Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare et_flikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 91
  • Visningar Visningar 5 449
E

et_flikkan

Måste skriva av mig lite.

Min häst börjar bli riktigt tunn nu och jag vet inte vad jag ska göra. Mamma tycker jag e töntig som inte vill ge henne havre, för jag tycker inte att havre passar till henne, hon går inte upp på det. Höanalysen är riktigt dålig. Skulle vilja ge henne lusern men det går inte mamma med på och jag blir bara så gahh för min häst tappar bara mera och mera muskler :(.

Mj:6,2
Smbp:25
Ca:1,9
P:1,2
Mg:0.6

Hennes foderstat nu ser bara blää ut men jag vågar inte ta upp diskussionen med mamma igen, vi blir så jäkla osams. Hon tycker att hästen kostar för mkt och hon kommer iaf inte äta upp det.

Hade jag egen bestämelse hade jag verkligen lagt ut alla pengar på mat som denna hästen behöver men jag kan verkligen inte det. Usch vad ska jag göra, känner mig elak mot hästen och fruktansvärt maktlös, vill ju inte rida en häst som är tunn.

Här kommer en bild.
DSCF3589.jpg

Såhär såg hon ut för ca 1 månad sen.
DSCF2022.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

Såg ju inte alltför skoj ut...
Vad får hästen förutom detta hö? Och hur många kg/dag av detta får den? Du kan inte få tag på ett hö med bättre värden?
Kvoten ligger ju bara på 4 så ett proteinrikt foder måste ju till om inte hästen ska bli ännu mindre.

biffen skrev:
Såg ju inte alltför skoj ut...
Vad får hästen förutom detta hö? Och hur många kg/dag av detta får den? Du kan inte få tag på ett hö med bättre värden?
Kvoten ligger ju bara på 4 så ett proteinrikt foder måste ju till om inte hästen ska bli ännu mindre.

Hon får tre kilo havre (jag tycker inte om det, skulle vara bättre med 3 kg lusern). 0.2 kg betfor, 2 dl olja om dagen. Och så 12 kg hö, det e det som ingår i stallhyran.

Jag ser själv att hästen är otroligt tunn, försöker säga det till mamma men hon bara viftar bort det och tycker hon ser fin ut. Nej, jag börjar nästan gråta och inte kan jag göra nånting heller.

Jag vet inte om jag missförstod, men ger du 3 kg havre? Först läste jag att hästen inte fick havre?

Korn ska ju vara bra för lite viktökning..
Vad är det för häst? Finns ju pellets, musli och betfor fick den ju som sagt... Men lite mer än 2 dl kan man ju ge...

Havremämgden låter mycket..

Kan du inte lägga till 1/2 - 1 dl olja varje dag? Det är inte så dyrt, och kanske du själv kan klara det? Eller kornkross, det är också billigt.

Men du - om din mamma nu är så svår att få till att köpa lusern till hästen så tycker jag att du ska ge den HAVRE. Eller blir den jätte stissig av det?
Har ni något annat i stallet? Korn? Vetekli?
Eller kan du få din mamma att gå med på att köpa till SOJA? Det blir ju inte så dyrt att lägga till det tillsammans med havre :idea: . En säck soja räcker lääänge och är smakligt för hästarna! :d Blanda det tillsammans med havren så äter nog hästen, ska du se.

Om man räknar på det med havre och soja... Bara för att visa att det kan gå att få ihop det så också:

Räknar med en 500kg häst (vet ej hur stor den är).
Och svårfödd. i Lätt arbete.

10kg hö ger 62MJ/250g smbrp
2kg havre ger 20MJ/160g smbrp
250 gram soja 2.6MJ/115g smbrp (i dl är det drygt 4dl)
ca 85MJ/525g smbrp - kvot 6.1 :idea:

Är den mindre än 500kg så kan jag räkna om det åt dig!

Daniela skrev:
Korn ska ju vara bra för lite viktökning..
Vad är det för häst? Finns ju pellets, musli och betfor fick den ju som sagt... Men lite mer än 2 dl kan man ju ge...

Havremämgden låter mycket..

Korn vill jag inte ge då hon blev väldigt dålig i magen av den. Jag skulle vilja ge lusern hack, men ja då blir det världens diskussion, har provat.

Men snart skiter jag i min mamma och åker med kompisen och köper en säck lusern hack för såhär tänker inte jag fortsätta se min häst varje dag.

Fast nu står det ju att hästen får 3 kg havre... :)

Varför är din mamma så emot lusern? Det handlar väl om hästens välmående? Byt havre till korn och ge lusern. Prata med din pappa ist då?!

milly skrev:
Men du - om din mamma nu är så svår att få till att köpa lusern till hästen så tycker jag att du ska ge den HAVRE. Eller blir den jätte stissig av det?
Har ni något annat i stallet? Korn? Vetekli?
Eller kan du få din mamma att gå med på att köpa till SOJA? Det blir ju inte så dyrt att lägga till det tillsammans med havre :idea: . En säck soja räcker lääänge och är smakligt för hästarna! :d Blanda det tillsammans med havren så äter nog hästen, ska du se.

Om man räknar på det med havre och soja... Bara för att visa att det kan gå att få ihop det så också:

Räknar med en 500kg häst (vet ej hur stor den är).
Och svårfödd. i Lätt arbete.

10kg hö ger 62MJ/250g smbrp
2kg havre ger 20MJ/160g smbrp
250 gram soja 2.6MJ/115g smbrp (i dl är det drygt 4dl)
ca 85MJ/525g smbrp - kvot 6.1 :idea:

Är den mindre än 500kg så kan jag räkna om det åt dig!

Hon får ju nu 12 kg hö
3 kg havre
2 dl olja.

Skulle det verkligen bli så stor skillnad om hon fick soja?. Vet ju att soja har mkt bra kvalitet på proteinet elr hur man nu ska säga.

Vi hade soja i gamla stallet men jag och mamma hade nog inte minnet med oss dagen då vi flyttade så det glömdes tyvärr kvar där.
Vi har korn i stallet men det blir hon dålig i magen av.
Kanske ska säga att det e havrekross vi har.

Byt ut havren mot korn, ligger ju i ungefär samma prisklass..

et_flikkan skrev:
Hon får tre kilo havre (jag tycker inte om det, skulle vara bättre med 3 kg lusern). 0.2 kg betfor, 2 dl olja om dagen. Och så 12 kg hö, det e det som ingår i stallhyran.

Jag ser själv att hästen är otroligt tunn, försöker säga det till mamma men hon bara viftar bort det och tycker hon ser fin ut. Nej, jag börjar nästan gråta och inte kan jag göra nånting heller.

Nu ser jag ju vad hästen får i dagens läge...Mycket mat men problemet är PROTEINBRIST. Du skulle byta ut oljan och betforen mot SOJAMJÖL om din mamma inte vill köpa lusern... Soja måste hon väl kunna gå med på! Blir inte dyrt alls att ge hästen 4-5dl om dagen, vilket skulle göra susen, tror jag.

12kg hö = 74.5 mj/ 300g smbrp
3kg havre = 27mj / 250g smbrp
300 gram soja (5dl) = 3.5mj/ 115g smbrp
105mj/ 665g smbrp kvot 6.3 :idea:

Daniela skrev:
Byt ut havren mot korn, ligger ju i ungefär samma prisklass..

Hjälper inte, korn har inte mer MJ eller smbrp. Här krävs mycket mera smbrp och inget annat!

jads skrev:
Varför är din mamma så emot lusern? Det handlar väl om hästens välmående? Byt havre till korn och ge lusern. Prata med din pappa ist då?!

Pappsen bor uppe i Norge och skiter fullständigt i hästen.

tyvärr är min mamam riktigt envis och tror att hon kan allt. Hon är emot analyser och det mesta som har med foder att göra. Tycker att alla fodermedel utom havre är onödigt. Ja märks det att jag e irriterad?

Jo det handlar om hästens välmående, jag vill inte rida en häst som ser ut såhär, det e ju absolut inte bra för henne när hon inte har nå muskler elr nått att bygga muskler av.

Snart kommer jag strejka och vägra att åka till stallet.

Jag är ingen expert på foder och övertalning. Har också en morsa som jag små-bråkar lite om ang foder. Dock är det motsattsen till ditt problem. Lillen är något fet och tjejen har fint hull men hon älskar att mata dom...

Men till saken;
Jag tycker att din häst är tunn och höet har dåligt värde som du säger. Mitt tips är att du räknar ut hur mkt din häst behöver av mj, smältbara råproteiner osv.
Du visar det för din morsa och ni sitter tillsammans och bestämmer val av foder och mängd. Ni får kompromissa så länge som hästen mår bra av erat gemensamma beslut, för det är vad det hela handlar om; hästens välbefinnande och det får ni absolut inte glömma!

Din mamma säger att det kosta mkt, säg till henne att ingenting är gratis och hästar tillhör kategorin "dyrt" för oss alla hästägare.
Min ena häst på ca 450 kg äter nu på ett ungefär 750kr/månad.
Sen har man dom andra kostanderna som hyra, spån, veterinär, hovslagare, träning och ev tävling.

Kan ni inte komma överens om detta (vilket jag tro att ni kan, kommunikation kallas det) så får ni nog göra er av med hästen, för om din morsa börja klaga att den mängden mat hästen behöver är för dyrt så ska man nog inte ha häst...

Ta inte det fel, av ditt inlägg har jag fått uppfattningen om att du är seriös, vill din häst det bästa, öka maten osv men att din morsa är "problemet"...

milly skrev:
Nu ser jag ju vad hästen får i dagens läge...Mycket mat men problemet är PROTEINBRIST. Du skulle byta ut oljan och betforen mot SOJAMJÖL om din mamma inte vill köpa lusern... Soja måste hon väl kunna gå med på! Blir inte dyrt alls att ge hästen 4-5dl om dagen, vilket skulle göra susen, tror jag.

12kg hö = 74.5 mj/ 300g smbrp
3kg havre = 27mj / 250g smbrp
300 gram soja (5dl) = 3.5mj/ 115g smbrp
105mj/ 665g smbrp kvot 6.3 :idea:

Jag får sätta mig ner imorrn och försöka prata med mammsen lugnt och stilla. Vi ska ju som tur va flytta snart och då kommer vi ha foderbutiken 50 meter bort så då kan jag gömma det jag själv köper hemma :p.

Vad är det för häst då?

Och Milly du har säkert rätt...

Men 3 kg havre låter mycket iaf för mig..

Tycker det låter som att det är grovfodret som är problemet..

Tro mig jag har försökt göra det men som sagt som jag skrivit förut tror inte mamma på uträkningar. Det blir asså bråk när vi pratar om det här och hon blir ibland så arg att det blir hot om att sälja hästen. Då kniper jag ju käft, men nu tänker jag f*n inte ta det här längre. Ska denna häst blir häst nångång måste hon ju få den mat hon behöver.

Daniela skrev:
Vad är det för häst då?

Tycker det låter som att det är grovfodret som är problemet..

Det e ett fullblod på 160 cm.

Det e grovfodret som är det stora problemet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 013
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 327
Senast: Nixehen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka