Jag vill börja måla!

Piek

Trådstartare
Under en sömnlös natt kom jag på att jag skulle vilja måla lite tavlor! Men jag har aldrig målat med annat än vattenfärg på papper...
Så allvetande buke vad behöver jag? Vilka färger ska man använda? Vilken storlek ska man ha på dukarna i början för att inte ta sig vatten över huvud? Vad ska man ha för penslar? Vart hittar man saker till ett bra pris? Tänk att jag är total nybörjare haha ge mig alla era konstnärliga tips :D
 
Jag började med olja, en lätt färg att hantera och du får en fin struktur i bilden. Brukar gå att köpa ett startset inklusive penslar o dyl på närmaste välsorterade bok- och pappershandel. Jag målade på duk eller pannå.
 
om du inte har bra tålmod skulle jag välja akryl. Finns i massa färger, billigt och torkar fort (lätt att måla över)
 
Under en sömnlös natt kom jag på att jag skulle vilja måla lite tavlor! Men jag har aldrig målat med annat än vattenfärg på papper...
Så allvetande buke vad behöver jag? Vilka färger ska man använda? Vilken storlek ska man ha på dukarna i början för att inte ta sig vatten över huvud? Vad ska man ha för penslar? Vart hittar man saker till ett bra pris? Tänk att jag är total nybörjare haha ge mig alla era konstnärliga tips :D
Det beror på...

Oljefärger kan ibland ha lösningsmedel som olja och terpentin - vilket betyder att de inte är lämpliga om du ska sova i samma rum som du målar i. Däremot ger de en bra målarkänsla och är ganska förlåtande. (Sedan jag slutade måla har det kommit vattenbaserade oljefärger, men de kan jag inte uttala mig om). Penslarna kan inte tvättas med vatten. Terpentin bör inte hällas ut i avloppet utan lämnas till återvinningen.

Jag skulle prova akrylfärger om jag var du. Med dem kan du både måla mer pastost (som med en oljefärg - färgen direkt ur tuben) eller som en akvarell/vattenfärg (tunna ut färgen med vatten eller olika typer av akrylmedium). Penslarna går att tvätta med vatten (stort plus). Minuset är att många upplever färgerna som "plastiga" (vilket de är) och de torkar fort. Går att måla både på duk och tjockare papper.

Många pappers-/bokaffärer och alla konstnärsmaterielbutiker har nybörjarset med allt du måste ha för att komma igång.
 
Jag vill också börja måla! Men vad gör man med alla sina alster sen...slänger? :eek: Känns lite trist att kasta dem men jag kan ju inte ha hela lägenheten full med tavlor heller...

(Jag har ingen förhoppning om att det kommer bli några fantastiska mästerverk :p)
 
Jag vill också börja måla! Men vad gör man med alla sina alster sen...slänger? :eek: Känns lite trist att kasta dem men jag kan ju inte ha hela lägenheten full med tavlor heller...

(Jag har ingen förhoppning om att det kommer bli några fantastiska mästerverk :p)

Ge bort som julklappar till familj och vänner? :)

Annars med tanke på att det går att måla över med vissa färger så kan man ju spara tavlorna man inte är nöjd med och sedan förbättra dom när man känner att man blivit duktigare, och efter det ge bort dom/sälja om man tycker de är dugliga för det då!
 
Jag vill också börja måla! Men vad gör man med alla sina alster sen...slänger? :eek: Känns lite trist att kasta dem men jag kan ju inte ha hela lägenheten full med tavlor heller...

(Jag har ingen förhoppning om att det kommer bli några fantastiska mästerverk :p)

Målar över dom! :D
Kan kännas lite hårt, speciellt i början, men ju fler som du målar desto bättre blir du så varför slänga bort en duk?
Fungerar lite sämre med olja då en måste vänta så fruktansvärt länge på att det ska torka, men använder du akryl så är det bara att lägga en ny basfärg och börja om.
"Kill your darlings" sa mina konstlärare ofta, och det är nyttigt att göra iallafall då och då. Annars är det lätt att alla alster, oavsett snygghet, blir lite heliga och en vågar inte testa på nya sätt att skapa och därmed utvecklas långsammare.
Blir du extremt nöjd med en målning är det ju bara att sparar den och börja måla på en ny duk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor. Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att...
Svar
19
· Visningar
2 114
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 807
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp