Jaga vildsvin utan matning?

Nahar

Trådstartare
Jag vet ju att det finns en del jägare på forumet, så tänkte se om ni har några åsikter om vildsvinsjakt. Att det går att jaga utan att mata dem måste det ju göra, tänker jag, men finns det någon som gör det? Hur går det till? Hur är synen på matning bland jägare generellt?
 
Jag vet ju att det finns en del jägare på forumet, så tänkte se om ni har några åsikter om vildsvinsjakt. Att det går att jaga utan att mata dem måste det ju göra, tänker jag, men finns det någon som gör det? Hur går det till? Hur är synen på matning bland jägare generellt?
Vad jag förstått det som handlar matandet av vildsvin ofta som en avledningsgrej så dom inte är där dom gör skada plus att undvika svält osv. Jag har hört att dom absolut inte jagar vildsvinen i närheten utfodringen då dom ju inte skulle gå dit och då förloras vitsen med stödutfodring. Stödutfodringen har väl inte så mycket med jakten i sej självt att göra alls vad jag förstått.
 
Vad jag förstått det som handlar matandet av vildsvin ofta som en avledningsgrej så dom inte är där dom gör skada plus att undvika svält osv. Jag har hört att dom absolut inte jagar vildsvinen i närheten utfodringen då dom ju inte skulle gå dit och då förloras vitsen med stödutfodring. Stödutfodringen har väl inte så mycket med jakten i sej självt att göra alls vad jag förstått.
Oj! Som jag fick det berättat för mig så måste de matas för att kunna skjutas, för annars ser en dom aldrig. Alltså om en inte sitter och väntar vid maten.
 
Är det inte så att de är fredade vid utfodringaplatser?

De jag känner jagar vildsvin med hund eller på pass.
 
Det finns två olika skäl att mata vildsvin, det ena är rena foderplatser där grisarna är fredade (alltså inte får skjutas) och det andra är åtlar där man skjuter grisarna.

Syftet med foderplatser är att locka bort dem från t.ex. grödor som växer, samtidigt som man bedriver skyddsjakt på fälten för att skrämma bort dem ifrån mjölkmogen vete.

Åtlarna jagar man vid resten av året, när man inte riskerar att skrämma ut grisarna på åkrarna. Då fodrar man med ärtor, majs eller dyl. och så sitter man och väntar på ett skjutbar gris dyker upp.
Fördelen med att jaga gris på åtel är att man ofta har god tid på sig att välja rätt gris, alltså inte råka skjuta en sugga med kultingar.

På de marker där jag har jagat vildsvin använder man sig både av åtlar och annan jakt för att hålla nere stammen. Man kan också jaga utan mat, med hjälp av hundar (drivande eller ställande hundar) eller smyga på dem, med ofta är det lättare att skjuta hålla stammen på lagom nivå om man har åtlar också.
 
Är det inte så att de är fredade vid utfodringaplatser?

De jag känner jagar vildsvin med hund eller på pass.
Man brukar skilja på åtel och utfodringsplats. Vid en utfodringsplats så skjuter man aldrig djuren och brukar ha placeringen långt ifrån de grödor man vill skydda medan en åtel har specifikt syfte att användas vid jakt.
Edit @Elegant machinery hann före...
 
Vad jag förstått det som handlar matandet av vildsvin ofta som en avledningsgrej så dom inte är där dom gör skada plus att undvika svält osv. Jag har hört att dom absolut inte jagar vildsvinen i närheten utfodringen då dom ju inte skulle gå dit och då förloras vitsen med stödutfodring. Stödutfodringen har väl inte så mycket med jakten i sej självt att göra alls vad jag förstått.
Man jagar med åtel jakt sittandes i torn som står typ 30-40 m bort.Då har man bra sikt o tid på sig att skjuta rätt svin,mao inte ledarsuggan
 
Då är det bara åtel det är talan om här, för någon jakt vid åker sker inte. Vad jag är orolig för/inte vill ska ske är väl att matningen faktiskt stöttar vildsvinspopulationen på något sätt (vi talar alltså om jakt på min mark, hur jakt och vilt ska skötas på större nivå är en annan diskussion). Förstår att en kan behöva locka dem, men hela poängen med att skjuta dem är ju för att det finns för många här, och för få rovdjur, så någon stödutfodring vill jag inte ska ske. Men hur kan jag som inte kan något om detta ha koll på att det inte matas för mycket? Vad är rimliga mängder vid en åtelplats? Det blir ju också lite svårt för mig att skriva in i kontraktet att si och så många måste ni skjuta för att få fortsätta mata dem, det känns inte rimligt.

Var snälla mot mig nu. Jag är ju vegan :o :laugh:
 
Jag vet ju att det finns en del jägare på forumet, så tänkte se om ni har några åsikter om vildsvinsjakt. Att det går att jaga utan att mata dem måste det ju göra, tänker jag, men finns det någon som gör det? Hur går det till? Hur är synen på matning bland jägare generellt?
På våra jaktmarker är utfodring strikt förbjuden, på en närliggande mark har de överutfodrat med en explosion av vildsvin som följd. Däremot har vi åtlar, där det jagas regelbundet, och ett gäng duktiga skyttar som även patruller gärden för att freda grödorna. Sen jagar vi även med hund under säsong. Det gör att vi idag har en rimlig stam med enbart små skador på grödor och mycket nöjda markägare.
 
På våra jaktmarker är utfodring strikt förbjuden, på en närliggande mark har de överutfodrat med en explosion av vildsvin som följd. Däremot har vi åtlar, där det jagas regelbundet, och ett gäng duktiga skyttar som även patruller gärden för att freda grödorna. Sen jagar vi även med hund under säsong. Det gör att vi idag har en rimlig stam med enbart små skador på grödor och mycket nöjda markägare.
Hur ofta är 'regelbundet' på en åtel?
 
Det finns ju vissa som överfodrar så grisarna förökar sig mer än vad som är hållbart för marken, eller fodrar med fel saker (typ bröd, bullar och matrester) vilket inte är bra såklart.

På vissa marker som säljer jakter vill de att marken ska vara helt stinn av djur eftersom många tar betalt mer skjutet djur, många grisar = mer pengar. Problemet är ju att grisarna inte tar hänsyn till markgränser, så grannbönderna får sina åkrar och tomter uppbökade för att grisstammen blir alldeles för stor.

Har du pratat med de som jagar på och kring din mark och frågat om de åtlar? På våra åtlar sprider vi ett par dl ärtor en gång per dag (22.00 på kvällen), så det är inga stora mängder, men det varierar säkert från jaktlag till jaktlag.
 
Då är det bara åtel det är talan om här, för någon jakt vid åker sker inte. Vad jag är orolig för/inte vill ska ske är väl att matningen faktiskt stöttar vildsvinspopulationen på något sätt (vi talar alltså om jakt på min mark, hur jakt och vilt ska skötas på större nivå är en annan diskussion). Förstår att en kan behöva locka dem, men hela poängen med att skjuta dem är ju för att det finns för många här, och för få rovdjur, så någon stödutfodring vill jag inte ska ske. Men hur kan jag som inte kan något om detta ha koll på att det inte matas för mycket? Vad är rimliga mängder vid en åtelplats? Det blir ju också lite svårt för mig att skriva in i kontraktet att si och så många måste ni skjuta för att få fortsätta mata dem, det känns inte rimligt.

Var snälla mot mig nu. Jag är ju vegan :o :laugh:
För att åteln ska fungera behöver det alltid finnas något att äta men det ska inte vara några mängder. På våra åtlar kontrolleras de varje/varann dag, även med åtelkamera. Är det så att vildsvinen inte är där, då sker heller ingen påfyllning, är de där läggs mindre mängder ut för att hålla dem intresserade. Jag tror att det är svårt att skriva kontrakt på mängder. Men vara tydlig med att det är just åtlar, inte utfodring.
 
Det finns ju vissa som överfodrar så grisarna förökar sig mer än vad som är hållbart för marken, eller fodrar med fel saker (typ bröd, bullar och matrester) vilket inte är bra såklart.

På vissa marker som säljer jakter vill de att marken ska vara helt stinn av djur eftersom många tar betalt mer skjutet djur, många grisar = mer pengar. Problemet är ju att grisarna inte tar hänsyn till markgränser, så grannbönderna får sina åkrar och tomter uppbökade för att grisstammen blir alldeles för stor.

Har du pratat med de som jagar på och kring din mark och frågat om de åtlar? På våra åtlar sprider vi ett par dl ärtor en gång per dag (22.00 på kvällen), så det är inga stora mängder, men det varierar säkert från jaktlag till jaktlag.
Ingen åtel på min mark, men de vill sätta, därav mina funderingar :) Jag får vara tydlig med att det inte är utfodring som är på fråga då utan bara åtel. Tack för informativa och bra svar!

För att åteln ska fungera behöver det alltid finnas något att äta men det ska inte vara några mängder. På våra åtlar kontrolleras de varje/varann dag, även med åtelkamera. Är det så att vildsvinen inte är där, då sker heller ingen påfyllning, är de där läggs mindre mängder ut för att hålla dem intresserade. Jag tror att det är svårt att skriva kontrakt på mängder. Men vara tydlig med att det är just åtlar, inte utfodring.
Det låter ju som ett bra upplägg, kan ju beskriva något liknande för dem så att jag vet om vi tänker lika. Tack för bra svar!
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 434
Senast: skogaliten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 426
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 155
Senast: Wille
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 088
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp