Jag vill inte frysa!

Sv: Jag vill inte frysa!

långkallingar, tunn polo o sen nån tröjja över de, för stora skor +sockar, vanliga tumvantar, fleece unde hjälmen o så en overall :)
(smidigare än jacka+byxor)
e de rikitgt kallt så blir de ett par byxor över kallingarna o sen en tröjja till.. allternativt en jacka över hela kitet.. men då e man bra inpackad :rofl:

Jag har långkalsonger, tror HH men kommer inte riktigt ihåg, ridbyxor, t-shirt, långärmad tröja, knästrumpor (eller ull-strumpor) förstora skor (som nu passar bra så ja måste köpa nya), och en overall över alltihopa... PLUS, en vägverketsväst, fodrad reflexväst. Eh... ja har typ strl 39 o den är i strl 56 (!!!!!!!!) :eek: Overallen älskar jag. E dragkedja längst benen, från längst ner o upp till höften :love: dvs man behöver inte jobba i stallet i den o den e lätt o ta på o av. Däremot oduglig att rida barbacka i :smirk: . Man bara glider omkring o de krävs balans. De är ingen ridoverall utan en skoteroverall om ens de. Halt är de iaf.

Nu läste jag INTE igenom alla de andra svaren du fått så jag kanske upprepar vad någon annan sagt....

Ett tips för att inte frysa/frysa mindre om FÖTTERNA när man RIDER är att släppa dom ur stigbyglarna så fort man skrittar... Det hjälper mycket!!
Iaf för mig. Då är de inte SPÄNDA inne i de kalla stigbyglarna...

Se till att ha TJOCKA sulor på skorna/stövlarna som du har och HÅLL TORRT i dom!

För att inte frysa om fingrarna ska man RÖRA på dom så mycket man bara kan... fingergympa alltså... Och försöka ha VANTAR istället för handskar!! Fingrarna behöver värme från varandra och ska inte separeras. Så rör på fingrarna!!! och spänn dom inte!

Jag brukar alltid frysa om KNÄNA och ovanpå låren när jag rider och har då ibland hittat på att man kan lägga varma skydd av något slag INNANFÖR ridbyxorna (självklart har jag långkalsonger OXÅ!) BARA över just knäna och låren... Tygbitar av nån slags varmare tyg... (:angel: vad gör man inte för att INTE fryyysa??)
På så sätt slipper man packa på en MASSA långkalsonger bara för att man fryser så mycket JUST där! :D

Hoppas vi klarar vintern... :crazy: jag fryyyser också redan... :angel:

mitt bästa tips är att ha varmt på sig på fötterna. jag har alltid frusit om fötterna fram tills förra året då jag köpte de här bruna mocca ridstövlarna på hööks...de var fruktansvärt dyra men mycket prisvärda, jag fryser aldrig om fötterna numera=)...

Tjocka mysiga fleece tajts och långärmad t-shirt är obligatoriskt.
Minst ett lager, annars två. Termoridbyxor är bra, men skoteroverall är ännu varmare.
Plast stigbyglar! Inte snyggt men det gör skillnad.

Händerna är mitt största bekymmer :crazy:

Det basta tipset jag har ar att inte ha tub-sockor pa fotterna. Tub-sockorna haller fukten inne och fukten kyler ner fotterna.
Kop istallet sockor for skidakare, eller snowboardare i en sportbutik...eller jagarsockor.
Dessutom ska du forsoka hitta ett par raggsockar i marino-ull, for de sticks inte, och de ar hur varma som helst!!

Det verkar som om det bästa tipset vore att flytta till Norrland, för uppenbarligen har vi mycket bättre kyla här :)

Vanligtvis rider jag i bomullsridbyxor med långkallingar under (såna som andas), ärmlös polo, ylletröja och täckjacka ("dunjacka" från Hööks), Mountain Rider-skor med yllesockar samt skidhandskar.

Det duger fint tills det är runt -18 i alla fall, sedan får man vackert gräva fram termobyxorna och ta på sig en tunn långärmad tröja också...

Fast nu är mina Mountain Rider-skor döda, och jag får inte ner några yllesockar i jodpursen... Det kan nog bli lite kallt, och halt :crazy:

Ett par graninge kängor och tjocksockar håller fötterna varma. :)
jag brukar även ha dunjacka med en fleece tröja under..

detta håller värmen rätt bra, fast nog huttrar jag när det är -25 ändå.. hua ;)

sanwan skrev:
Det verkar som om det bästa tipset vore att flytta till Norrland, för uppenbarligen har vi mycket bättre kyla här :)
Det har du helt rätt i. Har aldrig frusit så mycket under ridturerna som sen flytten till Skåne. Fuktig rå kyla runt nollan känns kallare än -20° högre upp i landet.

Här är det thermoridbyxor och regn/vind-täta andasjackor som gäller och ordentligt varmt under.

Inom islandshästeriet (som jag sysslar med) finns svängda säkerhets-lättmetall-stigbyglar (i många fräcka färger dessutom ;)). De är kanon, kyler inte fötterna som vanliga metallstigbyglar gör.

Gubben min som kommer från norra Nordnorge och verkligen är van med kyla, fryser som bara sjutton här nere. Han har fotstorlek i proportion till sina 196cm och platsar inte i lättmetallstigbyglarna, däremot älskar han sina tåvärmare. Det är en teddyfodrad tåhätta av bävernylon att sätta fast på stigbygeln, värmer tårna förvånansvärt bra.

På 70-talet när jag red, fanns inte thermobrallor och många andra värmande material. Då stickade vi benvärmare och drog på över ridbyxorna, red i sk skoterkängor med filtsocka innuti eller drog en tjock raggsocka över stöveln/skon. Det funkade bra det med :) .

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
293
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
357
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 152
Senast: Claraclara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Ridskoleryttare