Jag vet inte hur vi ska göra...

Mischmasch

Trådstartare
En familj som vi brukar umgås väldigt mycket med har gått och skaffat valp. En söt liten Tibetansk Terrier.
Igår var dom hit för första gången för att våra hundar skulle träffas.
Problemet är att våran hund är hundrädd, har haft stora problem efter hundmöten som jag har lyckts träna bort efter 4 år :crazy: och vill inte leka utan helst ligga i fåtöljen och sova.
Valpen är ju precis tvärtom, ett riktigt yrväder som kastar sig över min hund och vill leka.
Och resultaten är ju inte särskilt lyckat :smirk:
Min hund blir rädd och skäller. Valpen har svårt att förstå vad som menas (tills min hund hugger till.)
Och alla "goda råd" haglar över en :smirk:
Eller snarare min mammas och den andra mammans goda råd. "Låt han inte bli inträngd där" "Släpp lös dom och låt dom "göra upp"" "Dom kommer knappast ha ihjäl varandra *hohoho*" " Börjar dom slåss är det bara att slita tag i bakbenen" och blablabla.
Sen ligger min hund och vilar i sin fåtölj när den lilla valpen försöker hoppa upp. Självklart blir min hund riktigt sur och ska försvara sig och sin stol. Och då går jag emellan för att putta undan valpen.
Men det skulle man tydligen inte göra för "Jag har minsann läst i en bok att man aldrig ska gå emellan två hundar" :mad: Jag skiter i vad som står i alla jävla böcker. Jag har testat det och det har inte funkat så nu kör jag efter min teori. Och det är att jag som flockledare ska ta hand om alla främmande hundar. Min hund ska inte behöva ta det ansvaret att jaga iväg dom.
Men så klart är det ingen som lyssnar. Utan dom tar på hundarna koppel och går ut på gräsmattan. Och sen sätter dom sig bakom hundarna så valpen får hoppa på min som får ta hela smällen själv.

Och det känns så jävla kränkande när dom tror att dom vet bäst och kan allt. Och att allt som står i hundböckerna är Guds lag :bow: Det är min hund och jag som är ute och promenerar med honom och alltså får ta hand om honom när han blir helt hysterisk vid hundmöten. Jag har jobbat med det i så många år nu och äntligen fått det att fungera. Genom att gå saaakta förbi, låtsas som det regnar och alltid gå emellan om det kommer lösspringande hundar. Och jag blir så jävla rädd att dom ska rasera allt bara för att visa sig duktiga.

Den andra familjen har tydligen en fd. bhk-instruktör som granne. Som dom vill gå dit med båda hundarna och rådfråga om hur vi ska gå tillväga. Men jag vill inte för jag vet att dom kommer att svälja allt hon säger med hull och hår. Dom har itne ett uns av kritiskt tänkande! Bara för att man har varit instruktör på brukshundsklubben så betyder det inte att man kan och vet allt och alltid har rätt :mad: Nu kan hon säkert säga massa vettiga saker men jag vet ju att dom går på tipsen även om dom inte är särskilt vettiga.

Som ni kanske märker är jag måttligt upprörd :mad: :smirk: En annan av kvällens kommentarer "Det är ju bättre att valpen biter våran hund än någon dyr utställnigshund" Tror jag skulle flyga i taket. Min hund är minsann lika mycket värd som någon annan hund.. :cry:

Så ner till pudelns kärna nu. Hur ska vi göra nästa gång dom träffas?
 
Måste de träffas och umgås om de inte trivs ihop? Jag stänger hellre bort eller kopplar mina hundar om det är någon som är "elak" mot de. Fattar hundägaren inte själv att deras hundar är störande så får man ju själv agera liksom. För det gör ju inte de... :mad:

En Tibbe är ju heller ingen hund som backar om det hettar till och vem vet om den har rätt uppfostran från valplådan så att den ger sig?

Du gör helt rätt som puttar bort valpen.
 
Fan vad irriterande. :mad: är det din hund eller familjens?

Jag skulle bestämt ha sagt ifrån att de får träffa en annan hund att leka med för min hund mår inte bra utav detta. Eller om man nu måste vara intruktör för att få dom att lyssna så kontakta själv en instruktör som kan stå på din sida.
 
Jag håller med de andra, varför ska hunden tvingas att umgås med en hund som den inte trivs med? Det är väl en sak att man möter hundar när man är ute, men om hunden är hemma kan den väl få vara ifred om den inte trivs med andra hundar?
 
Nu har dom ju just fått hem den men du kanske menar om den fått rätt uppfostran från modern?

Problemet är att vi som sagt umgås mycket och verkligen vill att hundarna ska kunna vistas i samma rum utan kalabalik.
Och min hund har inga problem att umgås med andra hundar så länge dom är lugna och håller sig på sin kant. Men som jag har förstått det så är Tibetanska Terriers ganska livliga även som vuxna, eller?
Sen var det ju första gången dom träffades så man kan ju hoppas att det löser sig.

Men det jag undrar mest över är om jag "tänker rätt". Att min hund inte ska behöva försvara sig själv utan att jag ska gå emellan istället. Och hur ska jag beté mig :confused: Ska jag så fort min hund bli rädd knuffa undan valpen, eller ska jag försöka "medla" mellan dom?
 
Från början var det familjen men nu står jag som ägare, det är jag som tränar honom, tar hand om honom och så vidare.. Och jag ser det som att han är min hund och att jag bestämmer. Men i sånna här situationer håller inte mamma med för hon har minsann haft hund när hon är mindre och vet hur det ska gå till blablabla.. Ibland är det skit att inte vara vuxen för då skulle dom respektera min åsikter mer :cry:
 
jag hade velat skriva - lägg ner projektet...

men det verkar mer avancerat än så.

Först och främst så blir faktiskt de flesta äldre ensamhundar besvärade av valpar till att börja med. Min labbe kryper ur skinnet och vill bara försvinna...
I december fick jag hem min valp och labben har ignorerat henne i ett par månader, morrat om hon har kommit för nära och hela tiden gått undan. Vi har inte på något sätt lagt oss i, förutom när det gäller att ta bort valpen (labbedamen är trots att 13 år...), nu 6 månader senare kan valpen ligga en liten bit ifrån utan att det gnisslas en massa, men det är fortfarande en bit kvar.

"göra upp" osv tror jag inte på i detta läget, en valp ska inte behandlas så av en äldre hund, den kan skadas för livet, likaså din hund. Har varit med om andr weimaranerägare som släppt sina vuxna hundar, vilka har tryckt ner Loka till tåspetsarna, varenda gång har jag fått slänga bort den äldre hunden, trots att min valp ligger och blottar hela underredet. Det sätter spår, hon är också osäker och jag skyddar min hund precis som du, så det där med att "visa vem som bestämmer" osv är ingen gyllene regel...

Ge det lite tid och låtsas som det regnar.. Svårt att säha, vi kan ju inte se exakt hur din hund beter sig...

MVH E
 
Tack för ditt svar, känns bra att få lite medhåll. För vi har just pratat med en annan "hundkännare" (instruktör m.m.) som tyckte att vi skulle få låta dom sköta det själva. Låta valpen få hoppa på min hund så han fick säga ifrån o.s.v.. :smirk:

Tror jag ska föreslå att vi har dom kopplade nästa gång så dom får bekanta sig lite på avstånd, låter det bra?
 
Jag skulle låta hundarna göra upp faktiskt, inte blanda mig i...för jag inbillar mig att hundarna får dåligt självförtroende om de inte anses sig kunna ta vara på sig själva och vi lägger oss i i onödan...för det är ju inge slagsmål eller så dom hamnat i..

Sen håller jag även med nån annan som sa att vuxna hundar tycker valpar är pest o pina :crazy:..det tog nästan 3 år innan min gamla tik accepterade min "valp"
 
Men jag tvivlar på att min hund klarar av situationen. Inte utan att bli rejält uppjagad. Och det vill jag inte heller att han ska bli för han har hjärtfel och blir lätt "förlamad" då :crazy: Så jag vill inte ha valpen springandes efter honom...
 
Men jag tror inte att du som "ledare"klarar av en sån situation...enda alternativet är ju då att inte låta dom träffas övht...vi är som nån annan sorts ledare människa/hund mot hund/hund.....en del saker är svåra att påverka och jag tror enda sättet för valpen att acceptera är att din hund säger ifrån.......
 
Som människa kan man faktiskt göra stor nytta i en sådan här situation. Man är flockledare på en helt annat sätt för en hund än vad man är för en häst.

Jag ser ingen som helst mening med att låta två hundar göra upp. Varför ska de göra det om jag redan från början kan göra klart för båda vad som är tillåtet och inte. Jag kan hålla med dig om att det i vissa fall är onödigt att lägga sig i, men då handlar det om en vuxen, trygg och självsäker hund som uppfostrar en valp. Är den vuxna hunden inte trygg nog i sig själv är det hundägarens skyldighet att gå in och stödja sin hund. Tids nog kanske denne blir stark nog att säga ifrån själv, men innan dess får man hjälpa sin hund att freda sig. Det ger dem inte dåligt självförtroende utan skapar trygghet. Hunden kommer att känna att den kan lita på sin människa och att människan reder ut de situationer hunden inte själv klarar av.

Det här är en sak som egentligen inte alls är svår att påverka om man gör det på rätt sätt. I mitt hem är jag kung och det är jag som bestämmer hur alla ska umgås. Vill jag inte att en valp ska studsa runt på min hund så talar jag om det för valpen. Vill jag inte att hundarna ska leka inne får de veta det också. Mitt hem, mina regler och hundarna lär sig det förvånansvärt snabbt. Hundar som inte är helt säkra på hundspråk lär sig dock ingenting av att göra upp.

En hund funkar inte så att den tappar självförtroende bara för att man själv tar kontrollen över situationer. Det beror helt på hur det görs. Däremot kan en hund tappa självförtroende om den ställs inför en situation den inte klarar av.
 
Men det jag undrar mest över är om jag "tänker rätt". Att min hund inte ska behöva försvara sig själv utan att jag ska gå emellan istället.

Absolut! Du har helt rätt, självklart ska Du hjälpa Din hund i detta läge. För att rädda relationen mellan dig och din hund så ska du alltid hjälpa din hund i en situation som han inte klarar själv eller tycker är mkt jobbig. Som t ex i mötet med denna valp.

Nu är det alltid svårt att råda hur man ska göra med hundar, då man aldrig träffat dem eller vet hur de agerar. Men om din hund nu är osäker vid mötet med valpen så ska du berömma honom när han säger ifrån till den lilla. Men så får du även hjälpa honom med att få bort valpen om det behövs.

Ska aldrig någonsin låta hundar "göra upp". Möjligtvis så kan de få reda ut lite rang om de ska bo ihop, men absolut inte bara för att två bekanta vill att deras hundar ska kunna fungera ihop.

Det är din hund och jag hoppas att du kan stå upp och tala om att det är du som avgör vad din hund ska utsättas för.

Lycka till!
 
JAg fattade det som att denna valpen skulle vistas mycket hos den "osäkra" hunden...skall man då passa på tå för att det skall funka om man nu är rädd om sin hund?? eller skall man helt enkelt inte låta den hunden träffa en valp??

Om jag var så rädd om min osäkra hund så skulle jag välja antingen att dom fick träffas och den äldre hunden få säga sitt, eller så skita i att låta dom övht träffas(eftersom dom inte bor ihop) Varför vara överbeskyddande om man inte behöver det?? en valp är en valp...fort den får chansen kommer den att söka upp "den mystiska" hunden den inte FÅR träffa...hästar o hundar är nog ganska lika där ändå...jag skulle aldrig kunna förbjuda en häst att gå fram och inspektera en främling...visst kan jag det med min hund, men bara så länge jag har ögonen på dom.
 
man KAN göra massa...

Men om man ser det från valpen synvinkel så är det inte bra att den "tuktas" av en osäker hund, då kan valpen blir osäker, det vill vi inte.

Jag är starkt emot hundmöten i koppel, om situationen redan är laddad och trängd kommer den blir ännu värre, ett kopplat tillstånd är inte naturligt för en hund, hur mycket vi än vill få det till det.

Du får helt enkelt förklara för alla inblandade vilka risker detta hundmöte innebär, med rädslor, hjärtfel osv inräknat. Jag menar, vem släpper in sin dotter till Thomas Flick?? Du släpper inte din hund med valpen, end of story...

//E
 
Nu har fom träffats igen och det gick mycket bättre den här gången! :love:
Först träffades dom utomhus på framsidan, bägge två kopplade. Valpen var mycket lugnare idag. Dom nosade lite på varandra och när min hund blev lite osäker ställde han sig bakom mig.
Sen tog vi in dom och satte oss och fikade. Då hoppade min hund upp i knät och satte sig där. Sen när valpen kom och försökta ställa sig på bakbenen och nosa så knuffa jag iväg honom (precis före/samtidigt som min hund högg ifrån.) Oj, vilken elak människa jag var enligt mammma :smirk: Men jag vill att min hund ska vara fredad i mitt knä.

Sen tyckte mamma att min hund skulle leka med valpen vilket jag tycker är helt upp till honom om han vill eller inte :mad: Men hon gick och hämtade min hunds leksaker och började busa med dom med valpen. Min hund blev lite orolig och när valpen satte igång att rejsa och skutta runt ute på gräsmattan så började min hund skälla.
Men jag tog in han innaför glasfönstret och satt där och lugna ner honom.
Tycker inte det var så smart idé att ge dom leksaker att konkurrera om. Särskilt inte leksake som tillhör den ena hunden.. :smirk:

Nåja, sen for dom hem och jag är ändå väldigt nöjd med "träffen". Dom ska komma igen om några dagar så vi kanske kan ut i skogen en sväng :bump:
 
Skogen är ett bra ställe, låt hundarna bekanta sig med varandra på neutralt område och UTAN koppel.
Din hund är vuxen och kommer nog att så småningom tufsa till valpen när den har vuxit på sig lite. Innan dess kan valpen förmodligen gå ganska hårt fram med den vuxna hunden utan att få mothugg.
Din hund bör få vara fredat i sitt hem det inbegriper ditt knä och hans leksaker att försöka busa upp en främmande valp med din hunds leksaker är att be din hund att ta fram vaktinstinkten.
Låt hundarna få lära känna varann på neutral mark och om den kommer hem till er kan ni väl skilja på hundarna så att din hund som inte gillar hundkompisar får vara i fred.
"Mitt hem är min borg" är ett ordspråk som passar i detta fall.
Kräver ni att er hund ska acceptera en annan hund på sitt territorium för snabbt, speciellt om den är osäker, kan sluta med ett rejält hugg från er hund om den känner sig trängd.
 
men det e väl din hund??
då e det helt upp till dej hur du ska göra...jag hade tagit bort min hund därifrån om den anndra skulle komma över....
 
Man måste inte nödvändigtvis 'gå på tå' för att det skall fungera. Det är däremot inget fel i att understödja den ena hunden och gå emellan två hundar. Så fungerar det i en flock.
 
Vars har du tänkt att jag ska ta honom? Han går inte att stänga in och jag vill ju också umgås med dom. Nu verkar det ju ändå lösa sig. Får se hur det fortskrider, håll tummarna!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 598
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp