funderar jag på vad semiullstoppad betyder lite mer precist...

Ull fra et semi-får? :o
Beklager, men det er litt trist å være på jobb på julaften - må holde humøret oppe!

Dom kommer inte ut och testar den åt dig så du får rätt sadel eller? Borde dom ju göra!!!

Har själv en Globus Loke som är så underbar att sitta i!!
tom fodervärden på min andra häst älskar den sadeln och hon rider nästan bara utan annars...

Grattis ! va kul och att vinna ensadel !
Men fråga någon "sadel expert" om vilken sadel som skulle passa.

Morran skrev:
Vad är det du föredrar med Ezperanzan före CliC:en? Det är ju lätt att stirra sig lite blind på det faktum att CliC:en faktiskt är dyrare :angel: Då borde den ju automatiskt vara bättre ;)
Är det just Globus 32:a som är svårsåld, eller syftar du på att "normal" bomvidd i dagsläget betraktas som smal?
Har 17" på min Kieffer nu, men den tycker jag är aningens för stor. Kanske skall prova en 17 eller 17,5 på Globusen då?
Har inte sett dessa sadlar i verkligheten än, tänkte dra en runda i ridsportsbutikerna i mellandagarna.

Esperanzan har mer plats för benen än Clicen. Clicen har lite större stöd, men annars är sätet likadant.
Clicen har ju lite mer detaljer, därför är den dyrare. Den ahr också slätt läder, vilket håller sig snyggare i längden. Esperanzan ahr präglat läder, och lite sämre läderkvalitet.

Prova 17" och 17,5". Se bara till att du har minst 1 hand mellan rumpa och bakvalv.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 197
Senast: Buck
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
3 024
Senast: DrT
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Annonsera Mera VIII
  • Födda-24
Tillbaka