Jag vill också ha problem!

Ska fundera lite på saken.

Nja, det hade kanske inte varit en utmaning så direkt men det är ju alltid lite spännande med miljöombyte. Men visst, där är nog inget jag kan hitta på med hästen som hon inte går med på, hon verkar ju tycka att ALLT är kul.

Japp, det är ca 30 km till stan så det hade nog tagit mig åtminstone en hel dag att ta mig dit, sen ska jag ju hem också! :D Stranden ungefär samma avstånd.

Jo, konstiga djur! Och där har vi faktiskt något att träna på också för i somras botade vi hennes koskräck (fast det sitter nog kvar lite fortfarande), men getter och får tycker hon faktiskt är ganska läskigt.

Konster har vi några som vi övar lite men jag är inte särskilt duktig på detta så det blir bara "lätta" grejor. Nån som har lust att komma och lära oss? :D

Det var jättemånga superbra idéer, tack! :idea:
 
Köra in har jag velat göra länge, men har kasst med pengar så att köpa seldon och vagn känns väldigt avlägset... kanske kanske kan jag låna en stallkamrats grejor när hon har börjat köra in sin häst och skaffat saker. ;)
 
:crazy: Utmaningarna just nu är väl mest i ridningen då fast där handlar det mest om att få henne att lyfta bålen, vinkla sitt bäcken och bära bära bära.
Inget bråkande så att säga.
 
I ditt fall behöver du inte bekymra dig så mycket om utrustningen så här i början.
Ett par repstumpar runt hästens hals resp bål + ett par bitar mellan dom, så har du din sele. :)
Lite andra rep, slanor, lastpall etc går nog att hitta. Visst ja, ett par tömmar måste till. Där får vi inte fuska.

Ovanstående BARA för Dreamer! :)

LIA
 
Tack för tipset! Pratade med min stallkompis som är inne på körning och vi blev eld och lågor båda två! Jag ska ta och lägga lite pengar på att försöka hitta en billigare sele, hon hade lite kontakter att fråga också. Vagn får jag så småningom låna av henne! :bump:

Varför är just tömmar så viktiga? Några särskilda du rekommenderar?
 
Tömmar får aldrig gå sönder! Därför använder vi inte begagnade julklappssnören. ;)

Tömmar finns i väv, rep eller läder. Minst!
För körning i vagn, tycker jag lädertömmar är outstanding. Man får känsel och svikt på ett helt annat sätt än med dom övriga.
Rep gillar jag inte alls. Ligger dåligt i handen och känns allmänt otrevliga.
Väv är ett alternativ vid tömkörning, eftersom dom är mycket lättare än läder. Praktiskt, eftersom man går omkring en hel del och det inte blir så mycket av finsnickeri som vid uppsutten körning.

Rejält långa vävtömmar är nog att föredra. Dom skall räcka ordentligt bakom allt du kan tänkas vilja köra/släpa under inkörningen. Se till att dom är öppningsbara på mitten. I stökig terräng är det bra, om man inte har ett sling.

Fungerande träns/sidepull/e dyl förutsätter jag att du har. :)


Häftigt med din kompis. Bara massor med plus om man är fler som håller på. Både säkrare, roligare och effektivare. Till våren kan vi kanske få höra om lite race i skogen? :angel:

LIA
 
Hihi släpa på läskiga saker gör vi med men det är ngt som VERKLIGEN kan sluta illa (så därför håller jag än så länge i de läskiga sakerna så att jag kan släppa direkt). Har tagit med en asptopp från skogen en gång :D
 
Bar hästen hem den i munnen (som hunden)? ;)

Det är rätt att ta det pö om pö. Händer något otrevligt, måste man börja om från början, mer eller mindre.
Målet är ju att hästen (inte du heller!) inte skall uppfatta något som farligt eller läskigt. Hellre: Jaha, vad är det nu för skräp matte skall ha hem?

Kör på!

LIA
 
Jag tar trädet (nåja) under ena armen och tömkör hem på enhandsfattning. Dvs det släpar efter men hon behöver inte dra. Och det bekymrar inte det minsta, knatar på snällt som vanligt, stannar, svänger etc. Så det börjar väl bli dags för ngn form av släpa som hon drar (utan att den sitter fast). Använder mig av min tömkörningsgjord, tänkte stabilisera den med martingalen som ligger längst ner i skåpet så det lite mer liknar en brösta. Har tyvärr ingen sele att låna i stallet, för stora eller för små.

Finns en lagom vagn när vi kommit så långt, nästa år eller så. Måste testa henne rejält i ridningen först för att se att hon inte har ont i ischias längre, dvs inga panikreaktioner alls på den tiden, annars vågar jag inte köra.

Ponnyn har som sagt redan konstaterat att jag är knäpp så det går bra bra att hänga på vad som helst, trassla in sig i tömmarna osv. Ser mest ut som om hon suckar och tänker "nåja, hon växer upp förr eller senare". :rofl:
 
Ponnyn har som sagt redan konstaterat att jag är knäpp så det går bra bra att hänga på vad som helst, trassla in sig i tömmarna osv.

Haha, EXAKT så har det gått till för mig och min också! :D Det är därför vi inte har haft några större komplikationer med nånting, jag lärde henne redan från början att jag är fullständigt totalt "out of it". :D
 
Ok. Ett par tömkörningstömmar av väv har jag redan, det får gå med dem ett tag till då :)
Det ska bli jättekul! :bump: Återkommer såklart med rapporter! Tack för att ni finns! :bow:
 
du kan få hjälpa mig med min galning!!! :rofl: :cool:
Får gärna iaf tipsa mig via mail, alla tankar och sånt tas emot tacksamt! :smirk:
Lycka till med inkörningen!
 
:D Hade gärna kommit som ett skott till alla er som skriver då jag verkligen är utsvulten på lite nya utmaningar. Men ni bor lite långt bort! :crazy:
 
hehe.. ja, min pålle e väl inte nån riktig utmaning heller... längre... :) Men det hade varit jättekul att kanske skicka några mail ibland lr nåt... :crazy: :p
Fast du skulle ha skrivit det här för ett år sen eller nåt så hade du nog kunnat få en RIKTIG utmaning, gratis... ;) (nej, det var inte min pålle... :o )
 
Har du fler än en häst?

Om ja, så kan du ju prova att dirigera flera hästar samtidigt! Sedan kan du ta jobb på cirkus! :idea:
 
Jag gillar din inställning! :)

Skulle du ha tid med fler hästar? Även om du inte har råd med fler, borde det alltid finnas någon på nära håll, som behöver hjälp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 184
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: bobbbo
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp