Jag vill börja måla!

Piek

Trådstartare
Under en sömnlös natt kom jag på att jag skulle vilja måla lite tavlor! Men jag har aldrig målat med annat än vattenfärg på papper...
Så allvetande buke vad behöver jag? Vilka färger ska man använda? Vilken storlek ska man ha på dukarna i början för att inte ta sig vatten över huvud? Vad ska man ha för penslar? Vart hittar man saker till ett bra pris? Tänk att jag är total nybörjare haha ge mig alla era konstnärliga tips :D
 
Jag började med olja, en lätt färg att hantera och du får en fin struktur i bilden. Brukar gå att köpa ett startset inklusive penslar o dyl på närmaste välsorterade bok- och pappershandel. Jag målade på duk eller pannå.
 
om du inte har bra tålmod skulle jag välja akryl. Finns i massa färger, billigt och torkar fort (lätt att måla över)
 
Under en sömnlös natt kom jag på att jag skulle vilja måla lite tavlor! Men jag har aldrig målat med annat än vattenfärg på papper...
Så allvetande buke vad behöver jag? Vilka färger ska man använda? Vilken storlek ska man ha på dukarna i början för att inte ta sig vatten över huvud? Vad ska man ha för penslar? Vart hittar man saker till ett bra pris? Tänk att jag är total nybörjare haha ge mig alla era konstnärliga tips :D
Det beror på...

Oljefärger kan ibland ha lösningsmedel som olja och terpentin - vilket betyder att de inte är lämpliga om du ska sova i samma rum som du målar i. Däremot ger de en bra målarkänsla och är ganska förlåtande. (Sedan jag slutade måla har det kommit vattenbaserade oljefärger, men de kan jag inte uttala mig om). Penslarna kan inte tvättas med vatten. Terpentin bör inte hällas ut i avloppet utan lämnas till återvinningen.