Jag vill inte frysa!

Maris_

Trådstartare
Snart är ju vintern här och det blir allt kallare och kallare. Jag har redan börjat frysa. Tänkte be om era bästa tips på hur man slipper frysa när man håller på med hästarna!

Tips om tex speciella långkalsonger, hur man inte fryser om händer och fötter, bra jackor, overaller osv osv osv mottages tacksamt!

/ Maris

Sv: Jag vill inte frysa!

smart tråd! Också intresserad...frös så in i * igår! Men tänker att luftigt och vindtätt, kanske många lager måste vara bra...men det känns så osmidigt i stallet! men en fleeceluva under hjälmen är jäääkligt skönt när det är kallt!

Håller med Nora. Fleeceluvan under hjälmen är ett måste! Rejäla fodrade vantar. Varma stövlar. "Lager på lager" när det gäller tröjor och jackor. Det kan kännas lite klumpigt, men hellre det än att frysa ihjäl sig ute hos hästen.

Jag kör långkalsonger a'la Helly Hansen och utanpå dem ett par thermoridbyxor. Inga vanliga ridbyxor emellan alltså. Det blir varmast så.
Sedan har jag långa rejäla sockar och stövlar eller skor (jag har dock problem med att jag fryser om tårna, skulle vilja skaffa snowjoggers men har inte hittat sådana)
Fleecetröja och tjock ridjacka är ett måste, sedan har jag en fleecekrage också och mössa. På händerna kör jag 3-fingersvantar för de är varmast. Ska dock vara sådana som är hela inuti, inte med fingrar i.

Senast ändrad:

Jag kör med HH långkallingar, strumpor i ren ull ibland ragg eller jägar sockor över om jag har mina stövlar.
Sen thermobyxor över det, jag har westernsadel så jag kör med vanliga thermobralls.

Underställs tröja från HH, en långärmad top sen stickad ulltröja under dunjacka, ska jag rida brukar jag byta till en skidjacka och sen byta tillbaka.
Fleecefodrade skinn hanskar från gekås och sen fleece luva med ett hål framtill men nu hittade jag på jula "rånarluvor" med bara hål för ögonen och munnen, sån ska jag köpa för jag fryser jämnt om näsan :)

När det är vinter har jag: vinterjacka, långärmad tjocktröja, t-shirt, ibland även tunn långärmad, 2 par långkalsonger, hängsletermobyxor, ridstrumpor, raggsockor, vanliga strumpor, graningestövlar, vanliga fingervantar med lovikkavantar över (tumvantar), mössa.
tunn mössa under ridhjälmen. Rumpvärmare på sadeln.
Fryser värst om tår och fingrar, inte när jag håller på i stallet och mockar och pysslar, utan mer när jag rider. Man får gå av och leda hästen ibland...

Jag har thermoridbyxor med varma longkalsonger under. Ullstrumpor eller raggisar i vinterridskorna. På överdelen har jag långärmad t-shirt, tröja, fleecetröja och väst. Är det riktigt riktigt kallt en varm jacka. Fleecehuva under hjälmern och varma handskar. Men ska införskaffa sånna trefingersvantar inför vintern iår!

Eftersom att jag är lektionsryttare, och sköthästryttare så har jag inte så mycket kunskap om varma vinterkläder...
Men en sak vet jag, att 2 nummer förstora vinterridstövlar med helly hansen sockor i, då fryser inte ens jag :bow: :bow: Har aldrig frusit om fötterna med den kombinationen :bump: Annars fryser jag jämt om fötterna :crazy:

Jag hade filtstövlar några gånger i vintras när jag var ute och red, lite stora och typ tre sockar i. Minns inte att jag frös så mycket... Är det någon som rider med trästigbyglar? Blir det varmare om fossingarna då? Och den där rånarluvan med bara ögon och munhål låter lockande...har drömt om en sån många gårnger när jag är ute och rider!! Men blir den inte typ blöt och sedan kall av näsutandningarna? eller så får man tejpa igen nästan..haha! :bump:

På vintern har jag:
Långisar från HM lr nått sånt
Ridbyxor
Thermobyxor
Shortchaps eller ridstrumpor (självklart under thermobyxorna)
Tjocka ridskor som är lite för stora så jag kan röra på tårna och tjoocka strumpor i skorna
Långärmad tröja, över det en stor t-shirt och sedan en ull tröja med dunjacka över
Varmt det :D

Tjocka sulor på skorna hjälper mycket och militärens grå, knälånga strumpor är bra men annars riktiga yllesockar plus strumpor förstås.

Underställ från Craft, ett par lite rymligare ridbyxor än på sommaren samt täckbyxor om det är riktigt svinkallt.

Ja, underställströja, collegetröja, tjock fleece och täckjacka.

Inne i stallet brukar jag ha fingervantar, ev dubbla och när jag rider trefingervantar, ibland fingervantar under trefingervantarna.

Det gäller att hålla igång hela tiden så blodcirkulationen hålls igång.
Värst är när man ska hålla på med vatteneländet på vintern och inte kan ha vantar på sig.

Sen när man rider så kan man ju släppa stigbyglarna iaf när man skrittar om det är skitkallt och tänka på att bara hålla lite i tyglarna så att man inte sitter i samma grepp hela tiden om man tex skrittar på lång tygel. Sen tycker jag det är varmare att rida utan sadel men med täcke på för då kan man slappna av mer och hästens muskler värmer igenom!

Jag bryr mig inte så mycket hur jag ser ut när jag rider ut på vintern kan jag säga för snygg blir man sannerligen inte i alla dessa kläder!

Bruna nubuckstövlar med lamullsfoder :love: frös inte om fossingarna en enda gång förra vinter, trots -25 grader :D

Tre fingervanatar är inte heöt fel heller. Var lite skeptisk i början, men de funkade hur bra som helst.

det bästa för att inte frysa om fötterna är iallafall att ha rejäla sockor typ ylle på sig. absoulut inte vanliga bomullsstrumpor, de gör snarare att man fryser mer.

sen underställ från typ craft eller helly hansen, täckbyxor om det är riktigt kallt

sen en fleecetröja eller collegetröja ibland en väst och så varm jacka över

samt mössa och varma vantar.

Rör på dig hela tiden så fryser du inte!

Och har man inte upptäckt att fötterna är frusta så känner man det verkligen då man hoppar av hästen lite oförsiktigt! ajajaaj vad det gör ont...

En tränare som jag red för för många år sedan hade någon fantastisk annordning med värme slinga i sina stövlar när hon undervisade i kallt ridhus på vintrarna. Alltså batteri värmda stövelvärmare. Hon hade själva aggregatet runt magen och sen gick värmarna med slinga ner i stövlarna. Ångrar i dag att jag inte tog reda på detaljerna runt det hela - det funkade fantastiskt enligt tränaren!

Det bästa mot frusna tår är vintergummistövlar. Alltså gummistövlar med yllefoder. Det finns sådana med löst foder som man kan ta ur och torka och sådana där fodret sitter fast. Jag har den sistnämnda sorten och använder stöveltork till dem. Med dubbla sulor och yllesockar i så fryser jag inte ens om det är -30 och jag suttit i rockarden en timme. Tyvärr funkar det inte att rida med dem, de är för breda för att få plats i stigbyglarna.

I övrigt är lager på lager som många skrivit det bästa. Fodrade skinnhandskar är varma.

O jag som tyckte jag köpte nån storlek för stora ridskor i somras tog på mig ullstrumpor o inte gick de o vicka på tårna där inte! Inte med raggsockar i heller... Får panik när de inte går o röra tårna! Så blir väl o köpa några andra skor ja kan ha i vinter o PROVA med tjocka strumpor i innan oxå kanske! :D

Tack för alla tips!

Mina bäst tips är en varm mössa, det är guld värt tycker jag! Även en sjal eller liknande så att man är varm om halsen.

Jag fryser lätt om fingrarna (rökare...) och har ibland köpt små värmepåsar som man skakar och stoppar i vantarna. De är guld när det är riktigt kallt och man ska hålla på och spänna täcken osv och annat pillgöra. Har köpt dem på en jaktaffär, men tror att även tex claes olsson har dem.

Funderar på att köpa en overall, har sett en på B*rjes, min pojkvän har en overall som han har i stallet på vintern och han fryser nästan aldrig i den.

/ Maris

FÖrra året köpte jag ett par Goretex kängor och sådana där termo shortchaps eller vad de heter..guld värt är det i alla fall..Frös inte alls om fötterna förra vinern och då hade jag provat sådana där vinterridstövlar och allt...förfrysna tår är inte kul...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
293
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
357
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 152
Senast: Claraclara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V